Slechte ontvangst afstandsbediening fabia combi1

Hallo, ik ben een nieuw lid maar lees al langer mee! Aangenaam!
Ik ben trotse eigenaar van een Fabia combi '04 facelift. Gekocht met maar 56000km op de teller.

Nu heb ik een ergernis, mijn afstandsbediening doet het alleen op max. 1,5 meter van de auto.
Batterij ab vandaag vervangen, geen verbetering.
Ik kijk meestal tegen de bestuurderskant van de auto aan.
Waar zit de ontvanger eigenlijk in de auto, kan die vuil of kapot zijn?

Bij een Seat Arosa en zelfs bij een Hyundai kon ik vanuit mijn keuken door het glas op ca. 6 meter afstand de deuren op slot doen!

Ik hoor graag of iemand hier ook last van heeft (gehad).

Desperado

Forumguru
Het zou ook kunnen dat deze gewoon niet werkt verder van de auto. Mijn vorige auto had dat ook. Ook geen probleem, ik kan de deuren toch ook pas opendoen als ik bij de auto sta :D
Er zullen vast Fabia rijders zijn hier die kunnen vertellen wat normaal is.
We hebben trouwens een heel mooi meet en greet topic waar je je voor kunt stellen en wat meer over je auto kunt vertellen.

Hi Desperado, Ik moet de meet en Greet nog even doen, maar had nog geen mooie foto van m'n auto gemaakt:nono:
Iets meer afstand zou wel fijn zijn, want ik heb meestal m'n handen vol en sleutel in de zak en moet dan weer terug lopen:mad:
Ik ben benieuwd!

turboturbo

Forumguru
Ik heb de batterij onlangs vervangen omdat vrouwlief had voor haar elektrieke weegschaaltje zo'n duo pakje CR4034(?) CR2032 gekocht, en anders zou de 2e batterij maar kwijt raken.

Ik merk echter geen enkel verschil in verbeterd bereik. Laatst lukte het nét vanaf zo'n ruim 15 meter (diegene die op me stond te wachten stond in de wind en wilde er graag zsm in) maar toen stond ik hoger dan de auto en had vrij zicht erop.

10 tot 12 meter is bij mij gangbaar wat ik tot nog toe gemerkt heb...

Laatst bewerkt:

R.Heikamp

Forumguru
bij mij is het ook heel wisselend ene keer doet die het van 1,5 meter maar de andere keer weer van 10 tot 12 meter ik ga dit topic volgen ik ben wel nieuwsgierig :tongue:

Canon-Eye

Forumguru
Een tweeledige reactie:

[1]
Staat de auto soms geparkeerd op een plaats waar ondergronds een concentratie van kabels loopt, of doet het verschijnsel zich ook elders voor?
In de tijd dat mijn zoon er nog studeerde, had ik dat probleem wel eens op de campus van de Universiteit Twente. In bepaalde gebieden op dat terrein was het magnetisch veld van de ondergrondse bekabeling blijkbaar zo sterk dat het AB-signaal er kennlijk niet bovenuit kwam en dan moest ik zo ongeveer tegen de auto aan gaan staan om 'm van slot (en belangrijker: van het alarm!) te krijgen.

[2]
Om eens te proberen: als ik wat verder bij de auto vandaan sta waardoor hij het nog niet doet, dan hou ik de afstandbediening bij het indrukken even tegen de zijkant van mijn voorhoofd.
Geloof het of niet - de reikwijdte van het signaal wordt daar merkbaar groter van... :jaja:
Blijkbaar fungeer ik dan zelf als een soort antenneversterker of zo; ik heb er verder geen verklaring voor.

R.Heikamp

Forumguru
Een tweeledige reactie:

[2]
Om eens te proberen: als ik wat verder bij de auto vandaan sta waardoor hij het nog niet doet, dan hou ik de afstandbediening bij het indrukken even tegen de zijkant van mijn voorhoofd.
Geloof het of niet - de reikwijdte van het signaal wordt daar merkbaar groter van... :jaja:
Blijkbaar fungeer ik dan zelf als een soort antenneversterker of zo; ik heb er verder geen verklaring voor.

Dat heb ik indd vaker gehoord

Joske

Forumguru
Ik heb de batterij onlangs vervangen omdat vrouwlief had voor haar elektrieke weegschaaltje zo'n duo pakje CR4034(?) gekocht, en anders zou de 2e batterij maar kwijt raken.

Ik merk echter geen enkel verschil in verbeterd bereik. Laatst lukte het nét vanaf zo'n ruim 15 meter (diegene die op me stond te wachten stond in de wind en wilde er graag zsm in) maar toen stond ik hoger dan de auto en had vrij zicht erop.

