Slecht startende 1.4

Bakkertje

Forumguru
Hoi allemaal,

Ik heb het volgende probleem met onze Golf IV 1.4 (75pk):
Soms wil de auto bijna niet starten, dan moet je hem echt een halve minuut doorstarten en slaat ie met heel veel moeite aan. (normaal slaat ie direct aan)
Ander eigenaardigheidje is dat de auto soms onder het rijden even wegvalt, je voelt hem dan even inhouden en slaat daarna weer aan en rijdt dan weer gewoon verder.

Het valt me op dat de problemen zich vooral voordoen als het wat vochtiger is buiten (zoals vandaag). Wie heeft er een idee wat het kan zijn? Ik verdenk zelf een onderdeel van de ontsteking. Alle tips zijn welkom!
 

Bakkertje

Forumguru
Hmm, da's inderdaad wel handig om erbij te vermelden.. Het is een type IV uit 1998. (motorcode weet ik zo ff niet)
 
Hmm, da's inderdaad wel handig om erbij te vermelden.. Het is een type IV uit 1998. (motorcode weet ik zo ff niet)

Toerental sensor G 28 op de krukas.

Storingsbeeld:
Over het algemeen start de auto met koude motor goed, en doen de start (aanslaan) problemen zich vaak voor bij (half) warme motor en er staan geen storingen in het geheugen opgeslagen.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat klinkt inderdaad als het probleem. Sensor is wel vrij kostbaar zag ik (rond de 65 euro). Is er een manier om zeker te weten dat ie kapot is? (een defecte toerental sensor klinkt wel vrij logisch moet ik zeggen)

En nu je het zegt, het is inderdaad vaak bij een half warme motor.
 

Bakkertje

Forumguru
Is dat niet voldoende zekerheid? :)

Het klinkt erg aannemelijk dat het inderdaad die sensor zou zijn, maar voordat ik 65 euro uitgeef om het probleem te proberen te verhelpen zou ik graag zeker willen weten (indien mogelijk) dat de sensor ook daadwerkelijk kapot is.
 
Dat klinkt inderdaad als het probleem. Sensor is wel vrij kostbaar zag ik (rond de 65 euro). Is er een manier om zeker te weten dat ie kapot is? (een defecte toerental sensor klinkt wel vrij logisch moet ik zeggen)

En nu je het zegt, het is inderdaad vaak bij een half warme motor.

Nee, helaas is er geen methode, althans bij mij bekend, om nadere controles uit te voeren, zoals ik geschreven heb er staat geen storing in het storingsgeheugen, als dat het geval is, is het voor 90% zeker dat het aan de sensor ligt, en € 65.00 valt toch wel mee? dat is dan zonder montage zeker, want ik vind het niet mijn favoriete klus, je krijgt er een beetje kromme handjes van. (lees: is lastig te bereiken) :xyxthumbs:
 

EdK

Forumguru
Heeft die sensor geen vaste ohmse waarde als deze heel is ?
Maw indien hij stuk is dat je dat met een universeelmeter kunt meten ?

In mijn vakgebied kunnen we namelijk heel wat sensoren op deze wijze meten op wel of niet defect !

En ja, 65 euro valt zeker mee als je het zelf niet hoeft te betalen !!
 
Heeft die sensor geen vaste ohmse waarde als deze heel is ?
Maw indien hij stuk is dat je dat met een universeelmeter kunt meten ?

In mijn vakgebied kunnen we namelijk heel wat sensoren op deze wijze meten op wel of niet defect !

En ja, 65 euro valt zeker mee als je het zelf niet hoeft te betalen !!

