Ja,
@karma dat is de normale gang van zaken bij iedereen - met dien verstande dat bv. het verschijnen van 101 km/u op de teller de waarschuwing zal triggeren ondanks dat de werkelijke (GPS-gemeten) snelheid op dat moment nog (soms ruim) onder de 100 ligt.
Dit ligt aan het feit dat volgens langjarig bestaande EEG*-regelgeving (*voorloper van de EU) voor typegoedkeuring een snelheidsmeter
1)
nooit minder mag aangeven dan de werkelijke snelheid;
2) niet méér naar boven mag afwijken dan 10% plus 4km/u , gemeten bij een aantal aangegeven snelheden (voor zover het voertuig in kwestie die snelheden ook kan bereiken). Dus bv. bij 100 echte km/u moet de meter voor homologatie een waarde van minstens 100 en hoogstens 114 aangeven.
Fabrikanten willen geen gezeik doordat een andere wiel/bandcombinatie een iets afwijkende rolomtrek (en daarmee snelheidsaanwijzing) veroorzaakt en spelen dus op safe door snelheidsmeters in combinatie met de standaardbanden een beperkte afwijking naar boven mee te geven.