Slingern ondanks verzwaarde hulpveren

Rimo

Nieuw lid
Ik heb een skoda octavia uit 2016 zelfs met verzwaarde hulpveren deint de caravan met remmen en
boven de 80 gaat hij slingeren

help
 

Rimo

Nieuw lid
Ja speciaal een elektronische weger gekocht maakt niet uit hoe zwaar blijft door dijnen de skoda dealer snapt het ook.niet denk vraag het hier misschien dat iemand de oplossing heeft(wil.wel.graag blijven rijden met de caravan /
 

Spierings

Forumguru
Heb je fietsen achterop de caravan?

Ondanks dat de kogel druk goed is wil niet zeggen dat deze goed is beladen.. hoe lager en dichter het gewicht op de as zit hoe beter..

Ook zorgen voor wat gewicht in de auto..
Wat voor kogel druk mag de auto hebben en hoeveel heb je er momenteel

Wat voor combi auto/caravan is het?
 

woutr

Forumguru
Wat spierings zegt kan ook de oorzaak zijn. Ik denk dat de kans groot is dat het in je belading zit. Op caravantrekker.nl kan je nakijken wat de ideale verhoudingen zijn als het nodig is
 

Rimo

Nieuw lid
Ook.als.de.auto zwaar beladen is zonder caravan deint hij ook.door en trekt hij met zijn kont
 

Canon-Eye

Forumguru
  1. Schokbrekers en vering van de caravan al gecontroleerd?
  2. Ik verdenk toch de belading c.q. gewichtsverhouding. In principe zou het gewicht van de caravan liefst niet meer dan ongeveer 75% moeten zijn van het gewicht van de auto. Gooi dus zonodig wat zwaar spul uit de caravan in de auto. Ook een halfvolle watertank werkt ongunstig - ik laat 'm altijd leeglopen voor vertrek.
  3. Beter iets teveel kogeldruk dan te weinig. Zeker met hulpveren onder de auto kan die dat prima aan.
  4. Wij nemen ook 2 fietsen mee, maar ik heb speciaał een contructie laten maken waardoor er eentje op de dissel kan zodat er maar een achterop hoeft. verder zit er zo weinig mogelijk gewicht in de bovenkastjes en liggen campingtafel en -stoeltjes op de vloer boven de as.
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Ook.als.de.auto zwaar beladen is zonder caravan deint hij ook.door en trekt hij met zijn kont
Als hij dit zonder caravan al doet zou ik het in de wagen zoeken.

Zou er een eibach pro verenset onder monteren en die hulpverlening dumpen.
Mijn fabia was ook deinerig en gevoelig voor wind vlagen, met de set eronder velen malen beter, nergens geen last meer van.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb een skoda octavia uit 2016 zelfs met verzwaarde hulpveren deint de caravan met remmen en boven de 80 gaat hij slingeren
help

Je geeft wel erg weinig informatie. En net gisteren is mijn kristallen bol stukgevallen :cry:. Dus je zult zelf meer info moeten geven, wil je bruikbare antwoorden krijgen. Begin dus even met het beantwoorden van de volgende vragen:
  • Wat weegt de beladen auto op de weegbrug?
  • Wat weegt de beladen caravan op de weegbrug?
  • Wat is de staat en leeftijd (in km) van de achterschokdempers van de auto?
  • Wat is de kogeldruk?
  • Wat is de bandenspanning van de auto?
  • Wat is de bandenspanning van de caravan?
  • Zitten er fietsen voor- of achterop de caravan?
  • Wat zit er in de bovenkastjes van de caravan?
  • Welke indeling heeft de caravan?
  • Waar zit de watertank, en is die leeg of gevuld?
 

hemi24

Forumguru
Aangezien je toch verzwaarde veren hebt (laten) monteren: kofferbak goed volladen!
Vervolgens een kogeldruk van ca. 80kg aanhouden en belading in de caravan zoveel mogelijk laag en dicht bij de as verdelen.