10 tot 12 meter is bij mij gangbaar wat ik tot nog toe gemerkt heb...
bedoel je vast een CR2032 denk ik? (is nochtans ook nog vrij groot)

Ik kan mijn Fabia los en vast maken vanaf tientallen meters. Nog steeds de "oude" batterij die er in zit en de reservesleutel nog maar een enkele keer gebruikt. Het truucje met tegen het hoofd houden werkt wel degelijk, zelf ook reeds geprobeerd bij Corsa van collega. Vanop het dak, geschatte afstand bijna 80 a 100 meter. Auto ging niet los, met AB tegen hoofd wèl! Natuurlijk geen oplossing voor de topic starter ;). Moet van dichterbij ook kunnen me dunkt.

Maar @RolaSkoda : heb je deze situatie altijd of bijvoorbeeld enkel op de oprit?

EDIT: trouwens de reserve AB al eens geprobeerd?

Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
even tegen de zijkant van mijn voorhoofd.
Ik zet m'n alu-hoedje alvast op! :yeehaa:

Nee, zonder gekheid - is dat misschien omdat je de sleutel gewoon wat hoger houdt? (m.a.w. houd 'm hoger in de lucht en het bereik heeft minder last van obstakels?)

@Joske die bedoelde ik inderdaad. Foutje bedankt. :)

Joske

Forumguru
je hoofd fungeert als versterker en vervolgens doe je je mond open en mik je naar de auto.. :D

Bij de 'testcase' die wij geprobeerd hadden, maakte de AB tegen het hoofd maar een hoogteverschil van 40 cm? Op een totale afstand van 80 meter... dat kan het verschil niet maken é ;)

Cordoba

Forumguru
Ik heb een paar weken terug de batterij vervangen: soms had ik een bereik van 5-10 meter, soms een halve meter, en zeker als ie het laatste uur een paar keer gebruikt was, zelfs geen bereik en moest ie met de sleutel open en dicht. Batterij vervangen, en ik heb direct weer meer dan 20 meter bereik (meestal staat de auto dan met de neus naar mij toe).

@Joske dat hoogte verschil maakt bijvoorbeeld uit dat het radiosignaal niet door motorblokken deuren en zo moet om je auto te bereiken, zeg maar boven de onderkant van de ramen zit er veel minder massa tussen. Als je ooit aan een zendamateur vraagt, een klein beetje hoogte verschil maakt soms heel veel uit. Vroeger bijv. met standaard kleine CB-antenne (ca. 55 cm) had ik een bereik van een 10-15 km, met een normale spriet van 1,4 m (op dezelfde antennevoet) haalde ik dan soms zelfs 60 km. Een verschil van minder dan een meter op tientallen km's is een nog veel kleiner verschil dan de 40 cm op meters.

Overigens vervuilde antenne heeft niet zoveel invloed (tenzij er metallisch vuil op zit). Meest logische is, óf beschadigde handzender, óf slecht batterijcontact (corrosie, vet, vuil), óf een probleem met ontvangstantenne/ontvangstmodule.

hpolie

Senior Member
Daar heb ik ook nog al eens last van dat de ab niet goed werkt. De dealer dat medegedeeld en die zei dat ik dan maar eens er mee moest komen dan zouden hun dat wel even verhelpen.

@Joske : ik heb het altijd, maakt niet uit waar ik sta of ben, soms lijkt ie beter te pakken als ik de sleutel zijwaarts houd. De ab die ik nu gebruik ziet er weinig gebruikt uit en van binnen nieuw. Ik ga morgen de reserve ab proberen!

Bosi

Lid
De batterij in afstandbediening voor m'n faabje 1 combi is bijna 9 jaar oud (net zoals de auto) en werkt nog prima, bereik is minimaal een meter of 5 maar loopt op tot zeker 10 meter als er geen opstakels (andere auto's, ramen etc.) zijn. Het zou erop kunnen lijken dat je batterij toch nog onvoldoende spanning levert of dat de zender in je afstandbediening langzaam slechter wordt, had het zelfde met de afstand bediening van mijn 2000 soeflakki Swift, waarbij de de afstand bediening op de reserve sleutel het wel weer goed deed. Zou dus zeker de reserve sleutel/afstandbediening eens geproberen.

Ik ben er uit! Mijn andere ab doet het op 10 meter vanuit mijn woonkamer! Blijkbaar toch één zwakkere ab, waarom weet ik niet maar ik ben heel blij dat ik één goede heb.

Cordoba

Forumguru
Mogelijk de batterij met de vingers aangepakt? Pak de batterij uit de andere AB, en haal er eens een tissue of doekje met alcohol overheen om eventuele vettigheid van de contactenpunten op de batterij te verwijderen. Gebruik daarbij wel bijv. een paar latex handschoentjes om de batterij vast te houden, en gebruik die ook om de batterij opnieuw te plaatsen.

R.Heikamp

Forumguru
Dat zou bij mij de oorzaak ook kunnen zijn kan het helaas niet testen met de reserve sleutel (chip van de afstandsbediening is kapot) ik ga ook de batterij eens schoonmaken

Bovenaan Onderaan