Slotbouten ellende

Rutger0706

Senior Member
Kort samengevat:

Oude zomerwielen verkocht, en vervolgens een setje knappe 18 inch wielen van @Sjoerd&Deborah overgenomen. Omdat mijn oude wielen eerder opgehaald werden dan ik in bezit zou zijn van de nieuwe, de auto tijdelijk op de winterbanden gezet als overbrugging.

Fijn, zomerwielen eraf, winterbanden erop, nieuwe wielen ophalen.

Nieuwe wielen opgehaald en thuis aangekomen... Gauw nog ff wielen wisselen dacht ik! Grijp ik me toch mis naar het verloopstuk van de slotbouten. Spoorloos verdwenen. Werkelijk alles wat ik de hele dag in m'n handen had gehad of waar ik was geweest binnenstebuiten getrokken. Weg!

Gelukkig zitten de slotbouten nu in de stalen wintervelgen, dus ik kan er goed bij. Maar ze zitten vast, en moeten los, zonder dop! En ja, daarna gooi ik ze weg :)

Wie heeft het geniale idee om de krengen los te krijgen op een manier waarvoor ze juist zijn uitgevonden?:dankje:

Tja, lijkt wel op die van mij. Maar beetje te ver weg. Ik heb trouwens mn garageman nog nooit mn eigen tooltje zien gebruiken. Dus die mannen hebben daarvoor een truukje of iets universeels.

Spierings

Forumguru
Als het stalen velgen zijn en de slotbouten mogen weg is het makkelijkste om er gewoon een moer op te lassen en ze dan losdraaien...

Andere optie is om er een dop overheen te slaan, maar de slotbouten is vrij rond en geeft dus weinig grip...

Als het originele Skoda zijn kun je ze bij de dealer los laten draaien. Die hebben meestal van die setjes...

Geen idee of de ruimte er is..
Maar eventueel griptang erop klemmen. En die vervolgens met een waterpomptang proberen los te draaien..? En anders idd moertje met een puntlas vast zetten. Maar daar moet je wel iemand voor hebben die dat ff kan doen..

ertromp

Forumguru
Dat lijkt inderdaad een originele slotbout van Skoda zelf. Dus inderdaad even een ritje Skoda garage er aan wagen

milanseegers

Forumguru
Centreer pin in de zijkant en dadategen de klok in een paar ferme klappen met de zware hamer. Als het goed is draait de bout mee. tenminste zo Verwijder ik bouten waarvan de kop is gestript of die zijn afgebroken. Als je hem onlangs hebt vast gezet komt ie er zo wel uit.

Rutger0706

Senior Member
Door even een passende dop te lenen.. Dus nu of opzoek naar een geschikte nieuwe dop, of gewoon een nieuw setje slotbouten.

Bovenaan Onderaan