Slijtage Achterbanden

Met veel plezier rijdt ik nu ruim anderhalf jaar in mijn O2 1.9 TDI, maar wat tegenvalt is de slijtage van de banden, en dan met name de achterbanden.
De voor banden zullen de 30K niet halen, maar de achterbanden zien er ook niet zo fris meer uit, en 40K gaat zeker niet lukken.

Bij mijn auto van de zaak, die altijd een volle (zware) kofferbak heeft, haal ik makelijk de 80K.

Het merk en type band is de Dunlop SP1 sport (205/16-60)

Heeft iemand een soort gelijke ervaring (en wat is aan te raden alternatief)
1884.gif
 

LenK

Forumguru
30K is niet veel voor dit model (als het nou een RS was).

Ik heb er al 37K+ opzitten en de voorbanden zien er nog puik uit (Michelin Primacy). De achterbanden hebben "helemaal niks geleden"

Dat bij jou de achterbanden er ook "niet meer zo fris" uitzien duidt op of een ruige rijstijl of op niet slijtvaste banden.
 
dat krijg je hé van steeds je gas in de bocht te lossen om overstuur uit te lokken...

Nu serieus, Vol beladen en sport banden zijn 2 factoren die er voor zorgen dat banden meer afzien en bijgevolg dus ook afslijten, maar 30k is wel heel weinig.
 

RSTDI

Actief lid
Ik heb gemerkt dat het zeer van het merk afhangt bij mijn vorige O2 waren de originele dunlops met 20 dkm kompleet gecupt en weg gesleten aan de binnenzijde hierna Michelins er onder gehad en daar mee tot inleveren van de auto 32 dkm gereden rest profiel meer als 5mm en geen last van cuppen meer gehad.
Bij mijn winterbanden hetzelfde eerst dunlops last van cuppen en met de conti,s geen last gehad.

bandenmaat zomer 225/45-17
Dunlop sport r 01
Michelin pilote sport ps2

Bandenmaat winter 205/55-16
Dunlop winter sport m3
Continetal winter contact TS 710
 
Dunlops gaan minder lang mee zeker de sport uitvoeringen. Deze hebben echter wel meer grip, de michelin primacy heeft minder grip, is harder. Op mijn O2 liggen ook de primacy's en ik vind het drie keer niks, met 150 pk moet er iets op met meer grip.

Groet WS.
 

Dutch4x4

Senior Member
Inderdaad raar dat ze Primacy's op een auto met 150 pk zetten. Maar goed, ik kreeg MXM's, ook op een auto die standaard 150 pk heeft, maar gechipt 210. Dan zijn die harde banden geen lolletje. Maar snel omgeruild.

30k voor sportbanden vind ik helemaal niet slecht. Die banden die 80k meegingen, waren vast en zeker hardere toerbanden.

Dat zou dus ook mijn tip zijn, als je blijkbaar toch het verschil niet voelt: terug naar toerbanden.
 
Heb een lease wagen, zal ze dus eerst kaal moeten fluiten, komen dan ook zeker andere op, of niet als men het reserve wiel eerst op wil maken.

De huidige Vredestein winterbanden hebben meer grip, zelfs bij 15 graden. Op de passat heb ik de Dunlop sp9000, dat rijdt tenminste.

Groet WS.
 

Wullum

Actief lid
Bij mij waren de voorste 2 Dunlop SP2 Sport's bij 22K ook op. Lag echter aan nèt verkeerde afstelling van het toespoor. Banden waren aan de binnenzijde/ wagenzijde bijna glad.

Eens kijken hoe lang de Vredestein Wintrac's meegaan..... Op mijn vorige Golf IV (130pk) deed ik daar 5 winters mee. Maarja, daarop waren de Continental EcoContact's ook pas bij pakweg 95 à 100K op en dan alleen de voorste 2. Harde rotkrengen.
 
Bovenaan Onderaan