jadijkstra2000
Forumguru
Hoi allemaal,
M'n zwager heeft een Skoda Fabia 2 van 2011 met... jawel leds kapot van zowel de toerenteller als de kilometerteller. Best vervelend, helemaal in het donker!
Bij navraag van een garage, zou het meer dan 300,- moeten kosten om de led's te laten vervangen. Maar ze konden ook geen garantie geven dat het zou gaan lukken (=300,- weggespoeld).
Toen zei ik in een vrolijke bui, dat wil ik wel ff doen! En zo geschiedde
Om heel eerlijk te zijn, het is echt heel erg goed toe doen!
Ik heb de volgende link gebruikt als referentie :
https://www.briskoda.net/forums/topic/425611-instrument-cluster-led-replacment/
Bij de Fabia kun je heel makkelijk de "trim" rondom de tellers verwijderen en dan zijn er maar 3 torx schroefjes die los moeten. Vervolgens kun je heel gemakkelijk de stekker verwijderen en is het dashboard uit de auto.
Wel even de accu eerst loskoppelen!
Volgens de DIY-guide van hierboven heeft het dashboard zelf aan de achterkant 3 TORX T10 schroefjes, bij de Fabia zijn het 4 T08 schroefjes.
Dat los gemaakt hebbende kan het glazen deksel en de achterkant verwijdert worden.
Alleen dan moeten de naalden er nog af
In de handleiding staat om een hefboompje te maken met 2 vorken...nou succes! die krijg je er never nooit niet onder... dus ik heb 2 messen gepakt en tegenover elkaar gezet en door beide omgekeerd van elkaar wat op te "krikken" kun je de naalden makkelijk liften. Easy-peasy (even een doek eronder om de wijzerplaat niet te beschadigen! En handschoentjes (zonder poeder) gebruiken om geen vlekken te maken.
Dan is het een kwestie van solderen. Mijn tip! Koop een tweezer soldeerbout, speciaal voor SMD componenten. Ding was 14 euro, heeft me een hoop ergenis en tijd gescheeld! Het vastzetten van de SMD's heb ik wel met een gewone soldeerbout gedaan. Die tweezer soldeerbout werd nogal heet en wilde de LED's er liever heel in hebben
De oriëntatie / polarisatie van de SMD leds is belangrijk, dus van te voren een foto maken hoe de LED's gemonteerd zitten!
Ik ben een half uurtje aan het solderen geweest voor 6 SMD LED's (2 per grote wijzer naald en 1 per kleine wijzer naald)
Het enige wat nog resteerd is dat ik de tellernaalden nog even goed op 0 moet zetten, hij geeft nu standaard 5 te weinig aan. M.a.w. als je 50 rijdt, rij je in werkelijkheid 55 (detail...)
M'n zwager heeft een Skoda Fabia 2 van 2011 met... jawel leds kapot van zowel de toerenteller als de kilometerteller. Best vervelend, helemaal in het donker!
Bij navraag van een garage, zou het meer dan 300,- moeten kosten om de led's te laten vervangen. Maar ze konden ook geen garantie geven dat het zou gaan lukken (=300,- weggespoeld).
Toen zei ik in een vrolijke bui, dat wil ik wel ff doen! En zo geschiedde
Om heel eerlijk te zijn, het is echt heel erg goed toe doen!
Ik heb de volgende link gebruikt als referentie :
https://www.briskoda.net/forums/topic/425611-instrument-cluster-led-replacment/
Bij de Fabia kun je heel makkelijk de "trim" rondom de tellers verwijderen en dan zijn er maar 3 torx schroefjes die los moeten. Vervolgens kun je heel gemakkelijk de stekker verwijderen en is het dashboard uit de auto.
Wel even de accu eerst loskoppelen!
Volgens de DIY-guide van hierboven heeft het dashboard zelf aan de achterkant 3 TORX T10 schroefjes, bij de Fabia zijn het 4 T08 schroefjes.
Dat los gemaakt hebbende kan het glazen deksel en de achterkant verwijdert worden.
Alleen dan moeten de naalden er nog af
In de handleiding staat om een hefboompje te maken met 2 vorken...nou succes! die krijg je er never nooit niet onder... dus ik heb 2 messen gepakt en tegenover elkaar gezet en door beide omgekeerd van elkaar wat op te "krikken" kun je de naalden makkelijk liften. Easy-peasy (even een doek eronder om de wijzerplaat niet te beschadigen! En handschoentjes (zonder poeder) gebruiken om geen vlekken te maken.
Dan is het een kwestie van solderen. Mijn tip! Koop een tweezer soldeerbout, speciaal voor SMD componenten. Ding was 14 euro, heeft me een hoop ergenis en tijd gescheeld! Het vastzetten van de SMD's heb ik wel met een gewone soldeerbout gedaan. Die tweezer soldeerbout werd nogal heet en wilde de LED's er liever heel in hebben
De oriëntatie / polarisatie van de SMD leds is belangrijk, dus van te voren een foto maken hoe de LED's gemonteerd zitten!
Ik ben een half uurtje aan het solderen geweest voor 6 SMD LED's (2 per grote wijzer naald en 1 per kleine wijzer naald)
Het enige wat nog resteerd is dat ik de tellernaalden nog even goed op 0 moet zetten, hij geeft nu standaard 5 te weinig aan. M.a.w. als je 50 rijdt, rij je in werkelijkheid 55 (detail...)