sleutel reageert slecht

barretje

Senior Member
Hallo,

Sinds kort hebben wij een octavia combi uit 2007 maar als ik de deuren wil ontgrendelen
dan moet dat van heel dichtbij. Ik moet bijna tegen de auto aanstaan! Ik heb de batterijen
al laten vervangen maar hij blijft het slecht doen. Heeft iemand dit zelfde probleem? Ik heb
echt geen idee wat ik er mee moet doen.

Antera

Donateur
doet je reserve sleutel dit ook zo? want normaal mag je er best wat verder vanaf staan. Ik vermoed dat de sleutel het probleem oplevert.

barretje

Senior Member
De reserve sleutel heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd, hoop dat die het dan wel goed doet.
Anders moet ik zeker een nieuwe sleutel aanschaffen? Dat zal wel wat kosten.

Antera

Donateur
kan zijn dat je de sleutel even opnieuw in moet leren en deze dan weer goed werkt. Komt wel eens vaker voor anders word het inderdaad een andere sleutel en die zijn niet goedkoop

barretje

Senior Member
Nou ik heb de reservesleutel er ook even bijgepakt. Op slot wil hij wel van korte afstand ( als je er naast staat)
maar hij opent de auto niet.

Kan ik een sleutel zelf inleren?

Antera

Donateur
Stap 1:

Neem een werkende sleutel (ik noem deze vanaf nu eerste sleutel). In principe heb je er twee plus een reserve. Het synchroniseren met de reservesleutel zal niet lukken.

Stap 2:

De werkende sleutel in het contact steken en binnen de 5 seconden het contact aanzetten en terug uit. Starten is niet nodig.

Stap 3:

Het contact terug inschakelen en dan binnen de 15 seconden de deuren handmatig vergrendelen met de tweede sleutel.

Stap 4:

Binnen de 30 seconden na het vergrendelen 2 maal op één van de knoppen van de tweede sleutel klikken. Dus tweemaal op de vergrendel of twee maal op de ontgrendelknop.

Stap 5:

De sleutel is ingeleerd.

Anders moet je helaas langs de dealer mits je de sleutelcode enz nog hebt dan kan eht als het goed is ook met vagcom

barretje

Senior Member
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb het even geprobeerd maar denk niet dat het helemaal gelukt is.
De auto sluit nu wel en opent ook maar nog steeds van een hele kleine afstand. Denk dat ik maar eens
langs de dealer moet. Heb ook nog 6 maanden bovag garantie dus misschien kan ik daar ook wat mee.
Weet niet of ze er wat aan gaan vervangen aangezien hij het wel doet maar niet van een afstand van 10 meter ofzo.

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd krijg ik het idee, dat het probleem in de ontvanger (in de auto) zit, en niet in de sleutel. Dat maakt het ook logisch dat nieuwe batterijen, of een andere sleutel geen verbetering geeft.

Antera

Donateur
nadeel is dat je dat soort zaken niet kan zien ook niet met vagcom. zijn lastige problemen. mijn auto had het een tijdje geleden ook maar na opnieuw inleren was ik er weer vanaf. het is lastig te traceren. normaal gezien word de zender zwakker al zou het met nieuwe batterijen idd niet mogen maar techniek :ahum:

Cordoba

Forumguru
@barretje: ik weet niet hoe je dit kunt constateren, maar ik denk aan bijvoorbeeld een slechte antennekabel tussen antenne (voor de AB-ontvangst) en de module. Het moet beslist te meten zijn, maar volgens mij heeft Vagcom daar geen programma (en aansluitingen) voor. Ik denk dat je moet beginnen met de module en antenne opzoeken in de auto en kijken of je er afwijkingen aan ziet.

Ronnie

Forumguru
Wazig.....
De module zit in het portier aan de bestuurderszijde, is geintegreerd in het raammechanisme (comfortmodule) en heeft geen antenne.
Je zou de portierbekleding uit kunnen bouwen en eens kijken hoe de multistekker op het module eruit ziet, eventueel de module eens openen en kijken of er misschien water/vocht inzit.

Cordoba

Forumguru
@Ronnie: de module heeft misschien geen zichtbare uitwendige antenne, maar hij moet het signaal toch op de één of andere manier ontvangen. Het kan zijn dat via een slimme methode een draad van de juiste lengte óók als antenne dienst doet (bijvoorbeeld de draad naar het slotmechanisme), of er zit een inwendige antenne in, net als in moderne mobieltjes (die hadden vroeger ook een externe antenne). Verder ga ik mee in je suggestie om de portierbekleding te verwijderen en de module te bekijken.

Antera

Donateur
Alleen volgens mij zit die in de comfortmodule en niet in het raam mechanisme verwerkt. Dit omdat ik al diverse malen raammechanisme's heb vervangen en de deuren gewoon werkte met de afstandsbediening. Ik weet namelijk dat het bij de golf 4 onder de zekeringenkast zit en deze is meegewikkeld in de kabelboom. deze is niet los te vervangen volgens de dealer maar 1J2 970 228 R47 de antenne is . Nu weet ik niet of deze ook zo op de octavia 2 zit maar daar gaat ik even induiken

Rallye

Forumguru
Hoewel het vreemd is dat beide sleutesl het niet goed doen, zou je ook nog naar de contactjes in de sleutel kunnen kijken.

barretje

Senior Member
Gisteren weer even met de auto weggeweest en nu deed de sleutel het wel goed! Geen idee wat er mee gebeurd is, misschien moest
de sleutel er een nachtje over slapen om het goed te doen. Heb hem namelijk zaterdag opnieuw ingeleerd en daarna deed hij het niet goed
nu dus wel. Heel raar. Nu ook maar even de reserve sleutel opnieuw inleren, even kijken wat die doet. Ik houd jullie op de hoogte.

Bovenaan Onderaan