Slecht starten

Xii

Lid
Hallo allemaal,

Sinds een week of 2 heeft onze Skoda Fabia Combi 1.4 MPI (6y5, 50kw/68 pk) uit 2003 moeite met starten. Het probleem doet zich voor bij een koude start, maar dit is niet structureel (sommige ochtenden start hij in één keer).
Ik heb het geluid opgenomen wanneer dit probleem zich voordoet.

Na even aanhouden is de auto tot dusver iedere keer, hetzij met horten en stoten, op gang gekomen.

Spanning op de accu is oke, zowel belast als onbelast. De laadspanning is ook goed. De monteur die mijn auto onderhoudt, dacht aan een vuile gasklep. Hij heeft deze gisteren nagekeken maar deze was schoon. Voor de zekerheid nog wel ingespoten met reinigingsmiddel. De auto is ook uitgelezen maar geeft geen foutcodes. Paar maanden geleden heeft de auto nog een grote beurt gehad waarbij oa. olie, oliefilter, bougies en luchtfilter zijn vervangen.

Klinkt dit iemand bekend in de oren of heeft iemand misschien suggesties wat het kan zijn voor ik mij tot de dealer moet wenden.

Mvg,
Michiel
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Michiel vul even aan om welk motortype het gaat, (bij een 1.4 16V ook graag of het een 100 pk of 75 pk versie betreft).
Zo te horen krijgt ie geen brandstof en/of geen ontsteking. Omdat ie helemaal geen neiging tot aanslaan heeft, is het waarschijnlijk geen bobine (2003 hebben bijna allemaal 1 bobine per cilinder), dan zou ie wel aanslaan maar onregelmatig lopen.

Als de auto een nacht heeft stilgestaan, hoor je dan wel de brandstofpomp in actie komen als je de deur open trekt? (als het goed is, hoor je dat bij opentrekken van de deur de brandstofpomp de druk in de leiding weer op niveau brengt, als ie kort heeft stil gestaan, is dat nog (bijna) op niveau en hoor je de brandstofpomp vaak niet in actie komen).

Verder het verzoek om je even voor te stellen in dit forumdeel. De kans dat anderen de moeite nemen om je antwoord te geven, neemt daar ook mee toe.
En natuurlijk welkom op het forum.:bloemen:(hoewel je zo te zien al een poosje meeleest)

Edit: ik zie nu dat Ronnie in dezelfde richting denkt.
 

Xii

Lid
Bedankt voor jullie reacties tot dusver. Ik heb vanavond nog met de auto gereden dus ik ga morgenochtend direct even luisteren en uitzoeken hoe ik het relais kan meten. De motor heeft trouwens 1 bobineblok voor alle 4 bougies.

Ik lees inderdaad al even mee op dit forum, heb mij zojuist even voorgesteld :)
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie het nu je de gegevens hebt aangevuld, nog een echt Skoda-blok dus. Die zijn er (dacht ik) in 2003 allemaal uitgegaan, vandaar dat ik aan steekbobines dacht, i.p.v. 1 bobine met verdeler.
 

Xii

Lid
Vanochtend even geluisterd of ik de pomp hoorde draaien, zowel bij het openen van de deur als bij het contact maken hoorde ik niets, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen ;) Auto wilde aanvankelijk niet starten, na 3x proberen en aanhouden weer wel. Heb daarna het relais (167 op de 4e plek in de houder) eruit gehaald en de pinnen 85 en 86 aangesloten op een accu. Ik hoor m klikken dus so far so good. Daarna de weerstand gemeten tussen 30 en 87 en deze is vrijwel 0. Valt hier nog meer aan te testen of kan ik er hierdoor vanuit gaan dat het relais goed is?
 

Ronnie

Forumguru
Je zou zeggen dat het relais in orde is....
Je kunt nog even de brandstofleiding aan de injectorrail losmaken en even kijken of er voldoende brandstof opgevoerd wordt.
(even starten en de brandstof even opvangen in een schoon potje)
Verder zou een defecte nokkenaspositiesensor nog de oorzaak kunnen zijn.
Deze bevindt zich midden op het blok aan de voorzijde zo'n 10 cm achter de dynamo.
Ik heb even een overzicht van de inbouwplaatsen bijgevoegd, dit vereenvoudigd het zoeken.......
 

Bijlagen

  • FabiaI 50KW Overzicht inbouwplaatsen.doc
    118 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:

Xii

Lid
Even een status update. Sinds mijn laatste bericht van ruim een week geleden, heeft mijn auto dagelijks zonder problemen gestart. Startprobleem heeft zich 2 weken lang vrijwel dagelijks voorgedaan, dus het is mij een raadsel waarom het starten nu wel goed gaat. Voor nu denk ik dat ik maar wacht tot het probleem weer de kop op steekt.

Bedankt voor jullie input, jullie hebben mij sowieso weer wat bijgeleerd! :thumbsup:
 

leo442

Forumguru
Probleem kan ooit ontstaan als auto tussentijds verplaatst is geweest. Tijdens het starten heeft hij dan niet voldoende compressie. Door dan even door te starten met een weinig gas geven, zal hij aan/willen slaan. Oorzaak kan zijn: eerder genoemd even verplaatsen, verkeerde oliesoort of klevende klepstelen. Men zou dan een klepreinigingsmiddel kunnen proberen . Het meest voorkomende is tussentijds starten, maar ook een slecht oliefilter kan van invloed zijn(teruglopen van olie naar het carter)
 
Bovenaan Onderaan