Ja hoor je kan een scoopbeeldje maken, maar dan suc6, want wanneer slaat 'ie dan slecht aan? en weerstand meten zou kunnen als je een referentiewaarde zou hebben maar die is er niet, behalve dan een nieuwe.
Aangezien het een sporadische storing is, vervangen dat ding. (een uurloon kost meer)

Oh.. ja ik rijdt ook auto en z'on ding kost nou eenmaal geld
 

Bakkertje

Forumguru
Ik ga het inderdaad maar een proberen. Jammer dat het niet eenvoudig te checken is of ie inderdaad stuk is, een scope heb ik niet, dus een beeldje maken zal ook niet gaan :winkie:

Eens kijken of ik er zaterdag naar kan kijken.
 

Bakkertje

Forumguru
De laatste reactie is even geleden. Vorige week is de GOlf iv in kwestie gekeurd en ik heb de monteur gevraagd ook meteen de sensor te vervangen. (wat leeswerk leert dat je er heel moeilijk bijkomt) Hij is dus vervangen en nu maar even afwachten of het euvel nu echt weg is.
 

Bakkertje

Forumguru
Even eentje uit de oude doos. De sensor is vervangen, net als de bougies, bougiekabels (en doppen). Het probleem blijft echter bestaan. Nog altijd start ie slecht en schud ie alsof hij (deels) op 3 cilinders loopt. Als de auto een beetje op temperatuur is, is het ook weg.

Volgens mij is het probleem dat hij half warm helemaal niet meer wil starten verholpen door het vervangen van de toerental sensor (dus dat is niet voor niets geweest.)

Ik zit zelf nog te denken aan:
- ontstekingsmodule (de auto heeft geen verdelerkap met rotor, maar zo's module waar de bougiekabels opgeprikt zitten, mogelijk is er iets mis met de vervroeging ofzo)
- een defecte injector (dat zou het slechte starten verklaren bij een koude motor)
- verminderde compressie in 1 van de cilinders (dat hoop ik niet na 133 dkm..)

Wie heeft er een idee?
 

Bakkertje

Forumguru
Niemand een idee wat het nog zou kunnen zijn? Ik heb al wat gegoogled en gelezen dat de 1.4 motoren "bekend" staan om defecte zuigerveren, zou dat een verklaring zijn? Heeft er iemand ervaringen met de speciale toevoegen van wynn's e.d.? (de injetor cleaners)
 

Gieliovd

Forumguru
Ik had bij mijn 1.4 een beetje problemen met onregelmatige loop en een melding over het mengsel. Ik bedacht met later alleen dat er natuurlijk andere injectoren voor de gasinstallatie in zaten dus die additieven voor injectorcleaner waren vrij nutteloos voor rijden op gas.

In Australië heb ik het in mijn Pajero 3.5 V6 ook gebruikt en dat scheelde wel wat in de motorloop en de perceptie van het vermogen. Tevens is hij marginaal zuiniger geworden (psychisch?).

Maar bij bepaalde klachten geloof ik wel in de reinigende werking van die injectorcleaner. Andere additieven zoals engine cleaner, flush en zaken blijf ik liever vanaf. Je lost meer op dan je lief is en voor je het weet zit je aanzuigbuis vol troep en heb je een olieprobleem.

Loopt er trouwens niet nog een draadje met een vergelijkbaar probleem waar de krukassensor enzo net van vervangen is? Of was dat een ander probleem?

Edit: STOM! Dit is dus hetzelfde draadje...
 

Bakkertje

Forumguru
Bedankt voor je reactie, dat andere draadje is deze volgens mij. Ik ben begonnen met het (laten) vervangen van de krukas-sensor. Nu na het vervangen van de bougies en kabels is het nog niet opgelost. Vandaar mijn verdenking van de injectoren oid..
 

Bakkertje

Forumguru
Om er maar eens eentje uit den oude doosch op te halen. Deze week heb ik vermoedelijk eindelijk het probleem gevonden van het slechte starten. De vacuumslang van de rembekrachtiger was gescheurd. Nu dat deze vervangen is lijkt het een heel eind opgelost.

Bijkomende voordelen (ahum) zijn dat hij nu veeeel beter remt ;) (verassend he?)
 
Bovenaan Onderaan