Slotbouten / wielsloten

O2_1.2TSI

Actief lid
Vraagje, zijn dit "echte" slotbouten of een vrij algemene bout die het stelen alleen iets moeilijker maakt?
Ik kan namelijk helemaal geen sleutelnummer of iets dergelijks vinden op die dingen of op de sleutel die er bij zit.
Wie oh wie heeft hier verstand van?
 

Bijlagen

  • 100_3307.jpg
    100_3307.jpg
    15,7 KB · Weergaven: 83

Captain Hook

Forumguru
In mijn O2 zit het verloopstukje (de 'sleutel' tot het 'slot' zeg maar) in de kofferbak, samen met het andere gereedschap zoals krik, kunststofdopjeaftrektangetje, moersleutel, etc.

Enne, hoe verwissel je dan je band als 'ie lek raakt? :D
 

O2_1.2TSI

Actief lid
@quorumz: als die van jou dezelfde vorm heeft zijn we er snel uit...denk ik.

@Captain Hook: dat verloopstukje heb ik wel, ik noem hem hierboven de "sleutel"
 

Captain Hook

Forumguru
Al die zogenaamde wielbouten met slot stellen niet zo veel voor.

Jaaaaren geleden kwam ik eens met een Golfje bij de VW garage voor nieuwe remschijven. Afijn toen moesten de LMVs eraf.
Voordat ik het verloopstukje uit de kofferbak kon pakken, had de monteur al een keurig kistje bij de hand, waarin allerlei soorten verloopstukjes voor slotbouten zaten...
Het was alleen ff zoeken naar de juiste.:ahum:
 

Gieliovd

Forumguru
Georganiseerd dievelgilde heeft dit setje ook.

Dit zijn slotbouten. Die koop je dus ergens, en dan heeft iemand anders ze ook.

Het zijn dus geen bouten met een volledig unieke "sleutel".
 

Gieliovd

Forumguru
http://www.dynomec.co.uk/

;)

Ik kan me herinneren eens een wielbout te hebben gezien waar een soort "slotje" op zat met daaronder pas een boutkop.

Kan het zo snel niet vinden.

Buiten dit alles: velgen worden in NL volgens mij sporadisch gestolen, why bother?
 

Gerke

Forumguru
Ik ben al 3 keer beroofd van mijn velgen, dus dat sporadisch geloof ik niet ;)
Ik heb ze er wel opzitten, en sindsdien geen last meer gehad, de gelegenheidsdief loopt dan wel door naar de volgende.

Net zoals met inbrekers, als ze echt willen dan houdt niets ze tegen, je maakt het ze alleen wat lastiger
 
Tja, vorig jaar is het gehele wiel (1-wiel)inclusief bouten van onze Ford Ka af gehaald !
Auto stond op tegels...
en het waren stalen velgen !
 

EdK

Forumguru
Het is net als met hang en sluitwerk op je woning, als je het gilde het moeilijker maakt dan lopen ze door naar de volgende woning.
En dat is net zo met de wielbouten
En tja moeten ze leveren op bestelling dan is in principe niets heilig, want dan gaan ze er toch vanaf !
 

Monteurtje

Forumguru
Die slotbout die op de foto staat is naar mijn mening geen originele. Heb deze nog nooit gezien in een skoda of ander VAG merk. Wij hebben ook een setje waar ze allemaal inzitten. Gaat soms sneller dan eerste een hele kofferbak leeghalen.
Er zijn ook setjes waarmee je slotbouten eruit kunt draaien als je het slotboutdopje kwijt bent. Kosten maar een paar euro. Dus die heeft de dief ook wel op zak. Duurt alleen wat langer.
 

hemi24

Forumguru
Aangezien er geen (afwijkend) plastic dopje op zit én past zeg ik dat dit algemene aftermarket slotbouten zijn...

Onderstaand lijkt meer op de standaard slotbouten:
32_92_1590.jpg
 

EdK

Forumguru
De slotbouten die Hemi24 laat zien op foto heb ik ook bij me skoda dealer erbij gekregen bij aanschaf van de LM velgen toendertijd
 

Bothje

Heel gewoon lid
Zo ziet het er bij mij uit ten tijde van winterbanden wissel.
Dit zijn de slotbouten met het afwijkende dopje, door mijn Skoda dealer geleverd.

:ot:Let eens op de logo's op de vooras.
 

Bijlagen

  • IMG_7633.jpg
    IMG_7633.jpg
    9,7 KB · Weergaven: 62
  • IMG_7658.jpg
    IMG_7658.jpg
    20,6 KB · Weergaven: 62

Captain Hook

Forumguru
@Bothje:
Dat is de 'normale' situatie.
Per velg zit er één slotbout tussen (met bijbehorend verloopstuk voor de wielmoersleutel) en die heeft een iets grotere buitendiameter, ergo het grotere kunststof dopje.
Zo gaat dat bij VAG al jaren. En je krijgt er ook nog zo'n ingenieus grijpertje bij om die kunststof dopjes er af te trekken. Krijg je tenminste geen vieze vingers.

En wat betreft die logo's; dat zie je overal op kunststof en metalen onderdelen onder de motorkap, achter afdekplaatjes, in de deuren, werkelijk overal.
VW, Audi, Skoda en Seat logo's gebroederlijk naast elkaar. :D
 

hemi24

Forumguru
Toch een keer een positief punt van een ander merk: bij de Peugeot had ik ook zo'n sierdopjesgrijper, echter had deze aan de achterkant een zeskant en kon je zo ook heel simpel met de hand de wielbouten erin en eruit draaien (heb je weinig grip op bij de meeste LM-velgen).

Viel mij laatst ook op dat het artikelnummer in de wielnaaf met 1K begint en dus eigenlijk een Golf (5) artikel is... Trouwens niet zo vreemd, het blijft hetzelfde platform. Zal wel hetzelfde zijn voor A3, Leon, etc...
 

O2_1.2TSI

Actief lid
@Monteurtje @hemi24: Aha dat zijn antwoorden waar ik wat aan heb. Ik wil juist niet de "standaard" of "originele" slotbouten waar de/elke dealer een standaard setje van heeft liggen. Als de dealer een dergelijk setje al heeft, dan is de kans groter dat het dievengilde waarschijnlijk ook een dergelijk setje heeft.
Een echte slotbout heeft naar mijn mening ook een unieke vorm en dus een unieke bijpassende sleutel / verloopstuk.
Toch heb ik ooit slotbouten gehad waar een sleutelnummer bijgeleverd werd. Mocht ik de sleutel kwijtraken dan kon ik die alleen opvragen bij de fabrikant ervan. De fabrikant vraagt dan om sleutelnummer en enkele persoonlijke gegevens voordat hij de vervangende sleutel opstuurt. Eigenlijk een vergelijkbaar traject wanneer je de contactsleutel van je auto kwijt bent geraakt en een nieuwe wilt opvragen.
Maar goed, als deze ook "vrij uniek" zijn en niemand anders deze slotbout herkend als de zijne heb ik er ook wel vrede mee.
 
Bovenaan Onderaan