Slurrie in oliebijvuldop

ArjanGr

Senior Member
Ik ben sinds begin september trotse eigenaar van een Skoda Felicia 1.3 uit 1999. Gezien dit m'n eerste auto is, wil ik wat meer kennis erover leren.

Toen ik een paar dagen na aankoop de oliebijvuldop eens openhaalde, zat deze vol slurrie.. Dit heb ik toen schoongemaakt. Anderhalf weekgeleden zat er weer een beetje, weer schoongemaakt. En gister, ongeveer 10 dagen nadat ik het weer schoongemaakt had, zat er weer een beetje. Ik heb er toen even een foto van gemaakt, want ben nu toch wel benieuwd waar het vandaan komt.. Ik had in oude topics al wel wat gelezen over condens/lekke koppakking?? Kan dit enkel van condens komen, of moet ik vrezen voor een lekke koppakking?

Auto rijdt verder prima, oliepijl is ook gehele tijd hetzelfde gebleven in de afgelopen maand.

 

LenK

Forumguru
Kan geen kwaad. Heb het vaker gezien bij een auto waar totaal niks mis mee was.
Je rijdt ws korte ritjes waarbij de motor niet echt lekker warm loopt.
 

ArjanGr

Senior Member
Nou dat is het hem nou net. Ik rijdt juist alleen maar lange stukken. Dat wil zeggen elke ochtend(50km) en avond(50km), waarvan 40 van de 50 km op de snelweg.
Wel geeft de koelvloeistoftemperatuur tijdens het normaal rijden, zeg boven de 60 a 70 km/h een temperatuur van net iets boven de 70 graden aan. Terwijl als ik in de file kom, stijgt de temperatuur vrij snel naar 105 graden. Waar die dan ook op blijft staan, ookal springt de ventilator aan. Ventilator springt overigens ook pas aan bij 104/105 graden. Is dat normaal? En kan dit misschien iets te maken hebben met die slurrie?

Bedankt voor een reactie.
 

EdK

Forumguru
En hoe is je koelvloeistof peil ?
En heb je tijdens rijden en warme motor witte rookpluimen ?
zo ja dan heb je inderdaad een lekkage van koelvloeiistof naar de motor dus cq naar de olie
Maar heb je nog geen bovag garantie op de wagen ? dan ff lekker naar de dealer toe.
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou de thermostaat en de waterpomp maar eens ( laten) checken, de temperatuur loopt veel te hoog op. Ven slaat normaal aan rond de 98 gr en gaat weer uit op 82-84 gr.
 

ArjanGr

Senior Member
En hoe is je koelvloeistof peil ?
En heb je tijdens rijden en warme motor witte rookpluimen ?
zo ja dan heb je inderdaad een lekkage van koelvloeiistof naar de motor dus cq naar de olie
Maar heb je nog geen bovag garantie op de wagen ? dan ff lekker naar de dealer toe.

Koelvloeistofpeil is bij koude motor Minimum. De garage heeft me echter verteld dat bij een kleine beurt het koelvloeistofpeil bij 'nog' warme motor wordt gecheckt. Dan staat het denk ik ook wat hoger.
Omdat het expansievat van binnen erg vies is, kan ik van de buitenkant niet zien hoe hoog het staat. Ik heb er gister(woensdag)avond het koelvloeistof bijgevuld tot ongeveer maximum. Dan kan ik nu in de gaten houden of het zakt. Hij heeft in ieder geval niet zichtbaar koelvloeistof verbruikt de afgelopen tijd.
Vanochtend na 50 km rijden, motor aan laten staan, en even bij de uitlaat gekeken. Er komt GEEN witte rook uit. Het is geheel kleurloos. Er lekt ook geen vloeistof uit de uitlaat, uitlaateinde is 'droog'.
En ik heb GEEN bovag garantie, omdat verkoopprijs onder 4500 euro zat. Wel bij een bovagdealer gekocht.
 

ArjanGr

Senior Member
Ik zou de thermostaat en de waterpomp maar eens ( laten) checken, de temperatuur loopt veel te hoog op. Ven slaat normaal aan rond de 98 gr en gaat weer uit op 82-84 gr.

Heey Ronnie, Een vriend van me, die ook verstand van auto's heeft, gaf aan dat het thermometertje in de auto, niet bepaald nauwkeurig is. EN dat hij de temperatuur in de motor meet, en dus niet bij de radiateur, waar de sensor zit, die de ventilator aan of uit zet. Er zit dus een vertraging in het systeem. Als de motor bijvoorbeeld 104/105 graden is, dan is het in de radiateur bijvoorbeeld pas net 97/98 graden.

