Sneeuwkettingen om de 17"

Baarsje

Nieuw lid
Sneeuwkettingen om de 17\"

In dit draadje 16" of 17" lees ik een opmerking van Henny dat er geen sneeuwkettingen om de 17" (Pegasuswielen) passen. Help!
Is er iemand op dit forum die hier ervaring mee heeft! Liefst een positieve ervaring /forum/images/graemlins/grin.gif

Er rijden ´s winters toch wel grotere bakken met nog vettere wielen naar de wintersport?

Thanks! Michael

Re: Sneeuwkettingen om de 17\"

Hoi Baarsje,
tja, ik had hetzelfde dillema. Staat ook ergens een draadje over. Maarre heb zelf maar uiteindelijk voor winterbanden gekozen in de winter ipv mijn 17" pegasus, die bewaar ik dan alleen maar voor mooi weer /forum/images/graemlins/wink.gif
Op de winterbanden kunnen sowieso kettingen. De reden dat de 17" niet met kettingen kunnen komt vanwege de geringe ruimte in de wielkast. Bij bmw's e.d. met 17" zal die ruimte wel groter zijn ofzo. Enfin, zo heb ik het maar opgelost, geeft sowieso denk wel goed gevoel winterbanden, helemaal met dit weer zoals het nu is!

draadje

LenK

Forumguru

Dat ruimtegebrek heeft dan met de breedte van de banden te maken.
17" is de velg. De wiel(band)omtrek is hetzelfde bij 17 tov 16 of 15", anders zou je op dezelfde auto geen verschillende velgen kunnen zetten omdat dat de overbrenging verandert en de snelheidsmeter niet meer klopt.
Heeft het ook niet met de "platheid" van de band te maken dat die kettingen niet kunnen?

Pim

Lid

Het is inderdaad de totale wielmaat die het onmogelijk maakt, maar er is een eenvoudige oplossing.
Door winterbanden te kiezen in de breedtemaat 205 op de 17 inch pegasus krijg je het zelfde volumeformaat als de 205/55-16 (totaal 63,19 cm doorsnede). Dan kan er wel een ketting om.
Wel moet je dan een minder plattere band nemen dan nu op de 17 inch. (in verhouding, absoluut is hij natuurlijk even hoog), zodat de omtrek weer identiek is. De pegasus is 7 inch breed, dus 205 erop is geen probleem, Volvo doet dat ook op de V50.
Ik denk dat je op een 205/50-17 uit komt(63,83cm doorsnede).
Wordt wel een prijzig winterbandje, denk ik.

Dutch4x4

Senior Member

Worden dure banden inderdaad. Kun je beter een stel extra (stalen) velgen nemen met smallere winterbanden. Dan hoef je ook niet je zomerbanden van de Pegasus-velgen af te halen en daar de winterbanden weer omleggen. Scheelt een boel werk.

Die grotere bakken hebben inderdaad meer ruimte in de wielkasten. En hebben vaak ook zulke grote remschijven dat er sowieso niet kleiner dan 17" op past...

De dealer (Lugtstra, Haarlem) waar ik mijn Octavia besteld heb verhuurt een systeem dat om de 17" wielen past met de 225 banden eromheen.
Het lijkt me overigens geen pretje om met 225 breedte in de sneeuw te rijden, daarom heb ik ook gekozen voor stalen wielen in de winter.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Het lijkt me overigens geen pretje om met 225 breedte in de sneeuw te rijden, daarom heb ik ook gekozen voor stalen wielen in de winter.

[/ QUOTE ]

Ik deel deze mening volledig, op mijn vorige auto (VW Passat) had ik 17" velgen met bandenmaat 225/45/17 en in de sneeuw was dit erg uitkijken.

Om deze reden heb ik ook een set winterbanden aangeschaft met 15" stalen waar sneeuwkettingen zeker onder passen.

