Snelheid Navigatie in Duitsland

ajan

Lid
Vorige week een paar dagen in Oostenrijk geweest. Route gepland met de Amundsen.
Wat ik me afvraag is met welke snelheid het systeem rekent in Duitsland.
Op de stukken waar de max. 100, 120, of 130 is, is het duidelijk.
Maar wat als het 'onbeperkt' is?
't Valt me op dat je nauwelijks op de berekende eindtijd inloopt als je flink doorrijdt. (180KM/h)

Iemand een idee wat de navigatie voor snelheid hanteert op die stukken voor de berekening?

Gr.
Arjan
 

Canon-Eye

Forumguru
Je zou, simpel geredeneerd, verwachten dat voor de "onbeperkt" gedeelten ook wordt uitgegaan van 130 km/u, want om te beginnen is dit aldaar de algemene adviessnelheid, en verder rijden er toch hele volksstammen in (VAG) auto's die niet persé bedoeld zijn om continu 180+ te rijden.

Dat je desondanks weinig inloopt op de berekende eindtijd komt m.i. doordat je vaak niet heel veel tijd wint door te gaan zitten jagen - al is het maar doordat je dan ook vaker weer van het gas af moet (tenzij je een zo goed als lege snelweg hebt natuurlijk). Als je de cruisecontrol op 130 à 140 zet, dan zul je ook een behoorlijk gemiddelde halen - en je moet meestal onevenredig veel moeite doen om dat gemiddelde over de hele reis substantieel op te krikken...
 

RayDelft

Forumguru
Ik meen dat in mijn Columbus een instelling zit om de aankomsttijd te berekenen. Je kunt dan kiezen tussen (iets als) langzaam, gemiddeld, snel.
Misschien ligt het daaraan. Bovendien de tijdswinst is vaak minder dan je denkt als je hard rijdt.
 

hemi24

Forumguru
Met de Columbus, had ik ook altijd het "probleem" dat ik in Dld veel harder moest rijden om de verwachte aankomsttijd gelijk te houden of hierop in te lopen.

De voertuigsnelheid had ik standaard altijd op "snel" staan, wat in Nld ongeveer overeenkwam met een gemiddelde snelheid van ca. 110 km/h op de autosnelweg, maar in Dld lag dit naar mijn idee zo rond de 150 km/h.

Dus ja, waarschijnlijk is de gem. snelheid waar het systeem mee rekent wel verschillend per land.
 

ajan

Lid
Bovendien de tijdswinst is vaak minder dan je denkt als je hard rijdt.

Minder dan je denkt??
Reken even met me mee. Het stuk door Duitsland is ca. 700Km.
Bij een gemiddelde van 120Km per uur doe je hier 5 uur en 50 minuten over.
Bij een gemiddelde van 150Km per uur doe jer er nog maar 4 uur en 40 minuten over.
Vind ik nogal een verschil. Je zou dus behoorlijk op de berekende eindtijd in moeten lopen. Maar veel meer dan een half uur loop je niet in.
 

MarcoO2

Forumguru
Da's niet optimistisch, dat is prima haalbaar. Uiteraard wel afhankelijk van het tijdstip waarop je er rijdt.

Mijn ervaring met het al dan niet inlopen op de aankomsttijd is dat die altijd pas vrij laat, dus vlak bij de bestemming, naar beneden wordt bijgesteld. Voorbeeld: gisteravond reed ik vanuit Rotterdam naar Arnhem. Ik kwam dertien minuten eerder aan dan de navi aangaf, maar pas in de laatste tien kilometer werd de aankomsttijd stukje bij beetje bijgesteld. Wellicht dat het dus mede daaraan ligt.
 

hemi24

Forumguru
Prima haalbaar zou ik zo 1,2,3 niet zo stellig beweren: Ik ben één keer als een 'dolle' uit Noordoost Italië gekomen, alleen in met auto met weinig bepakking, en heb daarbij vrijwel overal in Dld tegen de 180 km/h gereden, maar uiteindelijk bleef de boordcomputer toch echt steken op gemiddeld 135 km/h...
Misschien als je 's nachts rijdt dat het wel prima haalbaar is, maar overdag moet je wel heel goed je best doen; ook in Dld rijdt met links steeds langzamer en minder correct!
 

MarcoO2

Forumguru
Ook ik baseer mijn ervaringen op ritjes uit Italie - midden in de nacht. Dan is het (in Duitsland dan tenminste) vaak prima mogelijk om tegen de 200 km/u te rijden - uren achter elkaar. Enige nadeel daarvan is dat je zo vaak moet tanken ;)

Overdag haal je het dergelijke gemiddelden inderdaad niet meer, denk ik.
 

hemi24

Forumguru
:ot: 's nachts zou het kunnen, maar dan moet je wel goed oppassen met de verschillende stukken waar juist in de nachtelijke uren weer een snelheidsbeperking geldt..! Dat de tankvulling er ook redelijk snel doorheen gaat, herken ik ook: je kunt je verbruik bijna beter uitdrukken in liters per uur. :smiley29:

Even weer terug naar het onderwerp: ik denk niet dat de navigatie rekening houdt met eventuele snelheidsbeperkingen in de nacht.
Meeste tijdwinst t.o.v. de verwachte aankomsttijd kan ik altijd halen op de wegen binnendoor.
 
Bovenaan Onderaan