De ET-waarde staat hieronder beschreven, deze maat is niet belangrijk voor je bandenmaat.
Wat betreft je velg, 17" is de diameter en 7J in de breedte van de velg, beide maten zijn in inch (2,54 cm).
Deze gegevens staan in de buurt van je wielbouten, daar staat ook de ET-waarde.
Voor sneeuwkettingen heb je alleen je bandenmaat nodig, in jou geval 225/50/17 heb je maat KN110 nodig.
ET-waarde
ET-waarde: C=Middellijn wiel, M=Montagevlak
De
ET-waarde staat voor het Duitse "Einpresstiefe", oftewel
wielbolling.
Een
wiel bestaat uit 2 delen, namelijk de
velg waar de
band op gemonteerd zit en een schijf (of spaken) die ervoor zorgt dat een min of meer stijve verbinding met het midden van het wiel, de naaf, tot stand komt en het geheel aan het
voertuig gemonteerd kan worden met
wielbouten of
wielmoeren. Wanneer de schijf zodanig geplaatst is dat het montagevlak (M in de tekening) in het centrum van de velg geplaatst is (C in de tekening), spreekt men van ET 0 (
mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om
slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het
wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats.
Er zijn
auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de
wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.