Slepen achter camper

Sittig

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik zou mijn 2003 Octavia Combi (Ambiente) willen slepen achter onze camper (nu nog een Mercedes LK817, in de toekomst een Blue Bird TC2000).

Het vinden of zelf construeren van een triangel lijkt niet zo'n probleem.

Het aanhaken aan het getrokken voertuig gebeurt via een zogenaamde "baseplate" waarvan twee bevestigingspunten aan de voorzijde van de wagen uitsteken.
Verschillende fabrikaten bieden baseplates aan voor verschillende typen VW, met name New Beetles, Golfs en Jetta's. Alleen Blue Ox heeft er een voor een Passat. http://www.blueox.us/baseplates.cfm?mfg=VOLKSWAGEN&year=2003&submit=Search

Ik meende echter dat de Octavia het meest op een Bora lijkt, maar die komt in de States ook niet voor.
Weet iemand of het constructie van een Passat-neus overeen komt met de neus van een Octavia? Of heeft iemand een ander idee?

Een heel andere vraag, maar wel in hetzelfde verband: om te remmen bestaan er elektrische servo's die worden aangestuurd door de remlichtspanning van het trekkende voertuig.
Zou zo'n unit voldoende remvertraging opleveren, zonder dat er vacuüm beschikbaar is?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 

Vacaro

Senior Member
Voordat je aan die constructie begint, is dit wel toegelaten in België of Europa.
Mij lijkt dat dit iets is uit Amerika en daar wel andere regels gelden betreffende slepen..
Als je het front van een amerikaanse golf,bora of passat gaat vergelijken met die van hier vind je verschillen kwestie van bumper grootte en vorm.
Wat doet men met het stuurslot als zo'n wagen achter een camper hangt, of raken de voorste wielende grond niet. Hoe laat je de verlichting van de wagen werken of hang je zo'n aparte losse lichtbalk hang je wagen.
 

Sittig

Nieuw lid
Voordat je aan die constructie begint, is dit wel toegelaten in België of Europa.
Bedankt voor het reageren en het meedenken. Het slepen aan een triangel is inderdaad in Amerika gewoon standaard. Je ziet haast geen motorhome zonder! In de EU is het een beetje een grijs gebied. Er zijn uitspraken van het politie-expertisecentrum in Apeldoorn: aan de ene kant moet het gesleepte voertuig voldoen aan de normale eisen en aan de andere kant gelden de bepalingen voor een aanhangercombinatie.
Voor mij betekent dat dat er in het gesleepte voertuig een reminrichting moet zitten, maar daar hebben ze (ook in Amerika) heel fraaie oplossingen voor. Betaalbaar en veel eenvoudiger dan zelf gaan knutselen.

Als je het front van een amerikaanse golf, bora of passat gaat vergelijken met die van hier vind je verschillen kwestie van bumper grootte en vorm.
Een Amerikaanse Bora heb ik niet kunnen vinden, althans niet de baseplate :( En van die andere typen lijkt de constructie me teveel afwijkend.

Wat doet men met het stuurslot als zo'n wagen achter een camper hangt, of raken de voorste wielende grond niet.
De wagen staat met vier wielen op de grond. Je moet natuurlijk de sleutel in het stuurslot laten zitten, anders gebeuren er de meest vreselijke dingen

Hoe laat je de verlichting van de wagen werken of hang je zo'n aparte losse lichtbalk hang je wagen.
Ik had gedacht een lichtbalk achter de Octavia te hangen. In Amerika hebben ze slimme verloopkabels, waarmee je de beide elektrische installaties deels koppelt. Maar ja, daar zijn ze een stuk verder qua standaardisatie. En bovendien is de Mercedes 24 Volt, dus dan moet ik sowieso beginnen met knutselen...
 

Gijs

Lid
Een Amerikaanse Bora heb ik niet kunnen vinden, althans niet de baseplate :( En van die andere typen lijkt de constructie me teveel afwijkend.
De Bora is amerika wel geleverd alleen heet hij daar nog steeds Jetta. Ik hoop dat je daarmee verder komt in je zoektocht.
 

Sittig

Nieuw lid
Bedankt, dat geeft te denken. Ik had me tot dusverre met name in de Nederlandse regelgeving verdiept, die is voor mij wat toegankelijker. Ik ging er ook van uit dat er binnen de EU overeenkomstige regelingen zouden gelden.

Met wat goede wil is er sprake van "dit voertuig zich niet meer op eigen kracht kan verplaatsen" als er één bestuurder is voor twee voertuigen.