Bandenspanning auto volgens info in tankklepje op max. belading aanhouden en kijk ook eens kritisch naar de bandenspanning van de caravan. Wellicht zijn er (recentelijk) andere banden onder gekomen die meer druk moeten hebben? Afhankelijk van toegepast bandtype kan dit uiteenlopen van 2,5 tot 4 bar...
 

EdK

Forumguru
Is het niet gewoon een product eigenschap en moet je er maar mee leren leven ??
Of ligt het probleem nog niet bij PON....:pieker:






:D
 

jadatis

Nieuw lid
Je geeft aan dat het slingeren en deinen plaatsvind als er veel gewicht achter de achteras komt ( gewicht op trekhaak en bij zware belading die dan helemaal achterin zit achter de achteras).
Dus ook zonder caravan er achter.

Bij die beladingen komt er veel gewicht op de achteras en de voor-as wordt door de hefboomwerking zelfs iet opgelicht, dus minder gewicht op voor as.

Dit zou ook het weggedrag kunnen beinvloeden.
Als de voor-as omhoog komt , krijg je ook andere sporing vaak, en dan ook minder grip op de voorbanden, omdat de bandendruk voor een hoger gewicht is gevuld dan dat er op dat moment op staat.

Heb je dan ook nog versleten schokbrekers , wat niet te verwachten is bij een auto van 2016, dan maakt dat het nog erger.

Dus het kan ook nog aan de voorkant liggen. En juist het slingeren kan daar door verklaart worden. En ook ik denk dus dat het niet aan de caravan ligt.
Denk dan aan de uitlijning na laten kijken.
Dan vragen of ze de waarden zo instellen dat ze op het randje zitten voor normaal gebruik, en voor zware belading achter beter aansluiten.
Die sporing verandering is bij elke auto anders, en is afhankelijk van het ophangings systeem. Dus voor de ene auto zal het niet veranderen bij uitgeveerde voor-as en een andere auto juist veel verschil. Die info zal je garage of dealer kunnen geven.

Wat je zelf kunt doen is de auto zo veel mogelijk naar voren beladen, dus bijvoorbeeld zware dingen op de achterbank ( als daar niemand hoeft te zitten), dan komt er ook nog een stukje van die gewichten op de voorwielen.
En bij die zware belading de bandendruk juist iets verlagen aan de voorkant, voor betere grip en een beetje meer demping door de banden. Zal echter niet zo groot effect hebben , schat ik in.


Maar om toch zeker te zijn , de schokbrekers kun je zelf ook redelijk controleren.
Goed induwen per hoek en zien hoe vaak die nadeint.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Het lijkt toch te zijn in je achterophanging. dempers die het niet aankunnen en misschien de hulpveren. Het is duidelijk dat je auto problemen met zijn onderstel heeft dit zorgt voor dit soort rare eigenschappen mits alles beladen volgens het boekje. Overbeladen kan ook rare dingen doen met de auto.

daarnaast wel benieuwd welke maat banden en merk enz je eronder hebt liggen
 

jadatis

Nieuw lid
Reactie op bovenstaand.
Als je de achtervering stugger maakt , wat je in feite gedaan hebt, dan gaat de auto meer deinen om de vrijwel starre achteras, maar dan toch zou ik het in de voor-as zoeken zoals in mijn vorige bericht beschreven.
Dus die verzwaarde achter-vering kan wel het begin van het probleem geweest zijn, maar voor zit dan de oorzaak.
 
Na plaatsing van een 69 liter LPG ringtank hing de O3 wat achterover wat tevens ten koste ging van het weggedrag bij hogere snelden. Na het plaatsen van MAD HULPVEREN staat de octavia weer normaal in de juiste verhouding op zijn pootjes. Tevens is daardoor het weggedrag veel stabieler geworden op hoge snelheden. Koersvast dus, ook bij 200 Km/u. Met comfort niets ingeleverd.

Ik zou hier eens kijken: http://www.mad-tooling.com/nl/veersystemen/producten/hulpveren
Deze MAD veren heb je ook in verschillende sterktes. Misschien heb je wat zwaardere nodig in combinatie et zware caravan en volle kofferbak.
 
Bovenaan Onderaan