Slijtage achterruitenwisser

Mistraller

Senior Member
NA 6 jaar nog altijd heel blij met mijn O2FL combi, maar wat een blijvende irritatiefactor is, is de achter ruitenwisser. In tegenstelling tot de voor ruitenwisser, wordt het wisserblad niet bewogen/gewiebeld bij start, en staat dus vaak langdurig in dezelfde stand bij droog weer. Nadat er een nieuw blad op zit, gaat het een maand of 2 goed, maar daarna trekt ie dus bij de terugkerende beweging zo'n lubberend vlak water over de ruit met een irritant trtrtrttrt geluid. En zodra het iets kouder wordt, volgt het blad de ruit niet eens netjes meer, maar blijft het hele middenstuk zeiknat, precies waar je het zicht vrij had willen maken.
Ik ben benieuwd of ik nou de enige ben die zich hieraan irriteert, en is er iets aan te doen? Bladen zijn altijd door de dealer vervangen, dus ik ga er vanuit dat het Bosch of een ander A merk is geweest.

NB: Een combi heeft standaard een ruitenwisser achter, en bij nat weer schakelt deze altijd in bij achteruit rijden. Irritatiefactor dus waar je niet omheen kan ;)
 

Cordoba

Forumguru
Je kunt wel om de irritatiefactor heen: ruitenwisser (voorruit) uitschakelen voor je de achteruit-versnelling inlegt.
 

turboturbo

Forumguru
Volgens mij, als het zo erg is, is er wat mis met de wisserarm.

Ik lees wel eens dat die opnieuw gesteld of gericht kan worden. Anders gewoon (vervangen) met een nieuwe arm?
 

Highway

Forumguru
De arm is inderdaad te 'richten'. Heb ik met mijn vorige auto ook gedaan.

Bij het wissen, ging de 'omhoog slag' goed - netjes schoon. Maar bij de 'omlaag slag' ging die springen. Gevolg: vegen en strepen bij het wissen.

De arm dient de ruitenwisser blad recht op de ruit (90 graden) te plaatsen. Indien de arm verbogen is, kan het zijn dat het blad schuin staan (zeg 80 graden). Bij het wissen dient het blad telkens om te slaan om goed te wissen. Staat het blad schuin op de ruit, slaat deze niet om en gaat die over de ruit springen.

Ik heb toen de arm van de auto gehaald. Met 2 grote waterpomp tangen (doeken gebruikt om beschadiging te minimaliseren) heb ik de arm wat verbogen. Uiteindelijk lag deze weer ong. 90 graden op de ruit.

Weer gemonteerd, de oude ruitenwisser (was ong. 1 maand oud) die over de ruit sprong weer gemonteerd. Per direct was ik van het spring probleem af. Helaas moest ik wel een nieuw blad plaatsen omdat de oude wel teveel beschadigd / verkeerd versleten was.

Na plaatsen nieuw blad, heb ik hier geen problemen mee gehad.

Ik heb ook ooit gelezen dat iemand de arm uit elkaar had gehaald wegens roest. Hierdoor werd er onvoldoende druk op het blad uitgevoerd. Dat is ook een optie, behalve dat ik geen oplossing heb om de pin bij het scharnierpunt van de arm te vervangen (zodat het er ook OEM uit ziet).
 

eriktv

Forumguru
Mij is een keer verteld dat dit vaak ontstaat door de borstels/lappen in de wasstraat die de wisserarm iets verbuigen. Is bij mij opgelost door de arm iets te buigen (roteren), waardoor het wisblad iets schuiner op het raam staat. Voor de laatste finetuning heb ik het eind van de arm nog iets verbogen (ik had een "batmanlogo"; het bovenste deel werd niet meegewist). Sinds een paar jaar geen klachten meer.
 

eriktv

Forumguru
Ah @Highway was me net voor :)

Ik bedoelde eigenlijk precies hetzelfde, maar met een iets andere omschrijving :pardon:. Alleen lukte het mij ook zonder demontage van de arm.
 

Mistraller

Senior Member
Dat is wel een goeie tip, daar had ik nog niet aan gedacht, ik dacht dat die arm helemaal van plastic was namelijk.
Bedankt!
 

BadBert

Forumguru
Idd hele goede tip! Bij mijn o2fl heb ik het dus ook, erg storend.

Zal hem eens "richten"!
 

Mistraller

Senior Member
Ik heb de arm nog eens goed bekeken, maar hij is echt van plastic. Alleen de as is van metaal. Die ziet er dik en stevig uit, lijkt me geen goed idee om die te verbuigen....?
 

Mistraller

Senior Member
Zo, de ruitenwisser achter is voor 75 cent weer helemaal netjes! Ik heb op Ebay een ruitenwisser blad gekocht, (worden los aangeboden) en met een beetje prutsen kan je het hele wisserblad tussen de veren uit halen. Daar slijt natuurlijk maar weinig aan. Het nieuwe blad was net ietsje smaller, dus de dopjes aan het einde heb ik met een stukje tape iets meer laten klemmen. Nu alleen nog kijken wat de levensduur is. Maar voor 75 cent per stripje kan je heel vaak vervangen. Waarschijnlijk werkt dit truukje ook prima op de voorruitenwissers :)
Bovenste is het nieuwe blad, onderste het oude, verdroogde rubber.

IMG_4288 (Medium).JPG

Links het nieuwe profiel, rechts het originele.

IMG_4290 (Medium).JPG
 
Bovenaan Onderaan