Slijtage door stilstand Octavia TDI Combi

Pukkie

Nieuw lid
Ben hier nieuw en zou graag willen weten of iemand response kan geven op de volgende vraag.
Wat is het "nadelig" effect op onderdelen van een Octavia TDI combi 2000 van vijf jaar stil te staan.
Ik heb recent zo een auto gekocht en hij heeft 32.500 km op de teller staan. De auto is wel de laatste drie jaar gekeurd en daardoor heeft hij een paar km gereden.
Van mijn dealer weet ik dat de distrubitieriemen moeten vervangen worden?

Okki

Donateur
Een auto 'slijt' van stilstaan meer dan van rijden. Voornamelijk banden (als de auto gewoon op de banden staat komen er vierkante plekken op), rubbers die uitdrogen, benzinetank met residu vorming, olie kan verzuren, remvloeistof niet goed meer, remmen die vast kunnen zitten, accu niet fris meer enz.enz.

Al met al geen echt grote dingen, maar wel zeer verstandig om bij een goede dealer eerst na te laten kijken!

Trouwens, welkom hier...en je mag iets meer vertellen hoor (waar kom je vandaan, wat rijdt/reed je hiervoor e.d.)

Succes met je Skoda en post eens een fototje!

Pukkie

Nieuw lid
Ik woon in Belgie en reed voorheen vanaf 1990 met een Favorit,Felicia,en een gewone Octavia TDI die heeft nu 220.000 km en is nog helemaal prima.Allemaal prima, de felicia is alleen in de prak gereden door een kop staat botsing met een vrachtwagen< vrachtwagen was fout>

Ben geen autofreak, wil alleen veel km maken zonder zorgen en veel onkosten en dat lukt met Skoda aardig

De combi krijgt natuurlijk eerst een grote onderhoudsbeurt voordat hij aan het grote werk mag bginnen.
Er is en punt waar ik wel wat van ontgoocheld ben en dat het een combi zou zijn met klassieke trommelremmen en geen ABS?
Maar goed daar is weinig aan te veranderen. De wagen is gekocht en gaat volgende week voor een grote beurt naar de dealer.

Een TDI die 32.500 km heeft zou voor mij weer 4 jaar rijden zonder veel kopzorgen moeten worden. ?

De Octavia met 220.0000 km blijft in de familie en gaat naar mijn zoon.

purk

Senior Member
Geen ABS op een octavia, is dat geen standaard iets?

hou er wel rekening mee dat door het stil staan er veel pakkingen hard en rubbers en pakkingen droog zijn geworden en kunnen gaan lekken door dat ze nu weer warm en vochtig worden.....maar alles KAN he SUCCES en veel plezier ermee.

Mark

Banned
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Pukkie</font><hr />

Ben hier nieuw en zou graag willen weten of iemand response kan geven op de volgende vraag.
Wat is het "nadelig" effect op onderdelen van een Octavia TDI combi 2000 van vijf jaar stil te staan.
Ik heb recent zo een auto gekocht en hij heeft 32.500 km op de teller staan. De auto is wel de laatste drie jaar gekeurd en daardoor heeft hij een paar km gereden.
Van mijn dealer weet ik dat de distrubitieriemen moeten vervangen worden?

[/ QUOTE ]
Zoals zelf al aangegeven zeker een groot onderhoud laten doen, laat ook de banden vervangen en zeker extra de remmen.
Al zien de banden er nog goed uit, door lang stil te staan kunnen er haarscheurtjes voorkomen met een klapband tot gevolg.
Ook grondig nakijken zijn de dingen die kunnen verduren, leidingen, rubers en dergelijke.
Laat ook de aansluitpunten van de electronica nakijken op corosie en eventueel grondig schoonmaken.

Pukkie

Nieuw lid
Dat zullen we zeker doen. Kijk de weinig gereden kilometers zeggen niet alles en buiten veel voordelen..de wagen is inderdaad hagelnieuw in zijn interieur en uiterlijk , kleven er ook forse nadelen aan die relatieve stilstand. Heb het onderhoudsboekje, wat ik al had, nog eens nagegeken en de wagen is wel ieder jaar voor de keuring grondig nagekeken door de Skoda-dealer in A. Uit de km-stand op keuringsbewijzen van de dienst Autoveiligheid&lt; doen in B. de keuringen&gt; begrijp ik nu wel dat de wagen toch de laatste drie jaar een kleine 750 km per kalenderjaar heeft gereden. Vanaf 2000 tot 2004 kwam de eigenaar aan 7000 km per kalenderjaar.
Natuurlijk erg weinig en te weinig voor een goedlopende TDI

Bovenaan Onderaan