Slecht werkende versnelling

hrbrtFabia1

Nieuw lid
Tijdens een rit naar Dortmund rook ik ineens verbrande lucht en ik merkt ook dat daarma het schakelen moeilijker ging.

Ik moest meer gas geven om de koppeling los te kunnen laten, om de auto in beweging te zetten.

Had ook het idee dat alles wat "zwaarder"
liep.

Wat kan het geweest zijn?

pansaebr

Actief lid
Beste,

Misschien eens vermelden hoveel kilometers je wagen al gelopen heeft en welke motor erin zit.

Hakar

Donateur
Eerste verdachte is natuurlijk de koppelingsplaat, die kan bij te hoge temperatuur behoorlijk stinken.

Maar er spelen meer factoren mee.
Van waar reed je naar Dortmund?, in verband met hoogtes.
Inderdaad zoals @pansaebr vraagt hoeveel heeft je Fab gedraaid en weet je of er al eens iets met aan de koppeling is gerepareerd of vervangen.
Zit er nog olie in de versnellingsbak?

Ben zelf afgelopen zondag van Groningen naar Koblenz gereden met max beladen auto en aanhanger.
Geen centje pijn, ook geen gekke geurtjes.
Mijn Fab heeft circa 269k gedraaid en nog niet voorzien van nieuwe onderdelen in de aandrijving.

Tees

Donateur
Ik zou zeker op de koppelingsplaat gokken. En net die kilometerstand is dat zeker niet ondenkbaar. Overigens is bij die zeer respectabele km-stand níéts ondenkbaar!

hrbrtFabia1

Nieuw lid
Eerste verdachte is natuurlijk de koppelingsplaat, die kan bij te hoge temperatuur behoorlijk stinken.

Maar er spelen meer factoren mee.
Van waar reed je naar Dortmund?, in verband met hoogtes.
Inderdaad zoals @pansaebr vraagt hoeveel heeft je Fab gedraaid en weet je of er al eens iets met aan de koppeling is gerepareerd of vervangen.
Zit er nog olie in de versnellingsbak?

Ben zelf afgelopen zondag van Groningen naar Koblenz gereden met max beladen auto en aanhanger.
Geen centje pijn, ook geen gekke geurtjes.
Mijn Fab heeft circa 269k gedraaid en nog niet voorzien van nieuwe onderdelen in de aandrijving.

hrbrtFabia1

Nieuw lid
Het was inderdaad de drukgroep waar tandjes van beschadigd waren en op de as een ring die "verbrand" was.

Dankjewel!

Hakar

Donateur
Tandjes versleten?
Vertel welke tandjes.
De enige tandjes die ik zou kunnen thuisbrengen in de behuizing van een versnellingsbak zijn de tanden op het vliegwiel.

En de ring bedoel je daar het druklager mee?

Overigens mooie kilometerstand.
Benzine of dieselblok?

Hakar

Donateur
Das de diafragma.
Gezien de vorm kan ik me voorstellen dat je het tandjes noemt, maar het zijn echt vingers.

hrbrtFabia1

Nieuw lid
Hoi Arjan, een andere auto is niet nodig, waar ik hem voor gebruik zakelijk als schilder is prima.

Geen olie- of waterverbruik, een droog motorblok en een haalbaar verbruik van 4.8 liter bij 90 km/h.

Gem.kosten inclusief.verz.rep. en verzeker. tussen de 115 en 125 Euro bij 10.000 km per jaar, zonder brandstof.

Bovenaan Onderaan