Maar ik blijf het vreemd vinden dat als de ven aanslaat de temperatuur niet daalt?

Ik ga van de week al het koelvloeistof vervangen en gelijk even de thermostaat testen(koken in een pannetje). Weet iemand toevallig ook waar de thermostaat zit bij een Felicia 1.3 50 kw uit 1999? Ik heb wel een vermoeden, maar is wel handig om het zeker te weten.
Ik heb op de foto er even een cirkeltje omheen gezet, waar ik denk dat hij zit.


Tevens ben ik van plan het olie te verversen. En dan hopen dat ik van die slurrie af ben.
 

Ronnie

Forumguru
De kap waaraan de dikke slang zit naar de koeler losdraaien, daarachter zit de thermostaat. Het ding moet je gewoon vervangen, kost maar een paar euro, dan kun je dat temp. probleem uit sluiten. Ook de temperatuurvoeler die erboven/erachter zit meevervangen.
 

ArjanGr

Senior Member
Dus, waar ik het rondje omheen heb gezet op het plaatje? Dat is de locatie? Met de temperatuurvoeler, die erboven op zit?

Ik heb brezan opgebeld, en die gaven een prijs van 58 euro op voor de thermostaat. En als ik op Hbase kijk kost zo'n temperatuurzender 36,30 excl. btw. Vind ik toch redelijk prijzig. Weet jij toevallig een andere onderdelenwinkel, waar ze dus voor een paar euro te krijgen zijn?

Ik ga binnenkort al het koelvloeistof vervangen, en daarmee gelijk kijken of de thermostaat nog werkt. Maar hoe kun je zien of die open of dicht staat? Is de veer ingedrukt als die dicht staat? Of juist ingedrukt als die open staat? En dan zou die bij 78 graden om moeten slaan?
 

pansaebr

Actief lid
Arjangr,

Is het hele lichaam dat je dan moet vervangen, anders draai de sensor eens los en kijk erin.
heb het ook eens moeten vervangen kost toen 63euro bij de dealer ik geloof toen met de sensor erbij.Welke kleur van koelvloeistof heb je erin ( ik heb de roze van volkswagen tot 105°)anders de pot eens reinigen zodat je het peil kan controleren.eventueel eens spoelen met een reinigingsmiddel voor het koelsysteem.Eventueel kleppen eens stellen/ controleren

groetjes en vele kilometers toegewenst.
 

EdK

Forumguru
wat zal een nieuw expansievat kosten ?? 10 euro ?
wel moet je daar zelf voor gaan poetsen, met als resultaat dat hij nog niet goed afleesbaar is ?
 

Multi1100

Actief lid
Slurrie komt toch echt van een te koude olie temp...ik vind de 70 graden voor olietemp ook echt te koud met 50 km per dag heen en weer..moet zo'n 90 graden zijn als de motor goed op temp is...lekke koppakking (een echte) kun je zien aan blazen (bubbles) in de radiator, zeker als de temp 105 graden aangeeft. Olietemp boven 100 is geen enkel probleem, juist goed, kan de condens eruit verdampen...
Is je thermostaat klep nog in orde? Kan zijn dat ie bij koud wegrijden het hele koel circuit pakt en dus erg (te) langzaam opwarmt...
 

ArjanGr

Senior Member
Hoe kun je bubbles in de radiator zien dan van buitenaf?

Ik heb vandaag een nieuwe thermostaat besteld, inclusief nieuwe sensor. Dus deze ga ik eind van de week inbouwen.
Kan ik de oude sensor er eigenlijk uithalen voordat ik het koelvloeistof eruit heb? Of hangt de sensor echt in de vloeistof?

Wat me wel vandaag opviel is dat bij het wegrijden de temperatuur dus niet boven de 70 komt. Toen ik na een stuk snelweg een stukje binnendoor reed de temperatuur op 90 kwam en toen ik weer op de snelweg zat, daalde die weer naar 70...
Ik vind het niet erg logisch dat de motor dus eenmaal 90 graden is en daarna weer afkoelt naar 70 enkel door meer rijwind..
 

Ronnie

Forumguru
Daarvoor is dus de thermostaat; deze opent meer of minder de klep en dus de doorstroom van het koelwater naar de radiateur. Dit houdt dan de koelwatertemperatuur konstant.
 

Multi1100

Actief lid
Hoe kun je bubbles in de radiator zien dan van buitenaf?

Ik vind het niet erg logisch dat de motor dus eenmaal 90 graden is en daarna weer afkoelt naar 70 enkel door meer rijwind..

