Slechte koudstart 1.4 16V

Mijn combi 1.4 16V uit 2007 heeft een beetje last van koudstartproblemen. Laatst wilde hij koud niet aanslaan en toen kwam ik erachter dat de bougies er al 75.000 km in zaten (auto krijgt wel gewoon elke 15.000 km zijn beurtjes). Die bougies heb ik zo'n 1000km geleden vervangen voor nieuwe NGK ZFR6T-11G. Dat leek de oplossing, maar vanochtend met -2 buiten sloeg de motor toch pas bij de derde startpoging aan. Ik geef geen gas bij het starten.
Motorcode BUD.

Waar zouden jullie zoeken?

Luchtfilter is in 2016 vervangen (nu wel alweer 40.000 km geleden).

Overigens vind ik, en vond ik altijd al, dat de auto stinkt uit de uitlaat na een koude start. Nadat de boel is opgewarmd en het stationair toerentaal daalt naar 750~800 RPM is die lucht weg. Alsof hij te rijk staat op dat moment? Het viel me op dat dit 'choke'gedrag ook in de zomer bij warm weer zo is (stank + verhoogd stationair toerental).
 
Distributie verwacht ik niet, die is in 2015 nog vernieuwd. Sensor kan altijd natuurlijk... zou dit een fout triggeren die uitleesbaar is?
 

Wouter1

Forumguru
Hoe goed/oud zijn de boegiekabels?
Vervangen en of inspuiten met een vochtverdrijver kan helpen.
 

Spierings

Forumguru
Temperatuur sensor is inderdaad een veelvoorkoment defect..

Gaat vaak ook gepaard met slecht starten, stank uit de uitlaat als deze slecht start en een zwarte walm uit de uitlaat als je na het starten een keer goed gas geeft...

Zou deze als eerst vervangen, bij uitlezen komt deze vaak niet naar voren omdat deze maar sporadisch een verkeerde waarde geeft.

Lambda doet niks bij een koude start en zal dus niet de oorzaak zijn.

Bij een slechte ontsteking zal deze ook erg onregelmatig lopen..
 

Cordoba

Forumguru
Ander punt om te checken: als de auto geparkeerd heeft gestaan en je trekt de bestuurdersdeur open, hoor je dan de brandstofpomp lopen? Zo niet, zou het probleem bijvoorbeeld in het deurslot kunnen zitten, dat ie de brandstofleiding niet bijtijds onder druk zet (de interieurverlichting zal dan ook niet goed reageren, als het slot niet detecteert of de deur open gaat)
 
Welke temperatuursensor is dat? De motortemperatuursensor die het koelwater meet, of iets anders?

Ik ga er voorlopig even vanuit dat het 'toeval' was gezien hij gisteravond en vanochtend ineens aansprong bij koude start (ookal was het toen geen -2 buiten).

Zwarte wolken heb ik gelukkig niet en volgens mij reageert het deurslot/binnenverlichting ook goed. Overigens zie ik ook op het dashboard dat de (bestuurders)deur open is dus die detectie werkt goed.
Wel merk ik dat de gasklep zichzelf stelt als ik de sleutel op contact zet, maar het lijkt niet veel verschil te maken of ik meteen start of eerst wacht tot deze zijn rondje gemaakt heeft.
 

turboturbo

Forumguru
Er zit er een temperatuursensor ergens vlak bij het thermostaathuis dacht ik.
Heel simpel te vervangen zonder dat je het koelvloeistof hoeft af te tappen als het goed is.
Kan je veel over vinden op internet:

Dat ie het toevallig weer een keer goed deed, verklaart misschien juist dat die sensor af en toe rare waarde (weerstand) doorgeeft aan de ecu.....
 
Bovenaan Onderaan