Slijtage achterbanden

Deje

Lid
Mijn achterbanden vertonen een merkwaardige slijtage:
De buitenkant is bijna kaal, de binnenkant heeft nog zo´n 5 mm profiel.
Zowel links als rechts het zelfde beeld.
Het zijn de bekende bridgestone´s van de fabriekslevering in de maat 205/55-16
Voor heb ik nog zo´n 3,5 mm bij 42000 km.
Kennelijk klopt de uitlijning van de achterwielen (af fabriek) dus niet.
Hebben meer mensen deze ervaring?????
407.gif
 
Vreemde slijtage inderdaad, bij mijn weten niet bij mijn auto op deze manier. Je trekt stiekem geen handrembochtjes?
grin.gif
grin.gif


De voorbanden waren bij mij ook bij 45K aan vernieuwing toe.
 
Beetje vreemd idd, ik neem bochten geregeld sportief maar mijn achterbanden slijten netjes en gelijkmatig af. Anders toch even langs de dealer.
 

Tallguy

Forumguru
Lijkt erg op een verkeerde stand van de achterwiel ophanging. Die banden lijken dus schuin te staan.

Van een Formule-1 wagen ken ik dat, maar van een Skoda?
crazy.gif


Tijd om dit bij de dealer te melden en erop te letten dat je:
1. Nieuwe banden krijgt
2. De stand gefixed wordt
3. Je niets, 0,0 daarvoor gaat betalen. Het is tenslotte niet door jou toedoen zo gesleten.
 

Jpoers

Lid
0,0 eurie is niet helemaal reeel je heb natuurlijk wel 45k op die banden gereden. Maar meer als de helft zou ik dus zeker niet betalen.

Maar logischer wijs lijkt het er op dat je banden een negatief camber vertonen. Je wielophaning is niet goed uitgelijnd dus. Dit is redelijk makkelijk te vehelpen met de juiste apparatuur.
 

Tallguy

Forumguru
Ik bedoelde dus het fixen van de stand van de ophanging. En als de banden na 45K al op zijn (terwijl de meeste banden tegenwoordig toch makkelijk 60K doen) zou ik zelf ook niet de banden helemaal willen betalen (1/3 van het totaalbedrag max)
 
Als de buitenkant van de band sneller slijt dan de binnenkant van de band, duidt dit op wielvlucht of wel camber. (Als de binnenkant van de band slijt, duidt dit op negatief camber.) Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Camber_angle

Het kan best zijn dat dit normaal is. Zeker als dat bij beide achterbanden gelijk is. Het ligt er helemaal aan hoe de fabrikant de wielophanging heeft bedoeld.
Ik meen dat de O2 onafhankelijke achterwielophanging heeft? In dat geval is het camber afhankelijk van de belading van de wagen. Bij uitveren zal meer camber ontstaat. Bij inveren meer negatief camber. Een bandenslijtage dat duidt op negatief camber kan te maken hebben met het veelvuldig transport van zware spullen. Een bandenslijtage dat duidt op camber kan te maken hebben met hogere achterveren dan normaal.
Als je toch twijfelt, kun je de wagen laten controleren op uitlijning. Doe dat wel bij een goed bedrijf, want er is wel wat kaft onder het koren.
 
Was bij mij ook het probleem. De auto gewoon even uit laten lijnen en dan zou het probleem over moeten zijn... alleen jammer van die 2 achterbanden.
 

Remco28

Actief lid
Skoda vindt het blijkbaar moeilijk om auto's af te leveren zonder:
-trillende sturen
-scheef staande sturen
-goed uitgelijnd
-met de juiste toespoor

Blijkbaar toch iets wat ze wel van volkswagen en audi kunnen leren.
mad.gif
 
Bij mij was ie inderdaad ook als "standaard fabrieksoptie" niet goed uitlijnd.
biggthumpdown.gif


En nu kraakt de stuurinrichting bij het draaien van het stuur (hoorbaar bij inparkeren). Ik weet het, ander onderwerp maar kan me herinneren dat iemand anders dat ook had. Ik krijg het met "zoeken" niet meer gevonden. Ben benieuwd hoe dat is opgelost.
 

Remco28

Actief lid
Soms bij mij ook,dat het stuur licht kraakt.
Skoda is wel wat goedkoper zeggen,maar dan moet de kwaliteit ook niet minder worden.
 
Je krijgt wat je betaalt.
smile.gif

Ik zat in Belgie naast een collega die een A4 combi 2.0TDI rijdt (voor de prijs van mijn Skoda overigens
crazy.gif
).

Hoewel ik dacht dat het voorin wat smaller was, is hier toch veel meer rust aan boord hoor. De motor is meer op de achtergrond, en bij een vlot ritje over de kasseien gaf hij geen kraak of krimp. Ook niet door de kuilen. Heel andere ervaring. Niet dat je niet zit te hobbelen in die auto, maar zeker weten dat mijn Skoda hier aan alle kanten rammelt, kraakt en echt stoot op die hobbels. Dus alle testvergelijken ten spijt: er is verschil!
 

