Superb 3 Smartgate/smartlink icm iphone 5s

Bart81

Forumguru
ik snap er niks van!!!:banghead:

Even samenvatten, volgende systemen zijn aanwezig op de superb l&k belgie:

- Android auto -> speciaal voor android telefoons natuurlijk

- Apple carplay -> speciaal voor apple telefoons (mijn geval dus) carplay krijg ik zowel draadloos als bedraad aan de praat

- Mirrorlink -> universele app om te connecteren met auto? Volgens mij niet compatibel met iphones? Ik krijg het in ieder geval niet aan de praat met mijn iphone.

- Smartgate / smartlink .... Maar wat is nu in godsnaam het verschil tussen de twee?
En wie weet hoe ik mijn iphone ermee verbonden krijg? Ik heb ondertussen de 5 beschikbare app's van apple op mijn phone staan namelijk:
- media command
- performance
- g meter
- drive
- mfa pro

Geen van de 5 app's krijg ik aan de praat omdat mijn gsm geen verbinding wil maken met de wagen... Wat doe ik mis of zie ik over het hoofd? Kan iemand me helpen die ook iphone heeft en het al aan de praat gekregen heeft?:sterretjes::banghead:

Alvast bedankt!!

gdisselkoen

Forumguru
SmartLink en SmartGate zijn 2 verschillende systemen. SmartLink is een standaard om je telefoon te koppelen met andere apparaten zoals het Multimedia systeem in je auto en werkt via USB. Je kunt dan de apps op je telefoon dan ook gebruiken op het gekoppelde systeem mits de app dit ondersteund. Hetzelfde geldt voor Android Auto en Apple Carplay.

SmartGate is een koppeling met de auto zelf en werkt via een apert WiFi hotspot. Via SmartGate, en de daarvoor geschikte apps, heb je toegang tot informatie uit o.a. de boardcomputer van de auto en kun je (statistische) gegevens van de auto in zien zoals auto wel of niet op slot, hoeveelheid brandstof, oliepijl, etc

Media Command is een buitenbeentje. Met deze app, mits verbonden met het WiFi hotspot in de auto bied de mogelijkheid om via een app een aantal opties te bedienen zoals audio en temperatuur in de auto, wijzigen van de route in de navigatie en bedoeld voor de passagier(s) in de auto.

Rallye

Forumguru
Als aanvulling: volgens mij is Smartlink de Skoda-term voor zowel Android Auto als Carplay. Dus niet "Hetzelfde geldt voor Android Auto en Apple Carplay", maar Smartlink ís Android Auto of Carplay.

Mirrorlink is een Android-systeem voor een select aantal Android smartphones. Een soort voorloper van Android Auto.

Gisteren ook zitten zoeken naar een android auto app zodat de auto de tel zou herkennen. Uiteindelijk smartlink app binnen hehaald. Nog niet geprobeerd, maar uit dit verhaal begrijp ik dat zowel android auto als mirror link dan moet kunnen werken?

Bart81

Forumguru
ik snap er niks van!!!:banghead:

Even samenvatten, volgende systemen zijn aanwezig op de superb l&k belgie:

- Android auto -> speciaal voor android telefoons natuurlijk

- Apple carplay -> speciaal voor apple telefoons (mijn geval dus) carplay krijg ik zowel draadloos als bedraad aan de praat

- Mirrorlink -> universele app om te connecteren met auto? Volgens mij niet compatibel met iphones? Ik krijg het in ieder geval niet aan de praat met mijn iphone.

- Smartgate / smartlink .... Maar wat is nu in godsnaam het verschil tussen de twee?
En wie weet hoe ik mijn iphone ermee verbonden krijg? Ik heb ondertussen de 5 beschikbare app's van apple op mijn phone staan namelijk:
- media command
- performance
- g meter
- drive
- mfa pro

Geen van de 5 app's krijg ik aan de praat omdat mijn gsm geen verbinding wil maken met de wagen... Wat doe ik mis of zie ik over het hoofd? Kan iemand me helpen die ook iphone heeft en het al aan de praat gekregen heeft?:sterretjes::banghead:

Alvast bedankt!!
Ondertussen smartgate ook aan de praat gekregen, alle apps werken ondertussen:yeah:

BBO

Senior Member
@Bart81. Hoe heb je smartgate aan de praat gekregen? Ik ben gisteren bij mijn dealer geweest. Het is hem niet gelukt om mijn toestel (android) te koppelen noch zijn I Phone. Appel carplay lukte wel. Android auto niet omdat de app niet beschikbaar is in België. Maar het Wifi en Wlan gedoe werkte langs geen kanten.

Hij wist mij ook te zeggen dat veel Android toestellen de functie sms lezen (werkt via Bluetooth) vrijgeeft, zoals mijn toestel. Apple zou dit niet doen. Ik kan dus smsen lezen en schrijven via het gps scherm. Wel handig.

