Slecht warm worden SII greenline

MennoW

Forumguru
Beste, graag de ervaringen van jullie met een greenline of normale 1.9 TDI

ik vind het nog al lang duren voor de mijne warm wordt.
ok het is koud maar dat hij zijn normale bedrijfs temparatuur bereikt na c.a. 20 tot 25 min zeg maar een km of 30 (binnendoor) vind ik toch wel erg lang
en op de snelweg een minuut of 15.
ik heb de kachel niet vol aan om de motor sneller warm te krijgen.

eerdere 1.9 TDI's die ik gehad heb 5x VW, waren met 5 min rijden warm
 

hemi24

Forumguru
Mijn ervaring (met O2 Combi) komt overeen met wat je beschrijft over je eerdere TDI's: na ongeveer 5 min begint de temperatuur aangenamer te worden.
Dit zowel voor mijn vorige 1.9TDI als mijn huidige 1.6TDI.

Merk wel dat de 1.6 nog zuiniger met de diesel omspringt. Bij de huidige temperaturen kan het voorkomen dat de temperatuurmeter begint te zakken als je iets langer voor een stoplicht staat te wachten!

Je probleem is wel gerelateerd aan moderne efficiënte dieselmotoren, maar als het werkelijk een klein half uur duurt is dit werkelijk niet oké...
Loopt de temperatuurmeter ook niet op? Dan betekend dit ook meer kans op slijtage in de motor, dus snel naar de dealer lijkt mij!
 

Captain Hook

Forumguru
Beste, graag de ervaringen van jullie met een greenline of normale 1.9 TDI
Da's heel normaal.
Komt omdat de motoren zo efficiënt zijn, m.a.w. er blijft weinig restwarmte over. :super:

Ik rijd al > 10 jaar in TDIs en bij temperaturen onder het vriespunt kan het gewoon wel 20 minuten duren voordat de olie bedrijfstemperatuur heeft bereikt. Koelwater zie je meestal na 10-15 minuten de 90 graden bereiken, maar dan duurt het nog wat langer voordat de olie ook goed warm is.

Vrijwel (zoniet) alle TDI motoren van VAG hebben dan ook een of 't andere vorm van bijverwarming in de vorm van PTC elementen o.i.d.
Om er voor te zorgen dat je in ieder geval nog een beetje interieurwarmte krijgt.

Heb wel eens meegemaakt bij ritjes in Oostenrijk of Noord-Italie (in de winter) dat zelfs de koelwater temperatuur amper de 90 graden haalt, zelfs na een half uur rijden nog niet!

info:
http://www.kuehlerschneider.de/de/pdf/motor_kuehlsystem.pdf
http://www.behrhellaservice.com/behrhellaservice-de-de/assets/media/TM2008_P06_TechnicalBooklet.pdf
(zie hoofdstuk 6, PTC Zuheizer)
 

MennoW

Forumguru
ik heb het bij mijn eerdere 5 stuks TDI's niet zo ervaren vandaar mijn twijfels.
en deze auto is net 2 week oud dus ik ben een beetje voorzichtig.
ik zou haast denken dat de thermostaat open blijft staan als het zo lang duurt.
maar ik hou het in de gaten en zal ook even bij de dealer informeren of ze dit vaker horen.
 

EdK

Forumguru
Misschien een tip om uit te proberen, met deze weerrr koude dagen zet ik mijn ventilatie op circulatie áls ik in de koude wagen stap.
Zodra ik merk dat het wat warmer begint te worden dan schakel ik weer over op ventilatie van buiten !
En op deze wijze heb ik mijn wagen behaaglijk op temperatuur binnen 10 minuten.
Dus probeer het eens op deze wijze, misschien dat het voor jouw slagschip ook op deze wijze sneller warm is !?
 

EdK

Forumguru
Als je langere tijd rijdt met recirculatie dan klappen je ramen inderdaad dicht van de condens.
Maar als je zoals boven verteld,een beetje speelt met die knoppen dan is het echt wel vlugger warm !
 

MennoW

Forumguru
het gaat mij er nog niet eens om dat het interieur snel warm is. maar de motor.
een koude motor is veel meer aan slijtage blootgesteld dan een warme.
daarom ook nooit je auto stationair warm laten draaien in de kou, dat staat gelijk aan ongeveer 500 km trappen.
ik heb de dealer gevraagd en die zal het e.e.a. uitzoeken
 
Een simpele oplossing kan je hier vinden. Dit werd vroeger ook toegepast en met een beetje huisvlijt makkelijk zelf te maken.
Gellukkig heb ik een standkachel. Altijd een warme auto als ik in stap en de motor is met 3 tot 4 km rijden op temperatuur.
 

Captain Hook

Forumguru
Een simpele oplossing kan je hier vinden
Da's antiek!

Ik kan me nog herinneren uit de tijd dat m'n ouders in een luchtgekoelde Citroën reden, die auto had zo'n kunstof klep die in de koude maanden aan de voorzijde v.d. auto monteerde.
Latere modellen hadden een soort van hendeltje waarmee je de luchtstroom in de wintermaanden minder langs het motorblok liet gaan.
Idd, niet vergeten te verwijderen als het weer warmer wordt...
 

MennoW

Forumguru
reactie dealer was bijna identiek aan die van Captain Hook
als ik het niet echt vertrouwde moest ik maar even langs komen.
maar ik hoefde me geen zorgen te maken.
 
Bovenaan Onderaan