MMM

Lid
Geloof me, het probleem met uitlijnen is niet alleen een VAG probleem. Kom je bij ieder merk tegen. Zelfs na een her-uitlijning kan het nog fout gaan. Bijv. door de meet-units niet precies genoeg te plaatsen. Zelf al twee keer meegemaakt. Kun je weer terug om het nog een keer te laten doen. Wat ook wel eens voorkomt dat men in de software niet het juiste type auto aanvinkt (O1 ipv O2) en je bent gelijk de pineut.

Goed uitlijnen van een auto is erg belangrijk. Ten eerste komt het inderdaad ten goede van de bandenslijtage. Bij mijn vorige auto moest ik bij 90K pas de eerste set laten vervangen en bij 105K de tweede. (veel ideale lijn rijden helpt daar nutuurlijk ook weer bij) Ten tweede reageert je auto veel zuiverder bij het insturen van bochten en heeft ie absoluut veel rustiger rijgedrag. Je rijdt veel ontspannender.

M.b.t. het cuppen van de banden > bij elke beurt je voorbanden met de achterbanden wisselen. Gaan ze langer mee en de cups (komen meestal op de achterbanden) slijten door op de voorzijde door het sturen weer netjes weg.
 
Slijtage banden.

Ik heb van de week de camber van mijn TDI vrs laten aanpassen omdat ik vond dat de banden inderdaad steeds luidruchtiger werden, er ligt standaard Bridgestone 225/45R17 op en dat maakt logischer wijs al wat meer geluid maar sinds de aanpassing en een uitlijning is het stukken stiller mag ik wel zeggen!

Dit is overigens een behoorlijke aanpassing, daar zijn ze wel ff druk mee. Maar het werkt wel!


Rear Camber Values Due to a number of complaints regarding rear tyre noise and wear on Octavia A5 vehicles, the rear camber values can be changed to the following settings -

Old values are: -1°45' ± 30'

New values are: -1°20' ± 30'

This information applies to Standard and Sport suspension.

Met dank aan Octavia-vrs.com ( ik bedenk dit echt niet zelf! :489:)
 

___JC___

Forumguru
Ik heb van de week de camber van mijn TDI vrs laten aanpassen omdat ik vond dat de banden inderdaad steeds luidruchtiger werden, er ligt standaard Bridgestone 225/45R17 op en dat maakt logischer wijs al wat meer geluid maar sinds de aanpassing en een uitlijning is het stukken stiller mag ik wel zeggen!

Dit is overigens een behoorlijke aanpassing, daar zijn ze wel ff druk mee. Maar het werkt wel!


Rear Camber Values Due to a number of complaints regarding rear tyre noise and wear on Octavia A5 vehicles, the rear camber values can be changed to the following settings -

Old values are: -1°45' ± 30'

New values are: -1°20' ± 30'

This information applies to Standard and Sport suspension.

Met dank aan Octavia-vrs.com ( ik bedenk dit echt niet zelf! :489:)


Maar het lijkt mij als je het camber aan laat passen dat dit het rijgedrag (vooral in bochten) nogal beinvloed. Kan je daar iets over zeggen met deze nieuwe stand?
 
Maar het lijkt mij als je het camber aan laat passen dat dit het rijgedrag (vooral in bochten) nogal beinvloed. Kan je daar iets over zeggen met deze nieuwe stand?

Ja hoor, ik merk er niet veel van qua wegligging, hij gaat nog steeds gretig de hoek om. Maar ik zal vanavond eens wat met het gas spelen in de bocht, wellicht wil de kont dan wat makkelijker weg als ervoor. Nog niet echt geprobeerd dus!
 

Racer

Lid
Mijn voorbanden (de standaard Dunlop sport 18") waren na 25k gelijkmatig af. Mijn achterbanden heb ik net laten vervangen (42k) ivm trillingen in het stuur. Ze waren helemaal af aan de binnenkant van de band. De buitenkant zou nog wel even kunnen..... ik vond 42k best redelijk overigens.

Bij mij dus negatieve camber.
Greetz,

Racer
 

___JC___

Forumguru
Ja hoor, ik merk er niet veel van qua wegligging, hij gaat nog steeds gretig de hoek om. Maar ik zal vanavond eens wat met het gas spelen in de bocht, wellicht wil de kont dan wat makkelijker weg als ervoor. Nog niet echt geprobeerd dus!

Mmm, die camberinstellingen zijn dus niet zo belangrijk dan schijnbaar. Of de standaard instelling van Skoda is gewoon fout!
 
Mmm, die camberinstellingen zijn dus niet zo belangrijk dan schijnbaar. Of de standaard instelling van Skoda is gewoon fout!

Sterker : ik heb gisteren echt mn best gedaan de banden aan het gillen te krijgen op een klaverblad ; in het verleden was het een kwestie van hard insturen en het gas plots loslaten en dan gilden ze een beetje.... nu gilt er helemaal niets en kan ik harder het klaverblad over! :super:
 
Bovenaan Onderaan