Sneeuwketting 225/45-R17

Mr_McPhisto

Actief lid
Weet iemand of de Superb II op de winterbandenmaat: 225/45-R17 ook sneeuwkettingen kan hebben? Ik lees verschillende verhalen op internet.

Hoop dat iemand het weet.
 

michelover

Forumguru
Kijk eens in de handleiding van je auto. Ik kan in ieder geval alvast wel zeggen dat 225/40 R18 niet gereden mag worden met sneeuwkettingen. Heb daarom ook de autosock aangeschaft. Deze kan er zonder moeite op en beschadigd ook de alu velg niet.
 

michelover

Forumguru
Stukje uit de duitse handleiding :

Die Verwendung von Schneeketten ist aus technischen Gründen nur auf folgenden
Felgen/Reifenkombinationen zulässig:
Felgengröße Einpresstiefe (ET) Reifengröße
7J x 16a) 45 mm 205/55
6J x 16a) 50 mm 205/55
6J x 17 45 mm 205/50

Met andere woorden sneeuwketting bij 225/45 R17 zijn niet door de fabrikant toegelaten.
 

Constant

Erelid
De kettingen passen er vast wel omheen, maar de ketting zal de ophanging gaan raken en dan blokkeert je wiel met als gevolg dat je de macht over het stuur verliest (en dan moet je maar hopen dat er geen boom of tegenligger in de weg staat).

Spike Spyders of Maggi Traks zijn kettingen die wel geschikt zijn omdat ze geen ketting aan de binnenkant van je wiel hebben, maar vastgemaakt worden op de buitenkant van de velg. Kost wel een flinke duit meer.

Heb daarom ook de autosock aangeschaft.
In gebieden waar de sneeuwkettingplicht geldt, worden autosocks niet als sneeuwketting erkend. En ze presteren een stuk slechter als sneeuwkettingen (en als je winterbanden hebt, dan zijn socks overbodig).
 

michelover

Forumguru
De socks worden gewoon erkend als vervanger van een sneeuwketting.
In oostenrijk en zwitserland worden ze gedoogd en kunnen ze dus ook gewoon bij sneeuwketting verplichting gebruikt worden. Een autosock heeft het voordeel dat het niet tegen de spatborden aan tikt bij een verlaagde wagen. Heb de spikespiders zelf ook gehad en deze zijn ook goed te gebruiken nadeel is dat je continue met die bevestigingsplaten op je wielen rijd.
Grootste probleem blijft dat 99% van de nederlanders denkt dat als het sneeuwt er gelijk met kettingen moet worden gereden. Sneeuwkettingen en alles wat daarop lijkt moet je slechts gebruiken op vol besneeuwde wegen of als het verplicht word door de wet. Zo snel er meer asfalt als sneeuw te zien is moeten ze eraf anders sloop je de banden en de rest van je wagen.
Gebruik de socks nu al vijf jaar en bevalt me na veschillende soorten sneeuwkettingen en spiders het beste. Makkelijk te plaatsen en neemt heel weinig plaats in, ook een voordeel want de bagageruimte ligt toch al zo lekker vol als je op wintersport gaat. Het is allemaal maar wat je zelf wil!
 

Constant

Erelid
Erkennen als synoniem van gedogen kent men alleen in Nederland, socks zijn dus niet erkend als sneeuwkettingen. Alhoewel ik nog nooit een controle heb meegemaakt tijdens de zeldzame keer dat ik kettingen nodig had, zou ik niet met socks langs een Zwitserse controlepost willen rijden. Ze zijn daar nogal zero-tolerance en de Zwitserse politie is niet zo beleefd tegen wetsovertreders als in NL. Winterbanden en kettingen is wat wordt verwacht na passeren van het blauwe bordje met kettingenplicht.

De ADAC sneeuwkettingentest heeft ook socks getest, de testresultaten waren zo bedroevend dat ze werden afgeraden.

Tijdens zeer winterse omstandigheden wil je in de Alpen gewoon het beste hebben en dat zijn de socks duidelijk niet. Misschien dat in het naseizoen de politiecontrole wat soepeler is, maar ook eind maart kan het weer nog vreselijk spoken in de Alpen.

Grootste probleem blijft dat 99% van de nederlanders denkt dat als het sneeuwt er gelijk met kettingen moet worden gereden.
Dat valt wel mee, de meeste wintersportgangers zijn ermee bekend dat je de kettingen pas om hoeft te doen na het zien van het blauwe kettingenbordje.
 

michelover

Forumguru
Zoals ik al tikte het is wat je zelf wil.
Paar feiten blijven staan ; de fabrikant geeft duidelijk aan in zijn handleiding wat wel en niet mag dus geen kettingen op een Superb 2 als je 225/45 R17 banden heb.
In zwitserland en oostenrijk worden geen boetes uitgedeeld door de politie als je de socks gebruikt in welke periode van de winter dan ook. Zoek maar na op het net.
Er zijn ook positive testen te vinden over de sock. Ook te vinden op het net.
Rij pas 21 jaar zonder schade met de kerst op en neer naar de wintersport dus ik zal het waarschijnlijk allemaal wel niet snappen.