Bubbels kun je zien met de radiateur dop eraf..., maar je hebt echt geen stukke koppakking want dan loopt de temp juist op (verbrandingsgassen zijn erg heet en warmen de koelvloeistof op)

Bij blijvend openstaande thermostaatklep gaat alle koelvloeistof door de radiateur en met de huidige buiten temp. koelt die dan flink af! Het koelend oppervlak is groot want een skoda moet ook met tropische buiten temps om kunnen gaan:winkie:

De sensor zit idd in de koelvloeistof dus je moet die zover aftappen dat je thermostaat "droog" komt te staan...en als je daarna weer opvult, langzaam aan zodat lucht kan ontsnappen...tijdens vullen af en toe knijpen in de rubber verbindingsstukken helpt om de lucht eruit te krijgen (radiateur dop open!)
Succes!
 

ArjanGr

Senior Member
Gisteravond de koelvloeistof en olie eruit laten lopen. Toen kon ik de thermostaat vervangen. Ik haalde eerst de sensor eruit en zag toen al een losse veer met ijzeren plaatje los liggen. Dus de thermostaat was idd. kapot. Nieuwe er in 'n kwartiertje weer opgezet. Dus hij zou nu moeten werken weer.

Foto van de oude, links, en de nieuwe rechts. Het plastic randje waar het ijzeren veerhoudertje achter klemt is aan een kant afgebroken. En daardoor stond hij dus continu open.

Maar dat expansievat is wel super smerig van binnen. Soort olieachtige substantie zit op de binnenwanden. Dit zit ook in alle slangen... Waar zou dit vandaan kunnen komen?
En hoe kan ik dit schoon krijgen? Een nieuw expansievat is alleen bij de dealer te bestellen en dan heb ik hem begin volgende week pas binnen. Maar heb de auto toch echt zondag weer nodig.
Ik ga vanmiddag bij brezan wel van dat koelsysteemreiniger halen, maar zal het hiermee schoon worden? Ook in de slangen?
En kan ik de koelvloeistofreiniger er zo met alleen gewoon kraanwater in doen? En dan de motor kwartiertje laten draaien bijvoorbeeld? Of moet dit echt met koelvloeistof erin?
 

Multi1100

Actief lid
Mooi dat het probleem dus duidelijk is, had ik al gedacht.
V.w.b. die reiniger..er staat vast een gebruiksaanwijzing op en anders even vragen bij Brezan? Er zullen vast meerdere merken zijn met elk hun eigen methode.
Je zult ongetwijfeld het hele systeem ermee schoon maken, dus ook het expansievat, de slangen en interne kanalen.
Succes! Je rijdt zondag vast weer!

p.s. waarom heb je de olie eruit gehaald? Of was dat sowieso de bedoeling..nou ja kan geen kwaad. Het kan zijn dat je nog wel een tijdje slurrie op de dop tegen kunt komen...dit moet er even uit dampen..is verder niet erg.
 

ArjanGr

Senior Member
Ja de olie ging ik gelijk ook vervangen, onder andere om dus ook van de slurrie af te komen en had hem nu toch in m'n garage staan. Heb hem nu de hele nacht laten leeg lekken en ga vanavond weer verse olie incl. nieuwe oliefilter erin doen.
Bedankt voor de goede uitleg! Ik laat nog wel even weten of alles gelukt is van 't weekend, en of die weer rijdt als een zonnetje:laugh:
 

pansaebr

Actief lid
Arjan ,

de mijne was net hetzelfde kapot , ik heb het hele lichaam vervangen en terug nieuwe koelvloeistof van 105° opgezet.Wel goed de handleiding lezen van je kuis /spoel product kunnen agressief reageren op alu.
Veel kilometers gewenst met je felicia.
 

van_der_P

Senior Member
Wat ik mij afvraag als ik het hele verhaal lees. Hoe is de toestand van de radiateur. Als die versleten is (als de plaatjes tussen de koelkanalen zijn plat gedrukt of uitgebroken) dan laat de koeling ook te wensen over. Zeker bij langzaam rijden in een file.


Uitspoelen van het koelsysteem kan met kraanwater. Tuinslang in de bovenste slang. Zou dan toch de termostaat er weer uit halen, en ook de slangen van de kachel los halen, en afzonderlijk doorspoelen.
Als het klaar is, ik weet niet of je over een compressor (kunt) beschikt, zou ik de zaak nog eens doorblazen. Dan is alle water en oude koelvloeistof eruit, alles weer monteren, vullen en laten warmdraaien. Alle lucht eruit koelvloeistof bijvullen klaar.

Succes
 
Bovenaan Onderaan