SMD Led's vervangen Dashboard

jadijkstra2000

Forumguru
Hoi allemaal,

M'n zwager heeft een Skoda Fabia 2 van 2011 met... jawel leds kapot van zowel de toerenteller als de kilometerteller. Best vervelend, helemaal in het donker!

Bij navraag van een garage, zou het meer dan 300,- moeten kosten om de led's te laten vervangen. Maar ze konden ook geen garantie geven dat het zou gaan lukken (=300,- weggespoeld).

Toen zei ik in een vrolijke bui, dat wil ik wel ff doen! En zo geschiedde :)

Om heel eerlijk te zijn, het is echt heel erg goed toe doen!
Ik heb de volgende link gebruikt als referentie :

https://www.briskoda.net/forums/topic/425611-instrument-cluster-led-replacment/

Bij de Fabia kun je heel makkelijk de "trim" rondom de tellers verwijderen en dan zijn er maar 3 torx schroefjes die los moeten. Vervolgens kun je heel gemakkelijk de stekker verwijderen en is het dashboard uit de auto.

Wel even de accu eerst loskoppelen!

Volgens de DIY-guide van hierboven heeft het dashboard zelf aan de achterkant 3 TORX T10 schroefjes, bij de Fabia zijn het 4 T08 schroefjes.

Dat los gemaakt hebbende kan het glazen deksel en de achterkant verwijdert worden.

Alleen dan moeten de naalden er nog af :)

In de handleiding staat om een hefboompje te maken met 2 vorken...nou succes! die krijg je er never nooit niet onder... dus ik heb 2 messen gepakt en tegenover elkaar gezet en door beide omgekeerd van elkaar wat op te "krikken" kun je de naalden makkelijk liften. Easy-peasy (even een doek eronder om de wijzerplaat niet te beschadigen! En handschoentjes (zonder poeder) gebruiken om geen vlekken te maken.

Dan is het een kwestie van solderen. Mijn tip! Koop een tweezer soldeerbout, speciaal voor SMD componenten. Ding was 14 euro, heeft me een hoop ergenis en tijd gescheeld! Het vastzetten van de SMD's heb ik wel met een gewone soldeerbout gedaan. Die tweezer soldeerbout werd nogal heet en wilde de LED's er liever heel in hebben :)

De oriëntatie / polarisatie van de SMD leds is belangrijk, dus van te voren een foto maken hoe de LED's gemonteerd zitten!

Ik ben een half uurtje aan het solderen geweest voor 6 SMD LED's (2 per grote wijzer naald en 1 per kleine wijzer naald)

Het enige wat nog resteerd is dat ik de tellernaalden nog even goed op 0 moet zetten, hij geeft nu standaard 5 te weinig aan. M.a.w. als je 50 rijdt, rij je in werkelijkheid 55 :) (detail...)
 

Kanerr

Forumguru
Heb het ook zelf gedaan inderdaad, heel goed te doen!

Poeh ze zijn wel fel ;) maar liever te fel dan niks haha
 

Captain Hook

Forumguru
@jadijkstra2000 Dit mag ik graag zien! :thumbsup:
Top gedaan.

En, mocht het ooit van toepassing zijn, het is precies dezelfde klokkenwinkel als in mijn Roomster. :jaja: Dan weet ik hoe het moet.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Mooi werk, en snel terugverdiend die €300!

NB: Staat de toerenteller niet ook iets te laag? Of staat de naald standaard onder 0 als ie uit staat (net als de snelheidsmeter)?
 

jadijkstra2000

Forumguru
Mooi werk, en snel terugverdiend die €300!

NB: Staat de toerenteller niet ook iets te laag? Of staat de naald standaard onder 0 als ie uit staat (net als de snelheidsmeter)?

Ze staan beide wat te laag... ik had eigenlijk even een foto moeten nemen voordat ik het dash eruit haalde voor de beginpositie :)
 

jadijkstra2000

Forumguru
Heb het ook zelf gedaan inderdaad, heel goed te doen!

Poeh ze zijn wel fel ;) maar liever te fel dan niks haha

Ja.. probeer de juiste SMD Leds maar te vinden :) Ik had hem hiervoor al gewaarschuwd en hij vond het oke :)

Op zijn verzoek ook de SMD Leds voor temp/brandstof ook vervangen zodat het verschil "minder merkbaar" is en daarin had hij wel gelijk :)
 

jadijkstra2000

Forumguru
En achteraf blijft door mn hoofd gaan... LED's gaan in de regel niet stuk... hoezo komt dit relatief vaak voor... en ook beide leds van een wijzernaald, raar toch? Misschien zijn ze wel niet stuk, maar gewoon slechte soldering... dat had ik misschien beter eerst kunnen uitproberen :)
 

Sjoerdb

Forumguru
Zou die tweezer soldeerbout ook gedeeld kunnen worden? Ik weet wel, 14 euro is niet veel, maar dat eenmalig gebruiken en dan weg leggen te verstoffen..... mocht je hier open voor staan, laat dat dan weten in een bericht en zo kunnen we elkaar weer verder helpen.
 

jadijkstra2000

Forumguru
Voor die 14 euro soldeerbout heb ik daar niet zoveel moeite mee, m'n gewone soldeerbout leen ik sowieso niet uit...

Maar even praktisch denkend... voor mensen uit de buurt zou het nog wel kunnen... als je al verder woont ben je qua brandstof al meer kwijt dan die hele soldeerbout kost :)

En opsturen ja... voor sturen/ontvangen ben je ook al paar euro lichter...dus het idee is goed, denk alleen haalbaar voor mensen hier in de omgeving :)

Daarnaast, voor een totaal bedrag van 25 euro kun je je dash weer gefixed hebben...dat is in de basis al niet duur! Zeker in vergelijking met de garage...
 

Tecumceh

Nieuw lid
Twee jaar geleden heb ik dit klusje bij het dashboard van mijn Yeti gedaan. Toen waren er een paar led's stuk en nu ook weer twee van de toerentellerwijzer. Ik lees dat er met vorken en messen onder de wijzers wordt gewrikt om de wijzers los te krijgen. Zou ik toch afraden, want als je de wijzers tegen de klok indraait en gelijk licht trekt, dan komen ze zo los. Zonder te wrikken en risico op beschadiging van de wijzerplaat. Verder hoef je niet een speciaal soldeer apparaat te kopen met hete lucht. Als je werkt met een fijne soldeerbout geschikt voor printplaten en een pincet, dan ligt je de oude led zo op als je de bout er tegen aan doet. Soms is een tinzuiger ook makkelijk of litzedraad, maar de hoeveelheid tin is zo weinig. Verder mag je natuurlijk de accu loshalen, maar echt nodig is dat niet. De connector achter het dashboard is een kantelsysteem en kan er maar op 1 manier in.
 
Bovenaan Onderaan