Xander

Senior Member
Ondertussen smartgate ook aan de praat gekregen, alle apps werken ondertussen:yeah:
Je hebt het dan over apps zoals Drive en Performance toch? Start bij jou wel Drive automatisch als je het contact van de auto aanzet? Bij mij werkt het alleen als ik Drive zelf opstart. Ik zou verwachten dat een ritregistratie app (zoals Drive) wel in de achtergrond zou draaien op een iPhone.

Rallye

Forumguru

@Bart81 Overigens valt mij nu pas op dat je zegt dat je Carplay ook draadloos aan de praat krijgt. Volgens alle berichten kan dat namelijk niet. Zie bijvoorbeeld http://www.tomsguide.com/us/apple-carplay-faq,news-18450.html, waar men zegt: "To pair an iPhone with a vehicle you have to plug it into the dashboard with a Lightning cable."

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?

ljo13

Lid
Voor wie Android Auto toch wil gebruiken (het is inderdaad niet officieel beschikbaar in België), je kan Android Auto downloaden via APKmirror.

Dan is het gewoon een kwestie van het APK-bestand (een beetje zoals een exe-bestand in windows) naar je telefoon te kopiëren, het te openen en het te laten installeren.

Enkele problemen die vaak voorkomen met Android Auto waardoor het niet zou kunnen werken:

- Tijd staat verkeerd: Kies in het instellingenmenu van je Skoda voor automatische tijd. Anders is het mogelijk dat je smartphone niet wil koppelen met je radio.
- Zorg dat je bij het connecteren via USB kiest voor MTP (Media Transfer Protocol) anders zal je gsm niet connecteren. Meestal is dit standaard maar met name Samsung heeft de vervelende gewoonte Android zo hard overhoop te gooien dat het niet zomaar werkt. Alles waar een versie van Android op staat die niet teveel is aangepast zal normaal gemakkelijk werken.
- Geen goeie USB-kabel: Zorg dat je de originele USB-kabel van je toestel gebruikt of toch tenminste eentje van goeie kwaliteit.
- Bluetooth-verbinding: verbind eerste je gsm via Bluetooth en zorg dat hij correct gepaird is met je headunit voor je op de Smartlink-knop klikt om Android Auto te openen. Belangrijk is dus dat je gsm zowel via bluetooth als de usb-kabel is verbonden voor het gebruik van Android Auto.

Enkele persoonlijke bevindingen:

- Verwacht niet dat je via Android Auto plots alle apps kan draaien. In mijn beleving is het eigenlijk eerder beperkt. Enkel Google maps, enkele muziek-apps zoals Spotify, sms en telefoon werken op Android Auto.

- Wij zijn verwend met de functionaliteit van de headunit. Zelfs in die mate dat door de beperkingen in apps ik Android Auto na een goeie maand nauwelijks nog gebruik omdat de headunit zelf de meeste functies goed uitvoert.

- Omdat het nog niet officieel beschikbaar is in België en Nederland durft Android Auto soms de talen door elkaar halen. Soms geef ik een commando in het Nederlands en dan antwoord hij in het Engels, terwijl ik soms een commando geef in het Engels en dan antwoordt hij in het Nederlands.

Rallye

Forumguru
Hmm. Dan werkt Carplay (hoewel qua apps ook erg beperkt) toch beter. Nadeel si dat je telefoon via USB moet worden aangesloten, maar tegen Siri kan ik gewoon zeggen "Navigeer naar X-straat 26 te Y", terwijl ik bij de Amundsen navigatie eerst de navigatie moet aankiezen en dan per stap plaats, straat en nummer moet noemen en bevestigen.

Bart81

Forumguru
@Bart81. Hoe heb je smartgate aan de praat gekregen? Ik ben gisteren bij mijn dealer geweest. Het is hem niet gelukt om mijn toestel (android) te koppelen noch zijn I Phone. Appel carplay lukte wel. Android auto niet omdat de app niet beschikbaar is in België. Maar het Wifi en Wlan gedoe werkte langs geen kanten.

Hij wist mij ook te zeggen dat veel Android toestellen de functie sms lezen (werkt via Bluetooth) vrijgeeft, zoals mijn toestel. Apple zou dit niet doen. Ik kan dus smsen lezen en schrijven via het gps scherm. Wel handig.
Om smartgate te gebruiken moet je je gsm laten verbinden via wifi met je wagen.
Je laat je smartphone eerst alle wifi signalen zoeken terwijl je colombus opstaat.
Als hij jou wagen vind, maak je connectie met het paswoord ahv je chasisnr.
Kijk anders even in de handleiding van de wagen bij rubriek smartgate. Ik denk die het paswoord de laatste 13 cijfers van je chasisnr zijn ofzo.

