Slot achterklep

Hakar

Donateur
Wat voorafging.

Ongeveer een maand geleden startte Fabia niet.

Accu leeg, nieuwe accu geplaatst en geen startproblemen meer.

Wel een tijd rondgereden met de multimeter provisorisch aangesloten in de telefoonhouder om te checken of de dynamo wel goed laadde.

Gedurende hele testperiode van 3 dagen volop laden rond en boven de 14V

Gisteravond wilde de achterklep niet ontgrendelen.

Na een aantal keren met zowel AB als met sleutel de centrale vergrendeling dicht en open te doen, nog geen achterklep die open wil.

Ik hoor wel een licht klikje bij het indrukken van de greep boven de nummerplaat.

Thuisgekomen m et in het achterhoofd een tip van @Cordoba @Ronnie @TopSport dat de klep van binnenuit te ontgrendelen is.

Via de achterbank er in en klep ontgrendeld, hoedenplank (kleed) weggenomen voor vrij zicht

Dit werkte.

Afdekplaatje van het slot in de drempel weggehaald en eveneens het lapje wat over het slot licht onder dit plaatje voor een vrij zicht.

Klep weer dicht en opnieuw proberen te openen met de AB.

Geen duidelijk ontgrendel geluid te horen, maar klep kwam een stukje los.

Weer handmatig ontgrendeld en opnieuw proberen.

Opnieuw klep een stukje los maar niet volledig open
Edit half uur later, voor alle zekerheid de zekering nummer 31 vervangen



Rode lampje AB brandt.

Lampjes in kofferruimte gaan niet branden

Grote afdekstip van de drempel verwijderd voor een nog beter zicht mede op het witte motortje onder het slot.

Klep weer dicht en weer met AB proberen.

Geen klik, geen ontgrendel geluid, en het heveltje aan het witte motortje beweegt voor geen centimeter.

Ton was het vet donker buiten en inmiddels 23.45 uur.



Vanochtend verder

Geen ontgrendelgeluid te horen waar dan ook in of bij de achterklep

Het lijkt mij dat er twee componenten zijn voor het ontgrendelen, de onderste achter de drempel waar een wit motortje op zit, en het slot in de klep zelf met die oranje kunststof delen er op.

Welk slot wordt aangestuurd bij het ontgrendelen via de AB of de greep boven de nummerplaat.



Heb zojuist met mijn Chinese Vgate 450 proberen uit te lezen.

Helaas kan dat ding de centrale vergrendeling niet uitlezen.

Wel heb ik een melding 00957 Key 3 die ik nog nooit eerder heb gezien.

Volgens de site van Gerrit Speek zou dit het volgende kunnen zijn,

Mogelijke oorzaken:
  • Afstandsbediening is niet aangemeld
  • Afstandsbediening is te vaak (meer dan 200x) gebruikt terwijl hij geen / verkeerd bereik heef
Ik kan me niet voorstellen dat dit er mee te maken kan hebben, want dan zou de CV totaal niet moeten werken.

CV vergrendeld en ontgrendeld de deuren wel.

Lijkt mij op een mechanisch probleem, maar waar zou de meest voor de hand liggende oorzaak zitten?

In de greep, zo ja hoe kan ik dat meten?

In het met oranje kunststof beklede slotdeel, zo ja hoe kan ik dat meten?

In het motortje achter onder de drempel, zo ja hoe kan ik dat meten?


Ik ga de code 00957 proberen te wissen maar hoop nergens op.
Apeldoorn zit er voorlopig niet in, heb nog 6 dagen 12 uurs diensten te gaan.

De eerstvolgende 2 vrije dagen gaan op aan medische (niet ernstige) zaken.

Kan wel tussendoor her en der wat proberen te meten als ik weet waar en hoe en in welke volgorde.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Ik vermoed dat je sloeg van de klep defect is of er is misschien een breuk van een kabel van de klep naar de carroserie
 

Hakar

Donateur
Na wat heen en weer testen is de conclusie dat het witte motortje van het slot onder de drempelbekleding echt kapot is.
Nieuwe onderweg.
 
Bovenaan Onderaan