Sleutelbeveiliging VAG auto's onvoldoende

jonbongoofy

Forumguru
Las het gisteren ook gelukkig betreft het de gehele range van VAG en ga ervan uit dat ze liever een VW of Audi meenemen dan mijn Skoda ;) lees net een uitgebreid artikel en betreft auto's tot 2012.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
niet alleen bij VAG hoor, alles wat computergestuurd is is te hacken, op deze manier worden de duurste auto's gejat van bijan alle merken.
 

jonbongoofy

Forumguru
In dit geval wel echt alleen VAG. Niet optimaal gebruik maken van de encryptie. Het vrijgegeven van onderzoek had waarschijnlijk wel te maken met de tooltjes waar jij op doelt waardoor ook andere merken kwetsbaar zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
Dan moeten ze iedereen maar een stuurslot kado doen... Ze zouden bijzonder veel sympathie opwekken bij hun bestaande/nieuwe klanten.
 

Odin

Senior Member
Interessant, morgen even inlezen.
Overigens onze Superb I opengebroken op een parkeerplaats met een schroevendraaier. Bescherk kapje er af, paar flinke tikken, terug draaien en hopla, alle ramen naar beneden.
Erg old school maar wel effectief.
Had dus al weinig vertrouwen in de sloten van VAG, als de Skoda op pad gaat zijn alle spullen er uit. Bij kostbare lading direct naar huis en achter het hek.
 

Cordoba

Forumguru
In dit geval wel echt alleen VAG. Niet optimaal gebruik maken van de encryptie. Het vrijgegeven van onderzoek had waarschijnlijk wel te maken met de tooltjes waar jij op doelt waardoor ook andere merken kwetsbaar zijn.

:pieker:Ik wist niet dat Fiat ook Vag is? (Vrijwel alle genoemde merken hebben een link met Vag/VW, maar van Fiat wist ik dat nog niet. (ook genoemd bij de automerken met problemen).
 

Highway

Forumguru
Zal maar een ketting en een ouderwets hangslot in de auto leggen. Kan ik altijd nog de auto vastleggen om een lantaarn paal :tongue:

Juist omdat er zoveel VAG auto's rijden, loont het om dit systeem tot in de puntjes uit te zoeken. 1 maal uitzoeken, en dan kan je veel auto's mee nemen.

Ieder geval is het slecht gesteld met de beveiliging qua computer bij veel (mogelijk alle) auto's. Diverse verhalen gehoord van het starten van een auto door de OBD aansluiting, laatst controle overnemen via WIFI en nu dit weer.
 

Spierings

Forumguru
Hier moet je je niet al te druk om maken, als ze hem willen meenemen nemen ze hem toch mee. Alleen "gespecialiseerde" dieven zullen het op deze manier kunnen. Dit is nooit niet anders geweest, en niet alleen bij VAG. Is hij niet te hacken nemen ze wel hun eigen regelapparaten mee waarmee hij ook zo loopt. Zoals corne al zegt, alles kan gehackt worden.

Heb liever dat ze met een laptop mijn afstandsbediening copieren en de auto open maken dan heel mijn deur met een schroevendraaier te verneuken.....

Maar dat ze hem daadwerkelijk mee kunnen nemen met hacken kan natuurlijk alleen bij wagens met een elektronisch stuurslot. De oudere mechanische sloten moeten toch nog geforceerd worden..

En is dit allemaal niet meer mogelijk dan zit je met braakschade aan je huis, want tegenwoordig gaan ze net zo goed even de sleutel ophalen...
 

peterrapid

Forumguru
Het gaat effectief om VAG die een chip gebruiken met een slechte encryptie. Dus eigenlijk zou VAG een hele hoop sleutels en slotjes moeten vervangen maar denk dat dit er niet van ga komen. Maar met deze info kan je wel als je een inbraak gehad hebt in je wagen of diefstal misschien VAG het een beetje moeilijk maken via de verzekering.
 

Bakkertje

Forumguru
Hahahaha @Neptukker zou het toeval zijn dat de sleutel zo heet?
Overigens vind ik het tweede filmpje zorgwekkender.
Stel je nou voor dat je een nagelnieuwe Skoda hebt met Kessy kunnen ze dan de transponder dummy gewoon bij je deur houden en springt ie dan ook open?

Een methode die wel heel goed werkt is om een dummy OBD2 stekker te monteren die bij aansluiten het apparaat van de dieven stuk maakt. Moet je natuurlijk niet vergeten te melden als je naar de garage gaat ;)
 

Cordoba

Forumguru

Eerder deze week in een bericht hierover werd o.a. ook Fiat genoemd, dus vandaar mijn opmerking. Ik heb me er nog niet echt in verdiept, maar als ik het goed heb zit het probleem in een bepaalde leverancier van de technologie. (ik gok dat het te maken heeft met de leesring bij het contactslot, omdat er gesproken wordt dat de sleutel wel in staat is om een langere codering te gebruiken, maar het zou ook nog in de ECU kunnen zitten).

Overigens is er ook verwarring voor welke auto's de verbeterde codering al van toepassing is. Ik las hier in het topic vanaf 2012, maar heb eerder deze week ook al ergens gelezen dat het alleen geldt voor nieuwe modellen vanaf 2014. Dat betekent dus dat bijvoorbeeld een S2 van 2 maanden terug, nog makkelijk te hacken is, maar dat een F3 bijvoorbeeld wel safe moet zijn, net als de S3.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Het onderzoek toont aan dat het mogelijk is de codering te kraken. Het dievengilde heeft daar allang andere methoden voor. Maar goed dat er aandacht voor is.
 
Bovenaan Onderaan