Snelheid "thuiskomertje"

Snelheid \"thuiskomertje\"

Gisteren op de Duitse autobaan is het noodlot toegeslagen. Vol over een steen gereden. Klapband linksachter(gelukkig niet ook linksvoor, dat wiel ging ook met volle vaart over die steen). Gevolg, winterband 225 R17 naar de haaien.
Reservewiel uit de kofferbak getoverd (nog nooit eerder bekeken). En jawel een 205 reservewiel was snel op de auto gezet. Gezien de afmeting van dit wiel niet echt een typisch thuiskomertje maar wel de mooie gele stickers op "max 80km/u" erop. Dus met een gangetje van 90-100 350 km naar huis gereden.
Ik zou zeggen dat een band van dergelijke afmetingen gemakkelijk harder moet kunnen. Wie heeft hier wat nuttigs over te zeggen??!! Ben benieuwd naar jullie meningen!

/forum/images/graemlins/confused.gif

AMBIO2

Actief lid
Re: Snelheid \"thuiskomertje\"

Idd. niet echt een thuiskomertje maar waarschijnlijk- omdat
het toch een maat heeft,die niet bij de andere drie past,dus
wettelijk gezien niet mag, enkel in noodgevallen- deze
max. 80 km/u sticker. Iets anders kan ik niet bedenken.

Ik heb wegens omstandigheden ooit 400 km gereden met een echt "thuiskomertje" (op een Golf II). Ook hogere snelheden (tot 140 km/h) waren eigenlijk geen probleem (je hoort zo'n ding natuurlijk wel op de achteras te monteren), maar het profiel was na dat weekend wel bijna volledig weggesleten: erg zacht rubber dus. Die stickers zijn wat mij betreft symptomen van het USA-syndroom: als je niet voor het minste potentieel gevaar waarschuwt, loop je als fabrikant het risico aansprakelijk gesteld te worden. Gigantische veiligheidsmarges zijn het gevolg...

higgy

Forumguru

Misschien ligt het eraan dat het je 13e bericht was, maar als je met een echt thuiskomertje van VAG (zo'n smal kreng) 140 km/u rijdt ben je volgens mij compleet gestoord. Sorry hoor, maar dat meen ik. Rij gerust tegen een boom, maar val de andere weggebruikers niet met dit soort dommigheden lastig.

Beker

Actief lid

Elegance,

Je schrijft dat je band 205 breed was ipv 225. Waar ik benieuwd naar ben is of je "thuiskomer" een kleinere diameter heeft dan de andere banden. In dat geval kan ik mij voorstellen dat de auto meer op die band gaat "leunen" (immers daar kan de auto meer doorzakken). Omdat de auto dan meer druk op de thuiskomer uitoefent zal de weerstand toenemen en de band dus warmer worden. Als je dan de snelheid te hoog opvoert dan kan ik mij voorstellen dat ook de thuiskomer kan klappen. Het is maar een theorie, maar als ik sommige thuiskomertjes zie (van die veel te kleine en smalle bandjes) dan kan ik mij voorstellen dat die geen hoge druk/snelheid aankunnen. Als jouw reserve wiel net zo hoog is als de andere (en met 205 ook niet echt smal) dan sluit ik mij aan bij knalselder (alleen op dit punt!!!) dat we hier te maken hebben met een USA syndroom.

DJNeO

Actief lid

Voor mijn fabia Combi reed ik een Ford Fiesta Futura (zowel de drie-deurs en de vijf-deurs) het reserve wiel van deze fiesta was ook voorzien van zo'n stikkertje van max 80KM...
Uit nieuwschierigheid bij de dealer ff een en ander nagevraagd... Conclusie: De dealer had zoiets van, waarom zit in godsnaam dat stikkertje erop??? t is een velg die normaal ook onder de fiesta wordt gemonteerd wanneer er sierdoppen opzitten... hij had me ook verteld dat hij er rustig 140 mee durfde te rijden...

Met andere woorden, wanneer de band en de velg eruit zien als een normale band met normale velg en ook even groot zijn... is dat stikkertje nutteloos! /forum/images/graemlins/471.gif

Compleet gestoord? /forum/images/graemlins/mad.gif Allicht wel, het is dan ook zo'n 17 jaar geleden /forum/images/graemlins/wink.gif Ik raad het niemand aan om het te doen, maar het kan dus wel. En als je een paar honderd kilometer met zo'n "kreng" gereden hebt krijg je er gaandeweg echt wel meer vertrouwen in. Trouwens: achteraan op een Golf II krijgt zo'n ding het niet echt zwaar te verduren (930 kg waarvan het grootste deel vooraan...). Het geeft wel aan dat 80 km/h max op een volkomen normale 205-band fel overdreven is. Bedankt voor je bezorgheid Higgy, maar ik heb ondanks mijn handicap al 24 jaar alle bomen en medeweggebruikers weten te ontwijken /forum/images/graemlins/2133.gif (= beschermengel)

