Slechte Radio Ontvangst

barth1234

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Recentelijk heb ik een Pioneer F3210BT gekocht en deze ingebouwd. Hiervoor zat er een originele Skoda SWING radio in. (Fabia II - 2011)

Helaas is mijn radio ontvangst stukken minder.

Ja! Er bevindt zich een antenneversterker die aangesloten is op 12V.
- Spanning 12V is al gecontroleerd en werkt
- Apparaat heeft ook voldoende massa

Heeft dit nu te maken het feit dat er op de originele radio een dubbele fakra aansluiting zit en op de pioneer niet? Een gewone verloopkabel (die dus op beide fakra aansluitingen zit) zit er ook al tussen, maar dit levert niks op.

2 Car HIFI specialisten zeggen dat het probleem niet op te lossen is... en bekend is bij alle VAG producten en de radio ontvangst dus belabberd blijft...

Grt.
Bart
 

Cordoba

Forumguru
Bart bij sommige modellen wordt gebruik gemaakt van én de antenne op het dak, én een antenne die bijvoorbeeld in een zijraam is verwerkt. De originele radio bepaald zelf welke antenne het beste signaal geeft. Je kunt kijken als je de andere antenne aansluiting pakt, dat de ontvangst een stuk beter is. Wat ook nog een optie is, is de twee originele antenne aansluitingen bij elkaar laten komen en met één aansluiting je radio in (je ontvangst zal dan wat richting gevoelig zijn, maar nooit slechter dan met één antenne).

Overigens heb ik ook bij mijn Fabia I een matige ontvangst gehad. Oorspronkelijk met de Sony die er in zat, was de ontvangst zeer belabberd bij tijden, vervolgens als tijdelijke oplossing mijn 15 jaar oude Philips uit vorige auto's er in gehangen, en dat gaf al een aardige verbetering, displaykleur netjes aangepast naar groen, kon alleen geen USB-sticks gebruiken. Uiteindelijk een Alpine er in gehangen (ook met instelbare displaykleur) en voor de zekerheid direct antenne verloopje meegenomen, en ook gebruikt met aansluiten. Mijn conclusie, is dat de antenne-aansluiting officieel wel op de aftermarket radio's past, maar de passing is zo belabberd dat je eigenlijk een half losse antenneaansluiting hebt, waardoor je een sllechte ontvangst hebt. (De Philips had ook veel minder ontvangst dan in vorige auto's, en was wat dat betreft een mooie vergelijking)

Wat je volgens mij kunt doen om het op te lossen:
- de andere Fakra aansluiting gebruiken om een antenne op je radio aan te sluiten
- beide Fakra's via verloopje of soldeerwerk, samen laten komen en samen aansluiten op je Pioneer
- antenne aansluiting nalopen of ie wel lekker klemt, en zodat ie bij het in het dash schuiven, of het rijden (trillingen) niet half los raakt.
 

barth1234

Nieuw lid
Beste Cordoba,

Hartstikke bedankt voor jouw reactie.

Zowel punt 1, 2 als 3 heb ik al doorlopen met de car hifi specialist.

Ik heb de andere antenne geprobeerd. Ik heb een verloopstukje gekocht (a 25 euro) en alle bekabeling laten doormeten en gecontroleerd op goed vastzitten etc.

Het lijkt erop dat het een bekend probleem is. Als ik op buitenlandse fora zoek, dan kom ik mensen met dezelfde problemen tegen.

Groet,
Bart
 

rudolfi

Forumguru
Wij hebben in de Beetle ook een aftermarket radio geplaatst en daar lopen we tegen hetzelfde probleem aan.
 

Bakkertje

Forumguru
Heb je een antenneversterker ingebouwd of een fantoomvoedingsadapter?
Die laatste heb je namelijk nodig. De Swing radio stuurt via de antennekabel 12V naar de antenne waar de versterker in geïntegreerd is. De Pioneer radio kan dat niet en daarvoor heb je dus een adapter nodig. Een beetje inbouwspecialst weet dit overigens ook en wellicht verwar je de versterker met de adapter.
Een dergelijke adpater ziet er als volgt uit:
http://www.navishop.nl/phantom-adapt-golf-opel-p-2285.html

Hopelijk kun je er iets mee!
 

Cordoba

Forumguru
Goede aanvulling Bakkertje, ik heb er niet eens aan gedacht omdat ik er vanuit ging dat de specialist daar wel op had gelet.
 

barth1234

Nieuw lid
Beste Bakkertje,

Bedankt voor de reactie, maar die zit er al tussen :(.

Dit geeft wel een resultaat van niks naar redelijk. Maar absoluut niet naar goed.

Groet,
Bart
 

Cordoba

Forumguru
Als je de antenne op het dak verwijdert (dus gewoon de spriet losdraaien en eraf trekken), maakt dat uit voor je ontvangst? (bij weinig of geen verschil, check eerst even of er geen corrosie op de antennespriet, of in de voet zit (en dus slecht contact). Als je in plaats van de antenne, als test een stukje stroomdraad met blank uiteinde in de voet houd (met electrisch contact) heb je dan een betere ontvangst? (corrosie tussen antennespriet en antennevoet kan probleem zijn, maar bijvoorbeeld ook een tik teken de antennespriet waardoor deze inwendig is gebroken kan een mogelijke oorzaak zijn.
 

Bakkertje

Forumguru
Even samenvattend, de swing deed het goed met de 2 fakra aansluitingen, de Pioneer doet het matig met 1 aansluiting en met fantoomvoedingsadapter?

Wat je dan nog zou kunnen proberen is een verloop van de 2x fakra naar 1x gewoon, zoals Cordoba al heeft aangegeven hebben veel auto's 2 antennes. (http://www.mbcaraudio.nl/radio-ante...ra-antenneverloop-audi-vw-seat-skoda-001.html) Als dat nog niet werkt ben ik bang dat je aangewezen bent op het vervangen van de antenne. (bij de swing werkt het immers wel gewoon goed, waardoor je aan zou mogen nemen dat de antenne zelf juist functioneert.)

Ik herken het overigens wel, heb na de diefstal van m'n Columbus een JVC gehad en dat heeft ook nooit zo goed gewerkt als origineel.
 

barth1234

Nieuw lid
@Bakkertje dat verloopstukje heb ik ook, leverde totaal niks extra's op

@Cordoba bij de Swing doet hij het perfect, dus de antennes werken in combinatie met deze radio wel goed

Ik heb inmiddels ook heel veel engelse/amerikaanse fora doorgelezen en het lijkt toch echt een bekend probleem te zijn. De oplossing ligt hem in het blijven bij VAG producten met een dubbele tuner.
 
Bovenaan Onderaan