Eenmaal verbonden kun je alle beschikbare skoda apps via deze verbinding gebruiken. Ook diegene zoals:
-media command
-performance
-g meter
-drive
-mfa pro 3
-motorsound ( kunstmatig geluid van de motor over de luidsprekers )

Bart81

Forumguru
Je hebt het dan over apps zoals Drive en Performance toch? Start bij jou wel Drive automatisch als je het contact van de auto aanzet? Bij mij werkt het alleen als ik Drive zelf opstart. Ik zou verwachten dat een ritregistratie app (zoals Drive) wel in de achtergrond zou draaien op een iPhone.
Met hem zelf ook wel starten ... Doet hij inderdaad niet zelf

BBO

Senior Member
Om smartgate te gebruiken moet je je gsm laten verbinden via wifi met je wagen.
Je laat je smartphone eerst alle wifi signalen zoeken terwijl je colombus opstaat.
Als hij jou wagen vind, maak je connectie met het paswoord ahv je chasisnr.
Kijk anders even in de handleiding van de wagen bij rubriek smartgate. Ik denk die het paswoord de laatste 13 cijfers van je chasisnr zijn ofzo.

Eenmaal verbonden kun je alle beschikbare skoda apps via deze verbinding gebruiken. Ook diegene zoals:
-media command
-performance
-g meter
-drive
-mfa pro 3
-motorsound ( kunstmatig geluid van de motor over de luidsprekers )

De dealer noch ik kregen mijn Android toestel verbonden met de wagen via Wifi. De man is dan zijn I phone gaan halen en hij kreeg ook geen wifi verbinding. Hebben we iets over het hoofd gezien of werkt er iets niet? De man moest wel toegeven dat het de eerste keer was dat hij het probeerde. In een Passat had hij het wel al enkele keren succesvol gedaan. Maar blijkbaar is het systeem bij Skoda net iets anders als bij VW

Bart81

Forumguru
De dealer noch ik kregen mijn Android toestel verbonden met de wagen via Wifi. De man is dan zijn I phone gaan halen en hij kreeg ook geen wifi verbinding. Hebben we iets over het hoofd gezien of werkt er iets niet? De man moest wel toegeven dat het de eerste keer was dat hij het probeerde. In een Passat had hij het wel al enkele keren succesvol gedaan. Maar blijkbaar is het systeem bij Skoda net iets anders als bij VW

1. Wi-Fi Direct

Deze manier van verbinden is bedoeld voor communicatieapparaten en appli-

caties die een verbinding via Wi-Fi Direct ondersteunen.

• › Het contact inschakelen.

• › Op het aan te sluiten apparaat de ŠKODA-applicatie met ondersteuning voor

een verbinding via Wi-Fi Direct starten.

• › In de applicatie de verbindingsfunctie (bv. "Connect") kiezen, deze start het

zoeken naar beschikbare apparaten die Wi-Fi Direct ondersteunen. 

› In het menu met gevonden netwerken het menupunt met "SmartGate_..."1) kiezen.

› De pincode ingeven (af fabriek is als wachtwoord de laatste zes cijfers van het chassisnummer ingesteld).

Wilt u de verbinding met SmartGate in een andere wagen opbouwen, dan moet na het starten van de applicatie eerst de voorgaande verbinding worden verbroken door de verbreekfunctie (bv. "Disconnect") te kiezen.

Verbinding verbreken

De verbinding kan op een van de volgende manieren worden verbroken.
      • › In de applicatie wordt de verbreekfunctie (bv. "Disconnect") gekozen.

• › Door het uitschakelen van de Wi-Fi Direct-verbinding in het aangesloten ap-

paraat.

• › Door het uitschakelen van het contact gedurende meer dan 5 seconden (bij

wagens met een startknop door het afzetten van de motor en het openen van het bestuurdersportier).

Automatische verbinding

Werd het communicatieapparaat al eens eerder met SmartGate verbonden, dan wordt de verbinding na het starten van de applicatie automatisch her- steld.

Zie anders pg 54 van de handleiding.

Stevo

Lid
Eens de link gelegt is en je op je telefoon (iPhone) met de Smartgate van de wagen verbonden bent, hoe werkt dan bv de Motorsound app?

Ik doe deze open op de iPhone, en dan? @Bart81

Bart81

Forumguru
Eens de link gelegt is en je op je telefoon (iPhone) met de Smartgate van de wagen verbonden bent, hoe werkt dan bv de Motorsound app?

Ik doe deze open op de iPhone, en dan? @Bart81
Kun je kiezen uit 3 motorgeluiden... Als je drukt op het skoda logo middenin scherm en dit groen begint te draaien zul je het geluid over de boxen horen.
Is leuk om eens te testen maar niet echt super van kwaliteit hoor

Bovenaan Onderaan