slechte koude start

Mijn O1 1.9 TDI wil met de "koude"start moeilijk starten. Ik moet zo nu en dan flink doorstarten en dan is hoppake de accu leeg, erg vervelend. De startmotor heeft moeite met de koude start om de motor rond te krijgen, is de motor warm dan draait de startmotor veel sneller rond. Accu is vervangen, het bijladen is uitmuntend. Heeft iemand een oplossing voor me?????

groet Keur

Ronnie

Forumguru
Lijkt op een typisch 1.9 TDI kwaaltje: Een te laag starttoerental, De startmotor is versleten.
Bij de koude start behaalt de startmotor niet het noodzakelijke toerental om de inspuitpomp voldoende druk te laten leveren, enige remedie is een nieuwe startmotor.

Hoi Ronnie,

Bedankt voor je reactie, ik begrijp het alleen niet dat het met een koude start ellende is en dat het met een warme start geen enkel probleem is. Met een warme motor draait de startmotor veel sneller in de rondte. Voor een leek als mij is et niet te begrijpen

Ronnie

Forumguru
De inwendige wrijving is natuurlijk wel een stuk lager bij een motor van 80 gr.,
De accu heeft dan ook nog eens meer capaciteit, en de weerstandswaarden van het electr. circuit zijn lager.... dus ook de ankers en de wikkelingen in de startmotor!

Een andere mogelijkheid zou de voorgloei-installatie kunnen zijn. Hoeveel km heeft je auto gelopen en zijn er al eens nieuwe gloeistiften geplaatst ? Vaak blijkt er één stift versleten/deffect te zijn waardoor de koude start een probleem wordt. Bij warme motor heb je nergens last van.

De auto heeft 127.500 km gelopen. Een schijntje voor een diesel. De gloei-pitten zijn 3 mnd geleden vervangen, dynamo gereviseerd, nieuwe accu geplaatst.

Gieliovd

Forumguru
Als je gloeibougies goed zijn, je accu prima is, je polen allemaal goed schoon zijn en goed contact maken (ingesmeerde met zuurvrije vaseline) en je ervan overtuigd bent dat je startmotor goed is dan moet je toch eens gaan denken aan de brandstoftoevoer.

Een dieseltje is eenvoudig. Brandstof erin, genoeg druk, boem. Draaien.

Toch eens denken aan je brandstofpomp, verstuivers en zaken.

Draait de motor verder wel goed zodat we compressie uit kunnen sluiten?

Monteurtje

Forumguru
Zoals Ronnie ook al zegt is het zeer waarschijnlijk dat het de startmotor is. Eventueel nog de temperatuur sensor.

rogerschr

Nieuw lid
slecht starten

Mijn O1 1.9 TDI wil met de "koude"start moeilijk starten. Ik moet zo nu en dan flink doorstarten en dan is hoppake de accu leeg, erg vervelend. De startmotor heeft moeite met de koude start om de motor rond te krijgen, is de motor warm dan draait de startmotor veel sneller rond. Accu is vervangen, het bijladen is uitmuntend. Heeft iemand een oplossing voor me?????

groet Keur
Ik denk, dat de diesel afloopt ,door slechte retourleidingen aan de injektors of je kan misschien een terugslagklep monteren op de aanvoer ,en terugloopleiding ik heb dit bij mijn broer zijn vorige octavia ook gedaan en probleem opgelost!

deusjevo

Forumguru
Zeker weten dat je goede motorolie erin hebt zitten :icon_smile_question
Ik ben geen dieselaar dus weet zo niet wat voor type er in een TDI moet maar een te dikke olie kan de problemen veroorzaken waar je het over hebt.
Vooral omdat het zich vooral in koude toestand voordoet.

Laatste update, ik heb nieuwe sproeiers erin laten zetten laten zetten, nieuwe olie erin en een nieuwe startmotor laten monteren. De startmotor was een beetje aan het eind van zijn latijn en de sproeiers waren ook niet al te lekker meer heb ik me laten vertellen. Moraal van dit verhaal.................Starten als een tieremelier. Neemt niet weg dat ik heb besloten de auto in te ruilen. Ik ben binnenkort eigenaar van een 02 van 2005 1.6fsi. De volgende eigenaar van mijn auto zal heel erg blij zijn met deze reperaties hahahaha.

groet Kor

Bovenaan Onderaan