Slechte motorsteun 2.0fsi?

Danielk

Nieuw lid
Beste allemaal,

Sinds een aantal maanden heb ik een skoda octavia benzine 2.0fsi gekocht. Even wat info over het model en motor.

Model: Skoda Octavia combi-II elegance
Motor: 2.0 FSI BVY 110kw/150pk
km-stand: 245.000

Ik merk dat tijdens het rijden, wanneer ik wat sneller optrek en de koppeling indruk dat de auto nog wel eens een bok geeft met een bonk. Ook met achteruit rijden met koppeling op laten komen en op de snelweg als ik de cruisecontrol een tikkie terug geeft gaat dit af en toe gepaard met een bok en een bonk vanuit de motorkap. Ik heb zo mijn vermoeden dat een van de motorsteunen slecht is. Het is niet heel frequent of heftig, maar wel mateloos irritant naar mijn mening.

Nou heb ik vandaag de accu en luchtfilter er uitgesloopt om de rechter motorsteun te bekijken, in eerste instantie zag deze er niet slecht uit (rubber leek niet aangetast). Hoewel toen ik foto's ging vergelijken van mijn motorsteun en op google leek aan de bovenkant van de motorsteun een stuk rubber kompleet te missen??? Ik weet het niet zeker, het is wat slecht te zien op de foto's via google, daarom ben ik benieuwd naar mensen welke ervaring hebben met deze motor, en mij kunnen vertellen of er bovenop een lapje rubber hoort en dus mijn motorsteun slecht is?

Of is de motorsteun wel goed, en zijn er meer motorsteunen welke ik nog na kan lopen? (tot nu toe heb ik alleen een rechter en linker motorsteun gevonden.

Zie Foto's in bijlagen, twee foto's zijn van mijn rechter motorsteun, een van google waarin rubber bovenop lijkt te zitten. Ik ben benieuwd.

OE nummer motorsteun: 1K0199555M
 

Bijlagen

  • photo_2020-10-25_13-48-10.jpg
    photo_2020-10-25_13-48-10.jpg
    206,5 KB · Weergaven: 105
  • photo_2020-10-25_13-48-16.jpg
    photo_2020-10-25_13-48-16.jpg
    216,5 KB · Weergaven: 117
  • thumb.jpg
    thumb.jpg
    28,2 KB · Weergaven: 94

tcw82

Senior Member
Ik ben nog wat nieuw in de vag wereld, ken vooral Volvo's. Daar heb je vaak dragende steunen (dragen het gewicht) en reactie armen (beperken de kanteling). De combinatie zorgt voor het vastleggen van je blok. De steun die jij hebt gefotografeerd lijkt me een combinatie van beide soorten. Dragend (van boven naar beneden) en anti kantelend (naar voren en achteren). Wat je zou kunnen doen, is iemand in de auto zetten en de koppeling (dsg?) laten opkomen met de handrem erop. Dan kan je wel een gevoel krijgen over de kantelneiging.

Aan de andere kant, de steunen zijn meestal niet mega duur, vervangen kan ook vaak zonder moeilijke gereedschappen (krik, wat plankjes soms en de juiste doppen)
200.000 is best een respectabele reisafstand.
 

Danielk

Nieuw lid
Dank voor je reacties! Hier ben ik vandaag ook weer wat wijzer uit geworden, dit typen motoren wordt inderdaad met twee draagsteunen links (motorsteun) en rechts (transmissiesteun) opgehangen, een derde steun 'pendulum support' ook wel dogbone in de volksmond. Deze ook nog gecontroleerd en deze zag er niet versleten uit. Dus alleen de transmissiebak steun lijkt wat rubber bovenop te missen.

De draagsteun welke je deelde is wel van dit motortype maar niet de transmissiesteun, welke ik eventueel nodig zou hebben. Het is waar dat de motor best wat lijkt te kantelen ook bij b.v.b. opstarten, maar als ik dit vergelijk met filmpjes op Y.T. doen deze dat ook redelijk. Ik zal eens uitproberen om de koppeling op te laten komen met de handrem idd.

Ik heb trouwens de aandrijflijn al na laten kijken bij de skoda dealer, en zij vonden hier geen speling op.
 

Bakkertje

Forumguru
Het zouden ook wel eens je subframe rubbers kunnen zijn.
Maar met die km stand hebben de rubbers geen schuld meer en mogen ze wel met pensioen.
 

tcw82

Senior Member
Mijn eigen auto zit nu op 200.000, een rubbertje hier of daar vervangen is mij niet vreemd. Waar zitten de frame rubbers en zijn die een beetje makkelijk te vervangen?
 

Danielk

Nieuw lid
Juist ja, misschien over de tijd maar eens alle rubbers vervangen. Ik zal hier een update over geven als ik besluit hieraan te beginnen. Het is mij dus niet zeker of het probleem met het vervangen van de rubbers opgelost zal zijn, maar ik denk dat het overal de rijervaring wel zal verbeteren.

Mooi filmpje trouwens! Alle drie de rubbers zien er nog goed uit bij mijn auto, geen scheuren of afbrokkelingen. Maar ik kan mij goed voorstellen dat het rubber wel wat verhard is en niet meer de dempende eigenschappen heeft als nieuwe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Danielk

Nieuw lid
Ook hier een kleine update, motorsteun rechts (transmissiebaksteun) is inderdaad niet heel jovel meer. Na verwijderen van de accu en filterhuis bij het oplossen van een koelvloeistof lek kon ik goed bij de steun. Met de hand viel er al behoorlijk wat beweging in de motor te brengen aan de kant van deze steun. Dus ik zal deze binnen kort vervangen... Dat is als de motor tegen die tijd nog niet overleden is door vervanging van de nokkenasketting en spanner.
 
Bovenaan Onderaan