sludge

marx-7

Senior Member
Mijn Octavia lijkt wel uit Belgie te komen want hij mag graag mayonaise aan zijn vuldop hebben. Ik weet waar het vandaan komt en wat te doen om het te minderen maar nu wil ik a.s. zaterdag een beurt uitvoeren en hem voozien van verse olie. Ik maak niet genoeg kilometers per dag (25 heen en 25 terug) om de motor écht warm te krijgen.

Nu wil ik die troep niet in mijn nieuwe olie hebben en is er een mogelijkheid om die vul opening los te halen en het schoon te maken alvorens ik de nieuwe olie er in kiep? Of moet ik het er met een doekje uitpeuteren?

btw, bij de laatste oliewissel heb ik er 10w40 ingekiept. Volgens de automaterialenboer zou dat bij oudere motoren (1.6 met 230.000 op het klokje) niet zo veel uitmaken. Maar is er qua dikte nou echt zoveel verschil tussen 5w40 en 10w40? Misschien om er voor de winter iets dunnere in te gooien?

Marc

The bone collector

Senior Member
Eigenlijk zou de sludge ook onder je kleppendeksel kunnen gaan zitten, om alles netjes te verwijderen, zou je dat ook moeten loshalen.

Voor de rest lijkt het mij wel sterk dat je sludge hebt als je telkens 25km rijdt. Ik rij gemiddeld véél kleinere afstanden en nog nooit last gehad van sludge.

marx-7

Senior Member
Eigenlijk zou de sludge ook onder je kleppendeksel kunnen gaan zitten, om alles netjes te verwijderen, zou je dat ook moeten loshalen.

Voor de rest lijkt het mij wel sterk dat je sludge hebt als je telkens 25km rijdt. Ik rij gemiddeld véél kleinere afstanden en nog nooit last gehad van sludge.

Vandaag alle benodigde spullen gehaald en het is al allemaal geregeld. Nieuwe olie, filters, bougies + kabels. Was zo gepiept.

De vulhals kun je dus gewoon losklikken:bye:.....kwartslag naar links en je hebt hem in de hand.

Meteen alles schoon gemaakt met remmenreiniger inclusief het pijpje wat naar de gasklep gaat (carterventilatie?) dus allemaal weer brandschoon.

Wat de reden is waarom de mijne wel sludge vormt weet ik niet. In de zomer heb ik er geen last van maar zo gauw het kouder wordt komt het terug. Onder het kleppendeksel zit gelukkig niks, puur de vulhals. Heeft ook niets te maken met een eventuele kapotte koppakking want de ouwe olie zat niets raars in en de KVS is helemaal schoon.....misschien de leeftijd:crazy:

Octa Collection

Forumguru
Mijn octavia maakte ook mayonaise (2.0) door verandering van werk ben ik meer km gaan rijden, tevens is er vlak daarvoor een beurt uitgevoerd.
Tot op heden geen sludge meer gezien, wellicht ook door een ander merk olie dan de skoda dealer (nu kroon 5w-40) en enkele reis 32 km zodat de boel beter op temperatuur komt. Zou het niet goed op temperatuur komen van jouw auto niet een oorzaak kunnen zijn? 25 km lijkt me toch voldoende.

The bone collector

Senior Member
Inderdaad, misschien komt je koelvloeistof niet mooi op temperatuur? Daar zou eventueel misschien wel het probleem kunnen zitten, bijvoorbeeld je thermostaat die open blijft staan. Als 25 km enkele rit niet genoeg is, zou half Nederland met sludge rondrijden, lijkt me.

marx-7

Senior Member
KVS is net verniewd, thermostaat en sensor zijn 2 jaar geleden vervangen en hij komt prima op temperatuur en verwarming doet het ook goed dus daar geen problemen....

Heb er op aanraden van de automaterialenzaak Valvoline Longlife 10W40 in laten lopen. Is olie die wat andere specs zou hebben voor de oudere motor. Mijn Octavia staat op het punt de 230.000 aan te tikken. Olieverbruik nog steeds nihil.

Vanmiddag hem nog eens vertroeteld, winterbanden er op, nieuwe accu (oude begon wat na te laten), compleet gepoetst en in de was gezet. Hij is winterklaar en wil hem niet meer horen zeuren tot de lente:laugh:

Maar nog even terugkomend op die sludge, heb me laten vertellen dat het inherent zou zijn aan dit type motor. Vooral de 1.4 en 1.6 VW motor zouden er last van hebben. Hij heeft het altijd al gehad zolang ik hem heb (5 jaar) en ik weet niet beter. Is wel troep want na schoon maken ruik je het 2 dagen later nog aan je handen ondanks wassen met zeep enz.
Trouwens bij de RX-7 die ik had was 25 kilometer nét genog om de olie enigszns op temperatuur te krijgen.

Marc

CDO

Forumguru
toch zo nu en dan een extra ommetje maken en de boel goed warm rijden! 2 vliegen in 1 klap, genieten van je Skoda en minder sludge...

Bovenaan Onderaan