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Compleet gestoord? /forum/images/graemlins/mad.gif Allicht wel, het is dan ook zo'n 17 jaar geleden /forum/images/graemlins/wink.gif Ik raad het niemand aan om het te doen, maar het kan dus wel. En als je een paar honderd kilometer met zo'n "kreng" gereden hebt krijg je er gaandeweg echt wel meer vertrouwen in. Trouwens: achteraan op een Golf II krijgt zo'n ding het niet echt zwaar te verduren (930 kg waarvan het grootste deel vooraan...). Het geeft wel aan dat 80 km/h max op een volkomen normale 205-band fel overdreven is. Bedankt voor je bezorgheid Higgy, maar ik heb ondanks mijn handicap al 24 jaar alle bomen en medeweggebruikers weten te ontwijken /forum/images/graemlins/2133.gif (= beschermengel)

[/ QUOTE ]

Hoog VW Golf rijders gehalte. /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif

Mij is zelfs bij diverse dealers verteld dat wanneer je LM velgen hebt en een volwaardig reservewiel met stalen velg (zoals ik nu heb) je het best niet harder dan 80 kunt rijden bij een samenstelling van 3 x LM + reservewiel. Het lijkt me dan met een thuiskomertje helemaal niet aan te raden. Verder vraag ik me af of die relatief kleine tijdwinst opweegt tegen het risico op een ongeval als gevolg van harder rijden dan de advies snelheid met een thuiskomertje. Denk eraan dat je niet alleen op de weg zit!!

ougie

Forumguru

Kijk,,,,die opmerking van CombiDemarrage, 3x LM+reservewiel (staal)met een max van 80 km/u da's nieuw voor mij en vind ik interessant. Goede tip om even over na te denken en uit te zoeken hoe en wat. Bedankt. /forum/images/graemlins/aangenaam.gif

Ja, bij mij was het namelijk een overweging, of een volwaardig reservewiel, of een thuiskomertje, ik wilde sowieso LM-velgen. Meestal moet je tegenwoordig bijbetalen voor een volwaardig reservewiel. Gezien mijn kilometrage heeft het echter wel mijn voorkeur. Mij werdt verteld (o.a. bij Ford en Opel) dat je evengoed een thuiskomer achterin kan leggen omdat je bij 3 x LM en 1 x staal volwaardig ook 80 dient aan te houden. Later bij de Skoda-dealer was het geen issue omdat ik er sowieso een volwaardig reservewiel bijkreeg.

higgy

Forumguru

Op mijn beurt zoek ik (vanwege die lpg-tank op de plaats van m'n reservewiel) naar een passende thuisbrenger voor de vakantie (al zal 'thuis' in het geval van pech 'de garage' zijn). Van Skoda is die niet leverbaar, maar de steek van de velgen van een Skoda zal niet of niet veel van die van een Golf verschillen. Als een van jullie een type/bestelnummer heeft van een Golf 5 15"-thuisbrenger, dan houd ik me aanbevolen.

Dutch

Actief lid

Enige tijd geleden had ik lekke winterband (225/45 17). Doordat deze niet op voorraad was, moest ik een week lang op het reservewiel rijden (205 16" met bridgestone turanza). Ook hier zat zo'n 80km sticker op. Maar zowel de bandenboer als de dealer (Skoda Center Utrecht) konden niet bedenken waarom dat was. Ik heb de hele week normaal (max 130 km/u) gereden, zonder problemen.

Auto net weer opgehaald met nieuwe band erop. Meteen even de mening van de bandenboer (Euromaster) gevraagd over het thuiskomertje. Volgens de heren van Euromaster gaat het niet om het formaat van het wiel (205/55 / 16") maar om het materiaal waarvan deze band is gemaakt. Reservewielen worden vaak uitgerust met banden van een zachter rubber. Vandaar die sticker met "max 80". Volgens Euromaster is die 80km/u wel erg overdreven maar adviseerd om niet harder dan 100km/u te rijden en zo kort mogelijk op het reservewiel te blijven rijden.

Dutch

Actief lid

Mmmmmh. Ik neem aan dat (in mijn geval) Bridgestone niet weet of hun turanza gebruikt gaat worden als reserveband of als 'normale' band. M.a.w. die zijn volgens mij hetzelfde.
Toen ik het aan de daler vroeg had deze het ook nog over Duitse of Tsjechische 'regelgeving'. Volgens mij weet niemand precies hoe het zit (of kunnen we die persoon niet vinden).

Bovenaan Onderaan