En de vraag van dit draadje was duidelijk mag een ketting wel of niet op 225/45 R17 onder een Superb 2.
Handleiding zegt dus NEE!!

Gaf alleen aan dat ik de oplossing voor mijn maat banden en verlaging gevonden heb met de sock.

Prettig weekend.
 

deusjevo

Forumguru
Beetje off topic maar voor de O2 zijn kettingen op 225/45R17 banden niet toegestaan.
Je kunt, als je op 17" wielen nog kettingen wilt monteren, max 205/50 banden monteren op die velgen.
Dan kun je icm kettingen met schakels en sloten van max 9 mm rijden.
Staat in 't instructieboekje onder het hoofdstuk "Wielen en banden", bij de S2 waarschijnlijk ook gewoon terug te vinden.
 

supererb

Nieuw lid
Ik zit met dezelfde vraag. Rijd superb met 225-45 17 michelin alpin. Vlg instructie boekje zijn sneeuwkettingen niet toegelaten. Voor de 205-55 16 mag het wel. Vlg mij is de diameter zowat gelijk van beide banden.Namelijk 63,19 bersus 63,43 cm. Dus het probleem moet aan de breedte liggen. Nl de ruimte tussen band en schokbreker. Is de rud centrax geen oplossing? Deze wordt nl. niet achter de band gemonteerd.Wie heeft hier een passend antwoord op.
http://www.rud.com/en/produkte/schneeketten/pkw/centrax_pkw.html.
 

deusjevo

Forumguru
Moet kunnen,
pkw_centrax_500.jpg


net als een Spikes Spider:

Alpine%20NEU%202008.jpg
 

koudekerk

Nieuw lid
Ik zit met hetzelfde probleem, mijn winterbanden worden maandag om mijn 18 inch lichtmetalen velgen gelegd. Als je bij rud.com gaat kijken wordt er ook gezegd dat je deze niet kan monteren en wordt je doorverwezen naar de rudmatic soft Spike. Mijn banden worden gewisseld bij Kwik Fit, ik zal daar ook om advies vragen maar verwacht daar weinig van. Jammer dat Skoda zelf geen oplossing geeft.

Ik zit met dezelfde vraag. Rijd superb met 225-45 17 michelin alpin. Vlg instructie boekje zijn sneeuwkettingen niet toegelaten. Voor de 205-55 16 mag het wel. Vlg mij is de diameter zowat gelijk van beide banden.Namelijk 63,19 bersus 63,43 cm. Dus het probleem moet aan de breedte liggen. Nl de ruimte tussen band en schokbreker. Is de rud centrax geen oplossing? Deze wordt nl. niet achter de band gemonteerd.Wie heeft hier een passend antwoord op.
http://www.rud.com/en/produkte/schneeketten/pkw/centrax_pkw.html.
 

Mr_McPhisto

Actief lid
Ik krijg inderdaad Rud comfort Centrax. Dat past om mijn 17 inchers en gaat niet achter het wiel.
kosten 400 euro, maar krijg wat korting.
 

andrehj

Forumguru
Ik zit met dezelfde vraag. Rijd superb met 225-45 17 michelin alpin. Vlg instructie boekje zijn sneeuwkettingen niet toegelaten. Voor de 205-55 16 mag het wel. Vlg mij is de diameter zowat gelijk van beide banden.Namelijk 63,19 bersus 63,43 cm. Dus het probleem moet aan de breedte liggen. Nl de ruimte tussen band en schokbreker. Is de rud centrax geen oplossing? Deze wordt nl. niet achter de band gemonteerd.Wie heeft hier een passend antwoord op.
http://www.rud.com/en/produkte/schneeketten/pkw/centrax_pkw.html.
Deze komt inderdaad niet achter het wiel, maar wel ervoor. En aangezien bij de meeste auto's de band bij maximaal inveren (dus bij het wat rap verlaten van een drempel of zo) voorbij de rand van het spatbord komt (en dan vanaf de zijkant gezien dus een stukje achter het spatbord zit) kan ik mij zomaar voorstellen dat dan de plastic delen van de ketting dan tegen het spatbord aan gaan lopen. Het zal echt niet voor niets zijn dat sneeuwkettingen maar tot een breedte van 205 zijn toegelaten!
 

Constant

Erelid
Ik snap je redenatie over het spatboord niet, een 225 band veert bij gelijke diameter over dezelfde afstand in als een 205 :icon_smile_dead:

Probleem zit 'm dus in wat de ketting kan beschadigen bij een grotere breedte en dat zal dus niet de bovenkant van het spatboord zijn. Ik zou het eerder zoeken in de ophanging.
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk idd dat de ketting de veerpoot raakt, plus de binnenkuip van het voorscherm
tijdens het indraaien van het wiel.
 

supererb

Nieuw lid
Dat tijdens het inveren van het wiel deze achter de rand van het spatbord verdwijnt is onzin. Draai maar de wielen geheel recht of links. Dan zou tijdens het inveren ook de rand van het spatbord worden geraakt.
 

Ronnie

Forumguru
Bij 225/45/17 en bij 225/40/18 is het niet toegestaan volgens Elsawin!
Ik kan je een overzicht sturen per mail,even een PB met mailadres.....
(MS.wordbestand is te groot om te uploaden)
 
Bovenaan Onderaan