Slappe gasveren kofferklep combi FL

hemi24

Forumguru
Vandaag wederom mijn hoofd gestoten aan de traag/niet volledig openslaande kofferklep van mijn O2 FL Combi... :confused:

Hangt dit samen met de lage buitentemperaturen, of zijn de gasveren gewoon minder sterk dan die van de eerdere (pre-FL) versies?
(Bij mijn vorige combi nooit een probleem geweest)

Ronnie

Forumguru
Misschien kleine lekkage van olie? (sporen op of rond de gasdempers?) In combinatie met de huidige temperaturen kan het net de grens zijn....

Bij mij geen verschil in de snelheid tussen nu en toen ik hem net kreeg dus het zal inderdaad wel een defect zijn.

Rolle

Senior Member
Heb ook de indruk dat de klep met de koude temperaturen in combinatie met de smeerlapperij die erop hangt trager open gaat.

Als het wat warmer is gaat de klep inderdaad iets sneller open, lijkt me te maken te hebben met de viscositeit van de olie.

Gieliovd

Forumguru
Deels is het zeker temperatuur maar in een nieuwe wagen moet dit geen issue zijn. Dan zijn de veren gewoon niet goed. Te zwak.

Leuke anekdote, ik had een Ford Falcon met een grote achterklep. Overdag in gemiddeld 40 graadjes bleef hij prima open staan, maar na 5 uur 's middags kon ik het wel vergeten ;)

Rallye

Forumguru
Bump.

Ik heb (zie hieronder) een PFL, maar de gasveren van mijn achterklep hebben het sinds vorige week helemaal opgegeven. Kan nu zelf de klep open houden. Binnen vijf jaar stuk, toch vrij snel. Nieuwe zijn besteld.

Het langzamer worden van de veren bij koude komt mij ook bekend voor.

aiva tco adoks

Forumguru
@hemi24

Misschien maar meteen veren bestellen van het vorige topic.Weet je zeker dat je niet de hele week met een bult loopt..
Heb je geen garantie???Lijkt me erg snel

hemi24

Forumguru
Dealer heeft gekeken en zegt dat het normaal is; enige wat ik er tegenin kan brengen is dat m'n vorige O2 er geen of minder last van had, maar als vervolgens de nieuwe voorraad auto's op de parking van de dealer even traag openen als mijn auto, zal het wel normaal zijn...

Octavarium

Actief lid
Gewoon laten vervangen onder garantie. Die dingen moeten 10 jaar meegaan.. Bovendien kan het link zijn: onze BMW (van 12 jaar oud weliswaar) had 1 lekke en 1 half werkende veer en die viel zo heel af en toe doodleuk dicht uit zichzelf.. Sta je bij de appie je boodschapjes in te laden, wordt je in ene knock out geslagen door je eigen auto :(

Octavarium

Actief lid
Ja, dat is de factor die er de meeste invloed op heeft: hoe vaak je de klep gebruikt. Ik sta er nu bij stil dat ik die van mij amper gebruik.
Als ze heel oud zijn dan roesten ze door zoals bij mijn BMW en dan krijg je de klep op je kop.
Heb ook nog ergens zo'n verenset liggen, maar na al die verhalen heb ik ze toch maar niet gemonteerd...

Bovenaan Onderaan