slecht wegdekpakket

jgerbran

Nieuw lid
Een vraag n.a.v. de oversteek naar achteren (vanaf de achteras v.d. auto) van 107,6 cm. bij de Octavia Combi. Ik heb een kleine caravan, een Eriba Pan, met een eigen gewicht van ong. 600 kilo, waarvan deel uitmaakt een kogeldruk van ong. 60 kilo, vrij veel dus. Door de lange oversteek vanaf de achteras zou het, door de druk op de kogel en de bagage in de auto, kunnen voorkomen, dat de achterkant van de auto of het neuswiel van de caravan de grond raakt. Bij voorbeeld bij verkeersdrempels. Vooral omdat ik toch al wel graag op niet-geasfalteerde wegen in Noorwegen rijd, is het misschien een goede mogelijkheid de O. Combi te kopen met slecht wegdekpakket: verzwaarde vering en meer bodemvrijeid. Komt dan ook de trekhaak hoger te zitten? Heeft iemand hier (goede of slechte) ervaring mee? Uiteraard bij voorkeur speciaal in combinatie met een caravan. Bij voorbaat mijn dank.
 
Mijn ervaring is met de normale vering: Met een kogeldruk van 65-70 kilo, vier personen en bagage, heb ik bijna nooit de bodem geraakt, alleen een keer bij een nogal steile knik in de weg. De andere keer was zonder caravan, op een 'stoeprand' drempel. Ik heb een originele afneembare trekhaak.
Eigenlijk valt het dus wel mee en moeten de wegen wel heel slecht zijn op vakantie, dat je het hele jaar door wat minder comfort voor lief neemt.
 

japiejo5

Actief lid
Nog nooit van gehoord…een slecht wegdek pakket.
Wellicht is de Scout een goede optie? Die heeft dat dan toch standaard.
 

banane

Nieuw lid
Heb er ook nog niet van gehoord, maar octavia scout zal aan al je verwachtingen voldoen , anders zou ik eens bij dealer gaan en die zal je wel een oplossing kunnen geven
 

LenK

Forumguru
Slecht wegdekpakket staat gewoon in de prijslijst: verzwaarde vering en meer bodemvrijheid.
Kost € 205 en dat is toch wel "ietsje" goedkoper dan een Scout.
 
Nooit doen, ziet er niet uit. Beter is om andere schokbrekers die instelbaar te laten monteren als blijkt dat je het probleem wat je denkt te gaan hebben in de praktijk ook echt hebt. Je kan ook hulpveren laten monteren overigens.
Voordeel van beide is dat als je de caravan niet gebruikt (en dat is schat ik in voor meer dan 90% van alle km's die je gaat maken) je gewone vering hebt en normale bodemvrijheid.
Overigens mag de auto volgens mij 75 kg kogeldruk hebben, dus 60 lijkt me dan ruim binnen de grens.
 
Volgens mij heeft de 4*4 (de normale) ook een slecht wegdekpakket en laat dat de auto zijn waar mijn ouders in rijden.... Ik heb ze nooit gehoord over de caravan en hoe deze achter de auto hangt, dus het zal wel in orde zijn. Ik rijd ook weleens met die auto en op de weg merk je weinig van het hoger op de wielen staan. (Zelf heb ik sportonderstel). Drempels kan je wel lekker makkelijk nemen trouwens.
Wat je ook kunt overwegen is natuurlijk hulpveren, ik begrijp namenlijk van de ervaringen hier op de forum dat de standaard Oct wel door wil hangen namenlijk.
Zijn de wegen in Noorwegen zo, dat je echt voordeel hebt bij een hoger op de wielen staande auto?
 

RDE

Lid
Ik heb zelf een keer met de trekhaak aan de grond gezeten. Met vier man in de auto, zware bepakking en achteruit een lelijk opritje af. Wat jij wil is een grotere marge om met een caravan aan de haak niet te ver door te hangen bij je rit door Noorwegen (lijkt me gaaf overigens). Nou is jouw caravan licht en lijkt me dat dit niet zo snel zal optreden. De twee mogelijke oplossingen heb je zelf genoemd. Bedenk goed dat een slecht wegdekpakket te allen tijde je rij- en veergedrag beinvloed (hoger zwaartepunt en stuggere veren). Bij hulpveren, m.n. de progressieve varianten, zul je onder normale omstandigheden geen nadeel ondervinden van deze effecten. Mijn pa reed altijd Peugeot (met in de vakantie een zware caravan), met progressieve hulpveren. Geen verschil onder normale omstandigheden. Dit zal dus mijn keus zijn.
Succes!!
 

