Je geeft aan dat het slingeren en deinen plaatsvind als er veel gewicht achter de achteras komt ( gewicht op trekhaak en bij zware belading die dan helemaal achterin zit achter de achteras).
Dus ook zonder caravan er achter.
Bij die beladingen komt er veel gewicht op de achteras en de voor-as wordt door de hefboomwerking zelfs iet opgelicht, dus minder gewicht op voor as.
Dit zou ook het weggedrag kunnen beinvloeden.
Als de voor-as omhoog komt , krijg je ook andere sporing vaak, en dan ook minder grip op de voorbanden, omdat de bandendruk voor een hoger gewicht is gevuld dan dat er op dat moment op staat.
Heb je dan ook nog versleten schokbrekers , wat niet te verwachten is bij een auto van 2016, dan maakt dat het nog erger.
Dus het kan ook nog aan de voorkant liggen. En juist het slingeren kan daar door verklaart worden. En ook ik denk dus dat het niet aan de caravan ligt.
Denk dan aan de uitlijning na laten kijken.
Dan vragen of ze de waarden zo instellen dat ze op het randje zitten voor normaal gebruik, en voor zware belading achter beter aansluiten.
Die sporing verandering is bij elke auto anders, en is afhankelijk van het ophangings systeem. Dus voor de ene auto zal het niet veranderen bij uitgeveerde voor-as en een andere auto juist veel verschil. Die info zal je garage of dealer kunnen geven.
Wat je zelf kunt doen is de auto zo veel mogelijk naar voren beladen, dus bijvoorbeeld zware dingen op de achterbank ( als daar niemand hoeft te zitten), dan komt er ook nog een stukje van die gewichten op de voorwielen.
En bij die zware belading de bandendruk juist iets verlagen aan de voorkant, voor betere grip en een beetje meer demping door de banden. Zal echter niet zo groot effect hebben , schat ik in.
Maar om toch zeker te zijn , de schokbrekers kun je zelf ook redelijk controleren.
Goed induwen per hoek en zien hoe vaak die nadeint.