Sneeuwkettingen op Minoris velg

tk23

Actief lid
Terwijl iedereen nog bezig is over zonneschermen en geniet van het warme weer, kijk ik ook al uit naar de skivakantie. In het instructieboekje lees ik dat het niet mogelijk zou zijn om sneeuwkettingen aan te brengen op mijn Skoda Octavia Combi met Minoris velgen. Deze is niet verlaagd, en ik ben het ook niet van plan. :)

De gegevens die ik heb van velg en band zijn de volgende:

Velgen: 6,5J x 16" Minoris
Banden: 205 55 R16 91V

Het instructieboekje zegt echter het volgende:

For technical reasons, it is only permissible to fit snow chains with the following wheel/tyre combinations.
Wheel size Depth (D) Tyre size
6J x 15(a) 43 mm 195/65 R15
6J x 16(b) 48 mm 205/55 R16
6J x 17(b) 48 mm 205/50 R17

(a) Only fit snow chains with links and locks not larger than 13 mm.
(b) Only fit snow chains with links and locks not larger than 12 mm.
Remove the full wheel trims before installing the snow chains.

Wil dit dan zeggen dat het niet mogelijk is om sneeuwkettingen te bevestigen op de Minoris velgen?

En hoe kan dit opgelost worden met behoud van de velgen?
Enkel met textiel sneeuw'kettingen'? Deze werden, dacht ik, niet aanvaard in Oostenrijk? De Spike Spider is me te duur.
De winterbanden zijn nog niet besteld, kan dit nog een verschil maken (andere bandenmaat op dezelfde velg? Lijkt me geen verschil te maken aangezien enkel bij 6J velg sneeuwketting is toegelaten? Deze winterbanden worden weliswaar op de bestaande velg geïnstalleerd.
En hoe groot/wat is het risico om de laatste kilometers de berg op te rijden met sneeuwkettingen hoewel het instructieboekje zegt dat het niet kan?

Als ik naar de catalogus kijk (Belgische van begin 2015 weliswaar), dan is er maar voor één maat de mogelijkheid om sneeuwkettingen te installeren op de standaard geleverde modellen:
6.0J 15" stalen velgen voor bandenmaat 195/65 R15 met sierwieldoppen Sidus.

Eerlijk gezegd vind ik het echt wel spijtig dat de dealer me dit niet gezegd heeft op het moment dat ik de auto kocht.

Ik kijk uit naar jullie antwoord.

Laatst bewerkt:

maartenv84

Senior Member
Je kan eens kijken naar loopvlak kettingen als de Spike Spider of de Maggi Trak. Dit zijn kettingen die alleen op het loopvlak van de band liggen en niet om de band heen gaan en dus geen problemen vormen in de wielkast achter je band.

zelf had ik op een octavia met 225/45/R17 Maggi Trak kettingen.

tk23

Actief lid
Ik heb nu nog toegevoegd waar ik midden in een zin onbegrijpelijk gestopt was. Er stond eerst enkel 'De Spike', maar moet zijn 'De Spike Spider is me te duur.' Ook zo'n Maggi Trak kost al snel 250 euro. Best veel geld.

Rick

Senior Member
Ja niet goedkoop, maar als je via Marktplaats een setje koopt, schrijf je er bijna niks op af. Maar het is wel even investeren inderdaad. Ik heb zelf 18" velgen en daar heb ik ook Rud Centrax kettingen voor. Ik heb ze er wel eens voor de test opgelegd, in NL, en dan lijkt er genoeg ruimte te zijn. Ik heb ze nog niet in de sneeuw om moeten leggen. Ondanks hevige sneeuwval kwam ik met (bijna nieuwe) winterbanden niks tekort. Zie hier overigens een uitgebreid topic over sneeuwkettingen op de O3: http://www.skodaforum.nl/forum/i/sneeuwkettingen-met-18-alaris-velgen.21044

Laatst bewerkt:

tk23

Actief lid
Mijn dealer (Nam Noord Gent) zegt, geen enkel probleem om normale sneeuwkettingen op te leggen. Best toch even bevestiging op mail vragen?

Bovenaan Onderaan