Snel? of acceptabel?

BertjeB

Senior Member
meningen gevraagd,

Mijn O2 is nu 3,5 jaar oud met 94.000 op de klokken.
Vandaag servicebeurt gehad, conclusie: condenser van de airco kaduuk, kosten: €360(niet origineel, origineel zou €500 zijn) en waterpomp lekt, kosten €350.......
Gevoelsmatig vind ik dat erg snel, of ligt het aan mij.....?
 

hemi24

Forumguru
niet geheel ondenkbaar en abnormaal, maar gevoelsmatig verwacht je toch dat deze delen langer mee zouden moeten gaan...

v.w.b. de waterpomp zou je nog een gooi kunnen doen of je nog in aanmerking komt voor coulance.
 

BertjeB

Senior Member
Als de waterpomp gewisseld wordt moet de distributieriem toch ook vervangen worden?
Weet me te herinneren dat vroeger een eenmaal ontspannen riem niet weer gebruikt mocht worden.....
 

Joske

Forumguru
Als de waterpomp gewisseld wordt moet de distributieriem toch ook vervangen worden?
normaal niet hoor.. heb ik trouwens nog nooit gehoord :pieker:

het is eerder zo als je een distributieriemwissel doet je dan ineens ook vaak de waterpomp laat mee vervangen als die nog niet gebeurd is in tussentijd.
 

BertjeB

Senior Member
niet geheel ondenkbaar en abnormaal, maar gevoelsmatig verwacht je toch dat deze delen langer mee zouden moeten gaan...

v.w.b. de waterpomp zou je nog een gooi kunnen doen of je nog in aanmerking komt voor coulance.

Tja gevoelsmatig vind ik voor een nieuwe auto dit snel, maar hoor graag ervaringen van anderen.

Zal het eens opgooien over die coulance......
 

kansberg

Forumguru
De waterpomp is een bekend euvel van de 1.6 TDI (al weet ik niet of je een 1.6 TDI hebt) en niet bijzonder bij deze kilometerstand. Je zou kunnen overwegen alleen de distributieriem 'mee te pakken,' zonder de rollen en spanners, dan houdt je het financieel ook nog binnen de perken. De normale interval hiervoor is 210.000 kilometer.
Condensor is idd wel snel 'overleden,' maar ook weer niet uitzonderlijk. Deze zit bij een OII op een gevoelige plek, denk hierbij aan steenslag bijvoorbeeld.
 

Joske

Forumguru
Ik kan verkeerd zijn hoor :) ik bedoelde eigenlijk dat ik het nog nooit gehoord had.. dus best nog een keer luisteren of het al dan niet moet.

Normaal pas op 210.000km moet ie gebeuren trouwens, als het een 1.6 of 2.0TDI is.
 

turboturbo

Forumguru
350,- of 500,- voor een nieuwe condensor valt iig qua kosten alleszins mee vind ik.

Ik zie vaker bedragen tussen de 700,- en 1000,- voorbij komen (dealer prijzen) en zelf was ik eens rond de 600,- kwijt voor deze reparatie bij een aircospecialist.

Condensor is gewoon zeer gevoelig voor lekkage, het spul is net als zoveel van die warmte wisselaars van een soort zacht aluminium gemaakt dat al stuk gaat als je er naar kijkt bij wijze van spreken.....
 

BertjeB

Senior Member
Ik kan verkeerd zijn hoor :) ik bedoelde eigenlijk dat ik het nog nooit gehoord had.. dus best nog een keer luisteren of het al dan niet moet.
No problem, ik heb het ergens opgepikt en dat is blijven hangen, kan het niet op waarde schatten, dus elke mening is waardevol!! Vooral van Forumguru's!

Gaat om een 1.6TDI, dus 210.000 normaliter, dan moet de riem ook maar gedaan worden, randzaken zouden het dan nog wel even uit moeten kunnen houden....(zijn die kosten dan nog zo hoog? ik bedoel de rollen en spanner.) schade door defecte distributieriem is in overgrote deel van de gevallen fors! dus wil dit wel graag vermijden!

De condensor, tja weet niet precies of het steenslag is of niet....zal dat nog eens navragen.....
ben erg tevreden met de O2 en we hebben vandaag nog even naar de Rapid Spacebreak staan kijken in de showroom voor mijn vrouw.
Maar na drie jaar al een rekening van ruim €700...... dat heeft de A-klasse die ze nu rijdt nog niet in 5 jaar gekost....
 

