Slecht ontvangst, geen stekkers

Wellicht kunnen jullie mij helpen.
Ik heb een skoda octavia 2008. Deze kwam zonder originele radio en prut ontvangst, dus andere radio gekocht. Nu blijkt dat de vorige eigenaar van de antenne kabels de stekkers heeft afgeknipt. Aka vandaar wrs het slechte ontvangst.

Nu heb ik dus 3 zwarte kabeltjes los liggen maar geen idee hoe dit weer werkend te krijgen. Iemand een oplossing?

Bijlagen

• IMG-20231231-WA0001.jpeg
    IMG-20231231-WA0001.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 24

Tees

Donateur
Das vervelend...afhankelijk van de uitvoering van je radio en auto, zou er eentje van de AM/FM moeten zijn en eentje van de GPS, en dan nog een rode voor de massa als ik t goed heb. Probleem is dat beide kabels volgens mij zwart zijn, dus dan kom je niet veel verder.

EdK

Forumguru
dat beide kabels volgens mij zwart zijn,
Als je uitvergroot dan zie je dat de zwarte coaxiaalkabels zijn en dan is het niet zo moeilijk.
Je zet de juiste plug op één van de kabels en plugt hem in radio en aan hand van geluid weet je of je de goede hebt...
En dan kan het ook nog zo wezen dat er 2 antenne kabels bij radio aankomen ! Meerdere Skoda uitvoeringen hebben de dak antenne maar ook in één van de zijramen. en deze werden (worden) gekoppeld bij de radio unit (orgineel)

Oja @MoMuller kijk ook even in de "meet en greet " velen actieve leden stellen het op prijs als je je even voorstelt......

Tees

Donateur
Scherp @EdK (scherper dan de foto ;))! Er zitten in de O2 idd 2 antennes, één in het achterzijraam en één op t dak. En eventueel ook nog eentje in t achterzijraam voor DAB.
De GPS heeft dan misschien een andere kleur, kan t me niet helemaal meer herinneren toen ik mijn GPS antenne vervangen had.

@EdK Dank zal ik zo even doen.

2 zijn idd 100% coax, die 3e weet ik niet. Is dunner en alleen dun koperdraad omwikkeld met ijzerdraadjes en zwart omhulsel (als dit enigszins iets verduidelijkt )...

Ansich is het ook niet moeilijk in theorie, alleen heb ik beperkt begrip van audio en de auto in het algemeen. Dus 'juiste plug' in dezen is de gehele uitdaging. Weet nl niet welke dat is.

Als ik de 'juiste pluggen' heb dan kan ik deze er idd wel opzetten en daarna mbv verloop oid naar 1 fakra en dit dan weer aansluiten op de stekker die nu reeds in de radio zit.

Mooiste zal zijn om in 1x de juiste aansluiting te creëren uiteraard...alleen: hoe??

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Scherp @EdK (scherper dan de foto ;))! Er zitten in de O2 idd 2 antennes, één in het achterzijraam en één op t dak. En eventueel ook nog eentje in t achterzijraam voor DAB.
De GPS heeft dan misschien een andere kleur, kan t me niet helemaal meer herinneren toen ik mijn GPS antenne vervangen had.
Goed gezien! Maar een O2 uit 2008 heeft 100% zeker geen DAB-antenne af-fabriek. Ik denk dus dat die derde van de GPS is.
Telefoon (rsap carkit) zou ook nog kunnen, maar die eindigt niet bij de radio, maar onder de bijrijdersstoel.

Sneeuwwitje

Senior Member
De codering op de kabels is misschien nog een aanwijzing. Probeerde te zoeken op het deels leesbare, maar geen goed resultaat. Misschien nog meer te lezen?

De codering op de kabels is misschien nog een aanwijzing. Probeerde te zoeken op het deels leesbare, maar geen goed resultaat. Misschien nog meer te lezen?
Helaas weinig leesbaars op de kabels
Maar zijn coax kabels, moet alleen weten hoe ik 2 coax kabels zonder stekkers kan verbinden met 1 aansluit plug (of fakra) van de radio....

Klinkt makkelijk alleen..... Heb allerlei fakra stekkers gevonden ook van 2 naar 1, alleen kan ik die dus niet gebruiken omdat er geheel geen stekkertjes aan de coax kabels zitten.

Stap 1 is die kabels van stekker voorzien. Mooiste zou zijn als dit gelijk naar 1 gaat en ik dit ook gelijk kan aansluiten, een soort van kroonsteentjes systeem ofzo.... maar weet niet welke en wat ik moet hebben

Tees

Donateur
Solderen lijkt mij de goede manier hiervoor. Dus een kabeltje kopen dat je geschikt lijkt, kabels afknippen & strippen, en solderen maar.

Sneeuwwitje

Senior Member
Koppelen van twee antennes kan denk ik niet zomaar. Ben geen FM kenner, maar je kan zomaar reflecties krijgen die het signaal om zeep helpen. Zou gewoon proberen welke kabel de beste ontvangst geeft.

Koppelen van twee antennes kan denk ik niet zomaar. Ben geen FM kenner, maar je kan zomaar reflecties krijgen die het signaal om zeep helpen. Zou gewoon proberen welke kabel de beste ontvangst geeft.
Ik meende dat hiervoor juist speciale stekkers waren. Maar wellicht is dit idd wel net zo handig
Solderen lijkt mij de goede manier hiervoor. Dus een kabeltje kopen dat je geschikt lijkt, kabels afknippen & strippen, en solderen maar.
Tja, dan moet je wel een soldeerbout hebben....
Maar alles is te koop uiteraard

EdK

Forumguru
Als ik zo bekijk dan zou het zo en zo een 50 Ohm kabel zijn
Maar ook die zijn er dan weer in vele dikte's
Connectoren die je op je afgesneden kabels moeten zijn ook los verkrijgbaar in vorm van soldeer / pers / of knel.
Denk dat beste is om een mail te sturen met foto's naar de link die ik je gestuurd heb en dat je dus de stuk coax met fakra stekker er weer aan wil zetten en dus connectoren en koppelbusjes nodig hebt.

Denk dat ze je dan zeker kunnen helpen en je de juiste spullen kunnen toesturen en indien nodig juiste tools die erbij horen...
één tip: ga niet met kroonsteentjes zitten knoeien, dat is vragen om problemen ermee te houden.
eén draadje van buitenscherm tegen middenkern en je ontvangst is alweer NUL.
Zie je er tegenop om hetzelf te doen, zoek een goed inbouw station voor HIFI in de wagen en vraag of ze het kunnen zonder knoeiwerk af te leveren met kroonsteentjes en wat tape :koffie:

Thnx ga ik idd even berichtje sturen. Inbouw station is me te prijzig . Zeker voor iets dat ik wrs zelf kan, dan duurt het maar iets langer

• Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan