wonderwater
Nieuw lid
Na het lezen van vele postings hier en elders nu toch maar besloten zelf een bericht(je) neer te zetten in de hoop dat iemand mij hiermee een beetje op weg kan helpen. Hier een stukje historie om duidelijk te maken op welk punt ik beland ben en hoe ik er gekomen ben. Auto is overigens een Skoda Fabia Combi 2001 AQW.
Vorige week ging tijdens het rijden in eens het lampje van de stuurbekrachtiging, EPC en Motormanagement branden. Na uitschakelen van het contact wilde de motor niet meer starten en bleek dat de accu leeg was. Accu nagekeken en opgeladen, en hierna met draaiende motor de stroom gemeten 14.5 Volt, dus lijkt er op dat die word bijgeladen. Met een functie op mijn accu lader de alternator kunnen testen, en zonder apparatuur aan is deze goed, en met verschillende verbruikers aangeschakeld gaf die een fout. Draden gevolgd om een breuk te vinden, maar deze waren in plastic gewikkeld waardoor dit voor mij te ingewikkeld werd. Rij er nu al weer een week mee, en nog geen verdere problemen hiervan ondervonden, maar overtuigd dat die 100% goed is ben ik ook niet.
Hierna de motor uitgelezen en 4 fouten gevonden en verwijderd:
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
17911 - Load Signal from Alternator Term. DF: Implausible Signal
18010 - Power Supply Terminal 30: Voltage too Low
16500 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal
Thermostaat bleek open te blijven staan waardoor de motor niet op temperatuur kwam. Dus deze vervangen. Nu wil ik ook graag de motor wat mooier stationair laten draaien, want deze valt telkens naar beneden en pikt dan weer op. Dus gasklep opnieuw ingeregeld, leerwaarden stationair gereset, beide lambda sondes uitgelezen en nog een paar dingen om de readiness code samen te stellen. Deze readiness code was goed, dus hierna op zoek naar valse lucht, maar niets kunnen vinden. Uitlaat geblokkeerd met hand, en deze leek niet te lekken. Alleen blijven de EPC en Motormanagement lampjes na het omdraaien van de sleutel wel branden, zodra de motor aanslaat branden er geen lampjes meer.
Ook nog wat andere zaken geconstateerd, zo valt de cruise control tijdens gebruik regelmatig uit, waarover ik weer een verwijzing vond naar de rempedaal schakelaar welke volgens Vag Com wel juist bleek te werken. Ruitensproeier pomp werkt pas na uitoefenen van flink wat kracht op de richting aanwijzer voor de voorruit. Voor de achter ruit werkt die prima. Accu lampje op het dashboard gaat op geen enkel moment branden. Zekeringen voor de zekerheid nagekeken, maar ook hier niets kunnen vinden.
Nu weet ik op dit moment alleen niet meer waar en wat ik het beste kan onderzoeken om de veroorzaker van dit probleem te vinden. En weet ook niet of de dynamo defect is en of ik er wat mee op schiet om deze te vervangen. Hoe kan ik bijvoorbeeld controleren of de Dynamo nog goed werkt, en zou dit ook van invloed kunnen zijn op het stationair lopen. En op welke plekken kan ik het beste naar valse lucht zoeken.
Dus ik hoop eigenlijk dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. Misschien dat een van jullie wel een verband ziet in genoemde problemen.
Vorige week ging tijdens het rijden in eens het lampje van de stuurbekrachtiging, EPC en Motormanagement branden. Na uitschakelen van het contact wilde de motor niet meer starten en bleek dat de accu leeg was. Accu nagekeken en opgeladen, en hierna met draaiende motor de stroom gemeten 14.5 Volt, dus lijkt er op dat die word bijgeladen. Met een functie op mijn accu lader de alternator kunnen testen, en zonder apparatuur aan is deze goed, en met verschillende verbruikers aangeschakeld gaf die een fout. Draden gevolgd om een breuk te vinden, maar deze waren in plastic gewikkeld waardoor dit voor mij te ingewikkeld werd. Rij er nu al weer een week mee, en nog geen verdere problemen hiervan ondervonden, maar overtuigd dat die 100% goed is ben ik ook niet.
Hierna de motor uitgelezen en 4 fouten gevonden en verwijderd:
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
17911 - Load Signal from Alternator Term. DF: Implausible Signal
18010 - Power Supply Terminal 30: Voltage too Low
16500 - Engine Coolant Temp. Sensor (G62): Implausible Signal
Thermostaat bleek open te blijven staan waardoor de motor niet op temperatuur kwam. Dus deze vervangen. Nu wil ik ook graag de motor wat mooier stationair laten draaien, want deze valt telkens naar beneden en pikt dan weer op. Dus gasklep opnieuw ingeregeld, leerwaarden stationair gereset, beide lambda sondes uitgelezen en nog een paar dingen om de readiness code samen te stellen. Deze readiness code was goed, dus hierna op zoek naar valse lucht, maar niets kunnen vinden. Uitlaat geblokkeerd met hand, en deze leek niet te lekken. Alleen blijven de EPC en Motormanagement lampjes na het omdraaien van de sleutel wel branden, zodra de motor aanslaat branden er geen lampjes meer.
Ook nog wat andere zaken geconstateerd, zo valt de cruise control tijdens gebruik regelmatig uit, waarover ik weer een verwijzing vond naar de rempedaal schakelaar welke volgens Vag Com wel juist bleek te werken. Ruitensproeier pomp werkt pas na uitoefenen van flink wat kracht op de richting aanwijzer voor de voorruit. Voor de achter ruit werkt die prima. Accu lampje op het dashboard gaat op geen enkel moment branden. Zekeringen voor de zekerheid nagekeken, maar ook hier niets kunnen vinden.
Nu weet ik op dit moment alleen niet meer waar en wat ik het beste kan onderzoeken om de veroorzaker van dit probleem te vinden. En weet ook niet of de dynamo defect is en of ik er wat mee op schiet om deze te vervangen. Hoe kan ik bijvoorbeeld controleren of de Dynamo nog goed werkt, en zou dit ook van invloed kunnen zijn op het stationair lopen. En op welke plekken kan ik het beste naar valse lucht zoeken.
Dus ik hoop eigenlijk dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. Misschien dat een van jullie wel een verband ziet in genoemde problemen.