Rudi

Nieuw lid
Hulpveren, door de Skoda-dealer er ondergezet, hebben mijn O2 Combi prima gehlopen. Nooit meer blijven hangen op hoge verkeersdrempels. Als je het niet weten, zou je vergeten dat ze er onder zitten.
 
Beste JGERBRAN,

een caravan van 600 kg is wel bijzonder licht. Eigenlijk een aanhanger en die kogeldruk is ook niet om over naar huis te schrijven. Ik zou me er niet te druk over maken. Als je het nu over een dubbele paardentrailer had!
Zelf rijd ik met een oude Knaus caravan van 900 kg. Ook niet veel en eigenlijk nooit problemen met doorhangen o.i.d. In ieder geval veel plezier met de Skoda
 

jgerbran

Nieuw lid
Beste JGERBRAN,

een caravan van 600 kg is wel bijzonder licht. Eigenlijk een aanhanger en die kogeldruk is ook niet om over naar huis te schrijven. Ik zou me er niet te druk over maken. Als je het nu over een dubbele paardentrailer had!
Zelf rijd ik met een oude Knaus caravan van 900 kg. Ook niet veel en eigenlijk nooit problemen met doorhangen o.i.d. In ieder geval veel plezier met de Skoda
Een reactie hierop: het is een misverstand, om te denken, dat een lichte caravan dan ook wel een geringe kogeldruk zal hebben. Als van een lichte caravan de balans inhaerent,dus los van de belading, al sterk doorslaat, heb je tòch een hoge kogeldruk. Dat is vooral soms bij caravans met kopkeuken het geval, in ieder geval bij de mijne! (Eriba Pan;wordt momenteel niet meer geproduceerd).
 

Hoppe

Lid
Veren pakket

Lijkt mij ook wel wat, ik heb zelf een Kip caravan van maar 900 KG maar bij de Kip Kompakt (die heb ik dus) staat de as erg ver naar achteren vanwege de stabiliteit. De kogeldruk is dan al snel hoog, neem dan nog een mut aardappelen en een bunder bier cq een hectare wijn (in Zweden niet te behappen) en je hebt een probleem bij het opijden van de boot. Ook in de rest van zweden, daar kennen zo ook de verkeers"ontregelende"drempel. Ik las in een reaktie dat het er niet uit zou zien? Foto's graag?
 

purk

Senior Member
ik heb er zelfs geen last van met mijn ouders caravan achter de octavia combi I, Dat ding weegt 1300 kilo.

Zolang je de kogeldruk maar aanhoud maakt het niks uit. 60/70 kilo blijft gelijk ook al weegt de een 600 en de ander 1300 kilo.
 
ik heb een slecht wegdekpakket onder mijn auto en moet je vertellen dat het een aan te raden extra is, de auto staat dan 2 cm hoger op zijn pootjes, bij een 4x4 staat de auto 4 cm hoger. Ik heb geen caravan maar ga wel vaak zeer zwaar geladen naar Tsjechie met hond en tassen achterin en dakkoffer op het dak, en de auto hangt helemaal niet over. De hulp veren zijn natuurlijk ook een optie. Alleen vind ik de O2 mooier als hij wat hoger op zijn pootjes staat, je moet wel goed kijken om het te zien. De onderkant is ook helemaal beschermt met plaaten en je hebt ook echt een iets hogere instap, vooral als je ook de stoelen wat hoger zet. Ik zou voor het slechtwegdekpakkeet gaan.
 

Vacaro

Senior Member
@ Walthertje: 4x4 staat maar 2.5cm hoger dan gewone combi, het is de Scout die 4cm hoger staat dan gewone combi.


@jgerbran: kan je als trekauto die 1.9TDI 4x4 zeker aanraden, heb ondertussen zelf al 62000km op 1.5jaar ermee gedaan met een verbruik van 7 a 8l/100km, waaronder vele sportieve en ook vele kilometers met een paardentrailer erachter, zonder enig akkefietje. Ben wel niet tevreden over de streamradio, is nog model zonder mp3 ingang. Heb nog nooit met trekhaak grond geraakt ondaznks dat ik geen controle heb over kogeldruk als er paard instaat. Bijkomend is dat je met de 4x4 1600kg geremd mag trekken. Ik vind prijs ook meevallen voor wat deze auto biedt.
Voor zelfde gewicht en prestaties ben je bij andere merken duurder uit.
 
Bovenaan Onderaan