Cordoba

Forumguru
Rollen en spanrol meevervangen!! De meerkosten zijn tientjes, maar die gaan toch regelmatig kapot. Het gebeurt ook vaker dat dubieuze garages de distributieriem vervangen, maar de spanrol niet, en dan gebeurt het nog wel eens dat de kleppen op de zuigers 'kloppen' na verloop van tijd. Waterpomp is vrij snel maar niet absurd, het kan zijn dat je een waterpomp hebt met kunststof schoepen, die zijn een periode gebruikt binnen de VAG-groep, maar hebben vooral veel klachten opgeleverd. (daar zijn vervangende exemplaren met metalen schoepen voor gekomen)

Condensor kan steenslag zijn, of corrosie die ontstaan is door steenslag beschadiging. Overigens zijn daar roostertjes voor te koop om dat te voorkomen en die kosten minder dan 10 euro. Daarnaast is bij airco klachten altijd de vraag hoe het onderhoud aan de airco is gedaan (veel garages rommelen maar wat aan, kijk maar eens naar de bijdragen van @TheoStek (ook in de kennisbank)
 

BertjeB

Senior Member
Rollen en spanrol meevervangen!! De meerkosten zijn tientjes, maar die gaan toch regelmatig kapot. Het gebeurt ook vaker dat dubieuze garages de distributieriem vervangen, maar de spanrol niet, en dan gebeurt het nog wel eens dat de kleppen op de zuigers 'kloppen' na verloop van tijd. Waterpomp is vrij snel maar niet absurd, het kan zijn dat je een waterpomp hebt met kunststof schoepen, die zijn een periode gebruikt binnen de VAG-groep, maar hebben vooral veel klachten opgeleverd. (daar zijn vervangende exemplaren met metalen schoepen voor gekomen)

Condensor kan steenslag zijn, of corrosie die ontstaan is door steenslag beschadiging. Overigens zijn daar roostertjes voor te koop om dat te voorkomen en die kosten minder dan 10 euro. Daarnaast is bij airco klachten altijd de vraag hoe het onderhoud aan de airco is gedaan (veel garages rommelen maar wat aan, kijk maar eens naar de bijdragen van @TheoStek (ook in de kennisbank)

Thanks voor je info! indien tientjes werk dan gaat de hele handel meteen mee, heb geen zin in ellende.....
Zal eens vragen welke schoepen er bij mij inzaten!
Al het onderhoud is altijd netjes volgens de boekjes gedaan bij de dealer. zal eens informeren naar zo'n roostertje!
 

Cordoba

Forumguru
Jee13 heeft het pas ook (op niet originele wijze) geplaatst in zijn O2, ik heb het ook in mijn Fabia laten plaatsen (zal wel in mijn topic staan, zie hieronder mijn handtekening), en volgens mij heeft Monteurtje in het FabiaII deel van het forum ook onderdeelnummer geplaatst (was een topic over een Fabia II met lekke condensor), en het is een rooster dat eigenlijk voor vrijwel alle VAG-modellen geschikt is, en hooguit op maat moet worden geknipt met een tang.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik had beide problemen bij de 150.000 km beurt, de auto was toen bijna 4 jaar oud. Ik heb toen inderdaad ook de distributieriem direct laten vervangen, maar bij 94.000 zou ik dat denk ik nog niet laten doen, dan zit dat ding nog niet op de helft van z'n geplande levensduur. Mijn overweging was dat ik gedurende de levensduur van de auto toch eenmaal aan de beurt zou zijn voor distributieriem-vervanging. Ik hoop/verwacht tot de 300.000km met de auto door te kunnen rijden, dus dan zou ik zowiezi een keer die riem moeten laten vervangen. Condenser was inderdaad steenslag. En inderdaad, dat soort reparaties als je er nog niet op rekent zijn flink schrikken. Maar alles bij elkaar, over zo'n lange periode vind ik de totale kosten voor zo'n prettige en ruime auto toch alleszins meevallen. Over een dikke maand ben ik weer aan de beurt voor de 180.000km beurt, hopelijk wordt dat niet weer schrikken (want anders ga ik m'n mening bijstellen)
 

BertjeB

Senior Member
Thanks voor alle inbreng all! ik ga zeker eens even informeren naar dat roostertje!!
Conclusie is dus; het is niet ondenkbaar dat het al zo vroeg voorkomt, de waterpomp is zelfs een bekend euvel...... tja het kan verkeren!
 
Bovenaan Onderaan