Smartlink: Swing radio 2015 vervangen voor 2016+ model

marijnvp

Nieuw lid
Hi allen,

Ik heb reeds uren besteed aan rond snuffelen op Google en dit forum en veel gelezen over de problematiek rondom smartlink. Nu begrijp ik dat een Fabia van kwartaal 1& 2 in 2015 geen smartlink heeft en het is tevens niet mogelijk om dit te activeren. Sommige mensen met een later model hebben wel geluk. Onlangs heb ik een Fabia uit 2015 gekocht met een Swing radio waar dus geen SmartLink op kan. De auto bevalt goed en het 6-speakersysteem via bluetooth en DAB+ is ook niet slecht!

Het is mogelijk om online een tweedehands exemplaar OEM radio uit een Fabia 2016+ te bestellen. Heeft iemand al eens geprobeerd om een 2016 model radio te installeren in een Fabia uit 2015? Met als doel natuurlijk om SmatLink / Apple Carplay te krijgen?

Voorbeeld van radio: https://www.onderdelenlijn.nl/auto-...e/43231/onderdeel/radio/onderdeelid/16277250/

Je zou verwachten dat deze radio redelijk plug & play in een Fabia uit 2015 moet passen? Eventueel met wat coderingwerk achteraf? Ben benieuwd of dit al gedaan is! Ik kan online namelijk bijna alleen maar topics vinden over activatiecodes e.d.. Maar vrij weinig over een OEM retrofit van eenzelfde type radio uit een Fabia van 2016 of jonger.

Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Als je een andere headunit plaatst dan zal deze eerst vrij gemaakt moeten worden anders dan kom er een protectie op en heb je geen geluid en een tekst in je scherm staan. Het systeem wat je hier laat zien zal je aan moeten melden bij de dealer en heeft ook geen smarlink zo te zien.

Stekkers zullen wel gelijk zijn maar je zal een systeem moeten zoeken wat alles heeft incl smartlink dat is een stuk makkelijker.

marijnvp

Nieuw lid
Thanks voor je antwoord @Antera. Goed om te weten dat het in ieder geval aan te sluiten is. Dan ga ik eens kijken waar ik het eventueel zou kunnen laten activeren en op zoek naar een juiste unit. Dat inbouwen moet mij zelf wel lukken.

Hoe zie jij dat deze geen smartlink heeft? Hij heeft wel een ‘App’ knop. Zou het op een dergelijke unit wel geactiveerd kunnen worden?

Antera

Donateur
APP knop geeft geen garantie dat die geactiveerd is dit kan je alleen zien door hem aan te sluiten. Naderhand activeren op een unit zoals jij laat zien is niet mogelijk.

marijnvp

Nieuw lid
Ze hebben het echt lekker makkelijk gemaakt bij Skoda

Ik heb geen zin om zo’n unit (amundsen en bolero?) met extra computer aan te sluiten met alle risico’s van dien. Als het makkelijk te vervangen is en alleen codering vereist is het misschien nog de moeite waard.

marijnvp

Nieuw lid
Er stond helaas weinig te koop hier regio Brabant. Voor een jonger model met carplay had ik zo’n €1500 - €2000 meer moeten betalen en dan was het vaak ook nog een minder aangekleed model.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hetzelfde. van de week en fabia 1.2 combi uit aart 2015 gekocht, 62000 km. Rijdt super.
deze informatie scheelt me in iig uren zoeken op het internet. Wel balen overigens hoor, en mn dat ze dus een paar maanden later wel de techniek in hun auto's verwerken.

marijnvp

Nieuw lid
Mooie uitvoering! Maar inderdaad balen dat het ook niet makkelijk in te bouwen is. Misschien ga ik zelf nog eens bij een bedrijf langs om te kijken wat de mogelijkheden zijn met systemen van andere fabrikanten. Maar ik ben daar eigenlijk niet zo’n fan van, heb het liever origineel.

Fabia 123

Forumguru
De Fabia kan gewoon niet wat je wil.
Maar voor navigeren is een losse TomTom of Carmin gewoon mogelijk.
Netjes bevestigen op de A stijl, en een extra aansluiting maken om op te laden en je kan weer verder.

AnjoZ

Actief lid
Ik heb een Fabia 2 uit 2012 met de oude Swing radio.

Gister in Hoorn bij Car-hifi ( https://www.totalcarhifi.nl/ ) geweest om mijn licht eens op te steken.

Een Pioneer met android /apple auto en navigatie kost ong 500 euro, zonder navi 300.

Met inbouw kwam ik op 700, als ik er n achteruitrijd camera bijneem en laat monteren liep het naar de 1000 euro.

Alpine kost enkel de unit al 1000 , dus dat ga ik niet doen....

Voorlopig blijf ik navigeren op foon of tablet en stream wel via de Swing.

Bovenaan Onderaan