Slaat de Amundsen er soms maar een slag naar?

jalex_h

Forumguru
Dit weekend in Zeeland gezeten en het viel me bij diverse ritten op dat de Amundsen voor de heen- en terugweg verschillende routes voor schotelde. Dit zowel op korte als lange routes. Terwijl er geen éénrichtingsverkeer oid in de route zat.
Niet dat het in tijd wezenlijk veel uit maakte (bij één ritje reden we met 2 auto's achter elkaar. De ander reed op de terugweg dezelfde route als op de heenweg en wij volgden braaf MiepMiep, maar kwamen gelijktijdig aan), maar opvallend vind ik het wel.
 

Skodadude

Actief lid
Het kan een klein verschil zijn tussen de routes.
Denk aan stoplichten, een ruime bocht of inderdaad 1 richtingsverkeer.
Navi werkt met platte info, 100 meter minder is kortere route, 1 minuut minder tijd d.m.v. stoplicht is snelste route.
Het blijft wel afwisselend rijden in het Zeeuwse gebied.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Geldt niet alleen voor Admundsen... Mijn Zenec systeem (Igo software) werkt ook soms met verschillende heen en terug routes.

Lig er niet wakker van. Kom van A naar B zonder zelf op de kaart te kijken. Je wordt er ook wel lui van hoor.

Vroeger altijd met kaarten gewerkt en dan was het nooit een probleem om de route terug weer te vinden. Tegenwoordig met navigatie ben je er niet meer bewust mee bezig geweest van te voren, waardoor je op de terug weg soms de navigatie ook nog weer nodig hebt om thuis te komen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Het bepalen van de "beste" (snelste, kortste, etc) route door een navigatiesysteem is een voorbeeld van een zogenaamd "NP-moeilijk" probleem (het meest bekende voorbeeld hiervan is het "handelsreizigersprobleem). Kenmerk van dergelijke problemen is dat het enorm veel rekentijd kost om de optimale oplossing te bepalen. Om zeker te weten dat deze optimale oplossing gevonden wordt moeten namelijk alle mogelijke combinaties van wegen geanalyseerd worden, een onmogelijke zaak binnen een redelijke tijd.

Daarom wordt er wordt gebruik gemaakt van algoritmes die wel in een redelijke tijd een oplossing geven. Zo'n oplossing is niet noodzakelijkerwijs de "beste", maar zal nooit heel veel slechter zijn dan de beste oplossing. Dat blijkt ook het voorbeeld van de topic-starter, een van de twee routes zal echt wel de beste geweest zijn, maar het alternatief was niet merkbaar slechter, jullie kwamen tegelijkertijd aan.

Je zou dus kunnen stellen, ja de Amundsen slaat er een slag naar, evenals andere systemen, maar wel een zeer gerichte slag :).
 

Rallye

Forumguru
Toch vind ik het dan vreemd dat hij met dezelfde algoritmes terug een andere route kiest dan heen. Zal dan toch wel aan die ruimere bochten etc. liggen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet of de Amundsen de route ook aanpast aan de drukte (files) op de weg, anders kan dat ook nog de reden zijn.
 
Bovenaan Onderaan