En dat te bedenken dat onder de RS 245/40/18 zitten /forum/images/graemlins/frown.gif

aLo

Nieuw lid

In principe kun je voor auto's met weinig ruimte in de wielkast gebruik maken van zg. opliggende kettingen. Voorbeelden hiervan zijn bijv. de Maggi Trak of de Spikes Spider. Nadeel van deze oplossingen is dat ze wel prijzig zijn.... Via Marktplaats of eBay worden deze kettingen overigens wel regelmatig 2e hands aangeboden.

Baarsje

Nieuw lid

Dank jullie allen. Ik heb gelukkig nog een jaartje om een oplossing te zoeken!

Ik heb winterbanden op 16"nexus velgen liggen. De afgelopen dagen heb ik de banden in de sneeuw uitgebreid kunnen testen en volgens mij heb je met winterbanden helemaal geen kettingen nodig.

Helemaal eens. Ik heb 17" winterbanden en dat gaat prima. Kom overal naar boven waar de zomerbanden de kettingen moesten omleggen. Wel een paar kettingen achterin liggen, mochten ze dat willen controleren (in Oostenrijk verplicht in sommige gevallen).

Nou ik ken toch ook wel wegen in Oostenrijk waar je echt kettingen nodig hebt, ook met winterbanden. Ook kan het voorkomen dat je gewoon verplicht je kettingen om moet doen (en anders ben je gewoon niet verzekerd)
Misschien een tip om marktplaats in de gaten te houden voor een set velgen met winterbanden. Je kunt natuurlijk zoeken op velgen voor een Golf V, audi A3 en Octavia 2!. ook zijn eventueel velgen van het vorige model Passat geschikt, wel even kijken of de ET waarde niet teveel afwijkt, deze moet rond de 47 zijn.

Dutch

Actief lid

Ik ben net terug uit Zwitserland. Ik heb 225/45 R 17 winterbanden om Pegasus velgen liggen. En ik heb sneeuwkettingen die hier gewoon omheen passen. Deze zijn verkrijgbaar bij de skoda dealer, maar ook gewoon bij de Halfords of de ANWB. Dus 17" velgen met sneeuwkettingen gaat prima. De schakels van de ketting zijn wat kleiner, waardoor er genoeg ruimte is.

Ik heb ze trouwens wel nodig gehad, dus ik spreek uit ervaring.

ThCTLo

Nieuw lid

Super dat ze er wel zijn die sneeuw kettingen, waar heb je ze vandaan en welk merk/model zijn het. want mijn dealer zegt dat ze ze niet hebben.

Dutch

Actief lid

Moest ff naar de schuur, want daar hangen ze te drogen na het schoonmaken.

Besteld via de Skoda dealer (Skoda Center Utrecht) € 119,-.
Merk Weissenfels Klack&amp;Go 9 plus.
Maat 10

http://www.weissenfels.nl/

Ze zijn zelfspannend, dus omleggen is 10 minuten werk, eraf halen is 5 minuten werk. Wel thuis oefenen en je mouwen opstropen, want je moet een stukje met je onderarm tussen de band en de wielkast.

Dey

Actief lid

Mooi om te horen dat het wel mogelijk is!
Beschadigen ze de velgen niet?

Dutch4x4

Senior Member

Is dat trouwens nog een beetje te doen, winterbanden van 17"? Neemt zo'n breedte de kracht van winterbanden en hun speciale lamellenprofiel niet te veel weg? En is het wisselen van banden om dezelfde velgen geen gedoe?

Dutch

Actief lid

@Dey
De velgen zijn niet beschadigd door het gebruik van de kettingen. Maar op de website van weissenfels kun je zien dat er speciale kettingen zijn met extra bescherming. (Clack&amp;Go Pro-Tech)

@Dutch4x4
Ik heb nog geen nadelen ondervonden van de 17" velgen in de sneeuw, maar dat is natuurlijk moeilijk te vergelijken. Wat betreft het wisselen van de banden: Profile doet het in 1 uurtje.

Bovenaan Onderaan