Sneeuwkettingen voor Yeti 4*4

mensFaber

Nieuw lid
Goedemiddag,

Ik ga over 2 weken op wintersport richting Oostenrijk. Nu ben ik op zoek naar sneeuwkettingen voor een Yeti 1.8TSI 4*4. Ik vraag me af of ik speciale kettingen nodig heb aangezien ik een 4*4 rij.

Kunnen jullie mij helpen?

Bedankt!

deusjevo

Forumguru
Als bij een Yeti de voorwielen continue aangedreven zijn zou ik daarvoor kiezen.
Speciale 4 x 4 kettingen heb je verder niet nodig.
Heb je al winterbanden?

Witte Yeti

Actief lid
Geldt voor auto's met 4-wielaandrijving.
Sneeuwkettingen kunnen op de voorwielen gebruikt worden, zoals bij wagens met
voorwielaandrijving. bladzijde 224, ’Geldt voor wagens met voorwielaandrijving’.
Om de tractie (starteigenschappen) te verhogen, is het gebruik van sneeuwkettingen
ook op de achteras (d.w.z. gelijktijdig op voor- en achteras) voor volgende velg/bandcombinaties
technisch toegelaten:
VelgmaatInpersdiepte (ET)Bandenmaat
6J x 1650 mm205/55
7J x 1645 mm205/55
6J x 1745 mm205/50
De montage van sneeuwkettingen is om technische redenen alleen bij de hiernavolgende
velg/bandcombinaties toegestaan:
VelgmaatInpersdiepte (ET)Bandenmaat
7J x 1645 mm215/60
7J x 1745 mm225/50

Bij gelijktijdig gebruik van sneeuwkettingen op voor- en achteras is het maximale
gewicht tot 50 km/u begrensd.
Gebruik alleen sneeuwkettingen waarvan de schakels en sloten niet groter dan 12mm
zijn.
Verwijder bij het rijden met sneeuwkettingen de wielsierdoppen.

Witte Yeti

Actief lid
@ mensFaber

Inderdaad met jou bandenmaat mogen de kettingen alleen achter geplaatst worden. Door de bandenmaat die je gekozen hebt is er aan de voorkant te weinig ruimte.
Ik heb zelf een kleinere bandenmaat gekozen 205/55/16, vanwege het feit dat ik 's winters naar Oostenrijk ga en dan eventueel kettingen moet gebruiken.
Dealers geven niet altijd de juiste informatie over het gebruik van winterbanden i.c.m. sneeuwkettingen.

mensFaber

Nieuw lid
@Witte Yeti

Bedankt!

Nu staat in het instructieboekje ook nog Velgmaat 7J x 17. Ik neem aan dat de 17 slaat op 17inch, waar kan ik vinden of mijn velg maar ook 7J is?
Ook hebben ze het over Inpersdiepte (ET) van 45mm. Waar kan ik dat opzoeken of dat voor mijn banden ook van toepassing is?

Bedankt!

Witte Yeti

Actief lid
De ET-waarde staat hieronder beschreven, deze maat is niet belangrijk voor je bandenmaat.
Wat betreft je velg, 17" is de diameter en 7J in de breedte van de velg, beide maten zijn in inch (2,54 cm).
Deze gegevens staan in de buurt van je wielbouten, daar staat ook de ET-waarde.
Voor sneeuwkettingen heb je alleen je bandenmaat nodig, in jou geval 225/50/17 heb je maat KN110 nodig.

ET-waarde

ET-waarde: C=Middellijn wiel, M=Montagevlak

De ET-waarde staat voor het Duitse "Einpresstiefe", oftewel wielbolling.
Een wiel bestaat uit 2 delen, namelijk de velg waar de band op gemonteerd zit en een schijf (of spaken) die ervoor zorgt dat een min of meer stijve verbinding met het midden van het wiel, de naaf, tot stand komt en het geheel aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf zodanig geplaatst is dat het montagevlak (M in de tekening) in het centrum van de velg geplaatst is (C in de tekening), spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.
Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.

@Witte Yeti

Ik heb dat ook gelezen in het instructieboekje maar ben toch nog niet helemaal zeker, vandaar mijn vraag.

Ik heb winterbanden met de volgende gegevens 225/50R17 98V. Volgens het instructieboekje dat ik heb gezien (https://mediaportal.skoda-auto.com/...ti/05-2011/Manual/A-SUV_Yeti_OwnersManual.pdf blz 212) zou ik dan alleen kettingen op de achterwielen mogen monteren.

Klopt dat?

Dat heeft ermee te maken dat de wielkast "te klein" is. Je winterbanden zijn dus eigenlijk te groot voor je voorwielen als er kettingen op zitten en niet toegelaten om winterbanden EN sneeuwkettingen te hebben. De schakels van de sneeuwketting zouden bij een volledige wieluitslag tegen de kast aankomen en de auto kunnen beschadigen. Door dit te delen/ verbieden is Skoda dan ook niet aansprakelijk als je het toch doet en het mis gaat.
Het is natuurlijk ook niet verboden winterbanden in je huidge maat te hebben, alleen die maat en sneeuwkettingen mag volgens Sokda (en de TÜV) niet, op de voorste as....

Je kunt ze natuurlijk wel gebruiken maar dan moet je geen extreme bochten maken en sneeuwkettingen hebben met kleine schakeltjes hebben (9 mm).
De kettingen moet/ mag je natuurlijk alleen maar of voor of achter of voor en achter gebruiken en dus niet alleen links of alleen rechts.

Met de 4x4 heb je het voordeel dat je de kettingen gewoon op je achterbanden mag gooien. Je bent niet verplicht ze op de voorbanden te hebben. Daar mag je officieel trouwens wel die bandenmaat hebben die je hebt aangezien die achterwielen niet bewegen in de wielkast. De haldex zet bij het spinnen toch tot maximaal 90% van de kracht op de achterbanden waar dan de kettingen op zitten, doel bereikt!

Buiten dat is de kans dat je sneeuwkettingen moet gebruiken minimaal. Ik heb ze in al die jaren 2 keer moeten gebruiken. De eerste keer met zomerbanden (1e keer op wintersport en nog dom bezig) en de 2e keer omdat er "opeens" 20 cm verse sneeuw lag en ik nog 150 meter hoogteverschil had op een weg van pak hem beet 700 meter. Met een 4x4 zou me dat trouwens wel gelukt zijn gok ik, ook zonder kettingen.

Bovenaan Onderaan