Art. 49.5 wordt m.i. ontkracht door "Voor de toepassing van deze bepaling worden de speciale uitrustingen waarmede sommige voertuigen met het oog op het wegslepen zijn voorzien, niet als noodkoppelingen beschouwd."

Deze "speciale uitrustingen" is nu net wat de Amerikaanse baseplate biedt.

En overigens zal ik binnen België niet meer rijden dan van huis tot de grens, waarom zou ik een tweede voertuig meeslepen als ik 's avonds weer thuis kan zijn?
 

Rolle

Senior Member
Sittig,
Ik meen me te herinneren dat er op het forum van wegcode.be enige tijd geleden een soortgelijke vraag gerezen is maar ik vind ze zo direct niet terug. Vandaar bovenstaande link (is niet helemaal wat u zoekt maar toch iets).
Ik zou eventueel voorstellen om eens te gaan neuzen in het forum van wegcode.be, daar zitten een aantal specialisten die u haarfijn kunnen uitleggen wat er toegelaten is of niet.

Succes met de zoektocht.
Roeland
 

Sittig

Nieuw lid
Purk en Gijs,

Bedankt voor deze informatie! Ik had bij de Jetta alleen maar een Golf met een kontje voor ogen...
Ik ga de plaatjes van de Jetta-baseplate downloaden en moet misschien wat losschroeven aan m'n Octavia om een en ander te vergelijken. Ik laat het weten als ik wat verder ben.
 

purk

Senior Member
en wat is een Bora dan, een golf met een kontje en een iets ander neusje. HAHA

Maar succes ermee
 

Gijs

Lid
en wat is een Bora dan, een golf met een kontje en een iets ander neusje. HAHA

Maar succes ermee
briljant dat ze zelfs van beide modellen een stationwagon variant hebben verkocht. De Bora was echt exact hetzelfde op het frontje na.
 

Fabia

† In Memoriam
Dat heb ik echt nooit begrepen. Je brengt een Golf met kont uit, de Bora en daar maak je dan weer een stationwagon van:ahum: terwijl er van de Golf zelf al een stationwagen is.
 

Bijlagen

  • vwgolfxs3.jpg
    vwgolfxs3.jpg
    94,9 KB · Weergaven: 9
  • volkswagen-bora-variant.jpg
    volkswagen-bora-variant.jpg
    80,5 KB · Weergaven: 9

EdK

Forumguru
Dat heb ik echt nooit begrepen. Je brengt een Golf met kont uit, de Bora en daar maak je dan weer een stationwagon van:ahum: terwijl er van de Golf zelf al een stationwagen is.


Nee fabia, We brengen de golf 2 uit en plakken er dan een kont aan en noemen deze de Jetta !
Dan wordt de naam Jetta in de prullenbak gedaan en geven de naam Bora eraan !!
En nu wil men de naam Bora weer in de prullenbak gooien en de naam jetta er weer uithalen !!
Waarom ?? De naam Jetta schijnt toch beter te verkopen dan de naam Bora

moraal van het verhaal? Bil Gates heeft de prullenbak in Windows gezet en sindsdien gooien we iets erg makkelijk in de prullenbak, maar halen het er net zo makkelijk weer uit !!:489:
 

Gijs

Lid
Golf 1 = Jetta
Golf 2 = Jetta
Golf 3 = Vento
Golf 4 = Bora
Golf 5 = Jetta
Golf 6 = Jetta
Golf 7 =Vento
...
...
 

Bakkertje

Forumguru
Om nog maar te zwijgen over de variant uitvoeringen...
De golf 4 en bora zijn er allebei in station uitvoering (verschillen alleen in de neus, kont is identiek). De golf 5 variant is eigenlijk een jetta variant.
 

guitar_billy

Senior Member
hallo, dit verhaal met sleep triangel, reminrichting met elektrische servo's en sleutel in het stuurslot klinkt mij wel heel ingewikkeld.
Is een auto-aanhanger (noemt men dat auto-ambulance?) niet veel eenvoudiger?
Aanhanger achter de camper, auto erop, rijden maar.
 

Bakkertje

Forumguru
:crazy: dat lijkt me inderdaad een doeltreffend idee, extra voordeel is ook nog eens dat zo'n ambulance compatible is met heeeeeeeel veel auto's.

Enige minpuntje wat ik kan bedenken is dat je zo'n triangel waarschijnlijk makkelijk op kunt bergen als je op je vakantiebestemming bent en een aanhanger staat altijd in de weg..
 
Bovenaan Onderaan