Snelheids assistent

jeroen.venant

Nieuw lid
Vraagje, mijn Kodiaq is ook 3 weken terug besteld.

Nu is mijn vraag zit de Snelheid assistent er standaard in en kan je deze via de middelste knop uitzetten samen met lane assistant?
 

Patron

Senior Member
Hi dat zal aan de uitvoering liggen. Wat heb je precies besteld? In principe staat ook in de prijslijst wat er in zit
 

jeroen.venant

Nieuw lid
Skoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV DSG Buisiness Edition
Metalic Lak
Trekhaak met trailer assistant wegklapblaar
Head- up Display
Interieur Loft Zwart stof
Black Magic Metalic
 

Patron

Senior Member
Op de business edition is dat standaard:
IMG_4531.jpeg
Of je dat via de middelste knop kan uitzetten weet ik niet zeker. Zal je even in de digitale handleiding moeten zoeken
 

ertromp

Forumguru
Ik lees de folder waarschijnlijk iets anders: geen snelheid assistent (speed limiter) maar ACC op de Business Edition.
 

The Vipe

Actief lid
Het ging mij meer om deze zinloze ellende :)
Ik heb dit ook in mijn onlangs afgeleverd Octavia, maar die optie is vrij snel uit te schakelen met een knop op je stuur. Moet wel elke herstart weer opnieuw, want hij staat steeds weer opnieuw aan (ook een europese verplichting) zodra de auto weer is herstart.
 

jeroen.venant

Nieuw lid
Dat word dus een ODB2 dingetje regelen, ik wordt er nu al helemaal moe van elke keer weer sport modus aan te zetten voor stuggere veren en beter stuur gevoel en lane assistant uit te zetten....
 

Antera

Donateur
Je antwoord is vermoedelijk heel groot dat het erop zit. Namelijk alle modellen die geleverd gaan worden na 1 Juli 2023 Dus model 2024 hebben dit systeem


en kan je al vertellen dat dit niet aan te passen is met welke OBD dongle dan ook net als de driving modus niet
 

Canon-Eye

Forumguru
Ga er maar vanuit dat (in elk geval tot nu toe) het auto-eigen snelheidssignaal gebruikt wordt. En dat is meteen ook het mega-irritante van de huidige systemen: die beginnen te muiten bij bv. 100 precies terwijl de actuele snelheid dan nog rond de 96 of zo is omdat de snelheidsmeters nu eenmaal van huis uit altijd geprogrammeerd worden om iets meer dan de werkelijke snelheid aan te geven. Daarover is al sinds 1977 Europese regelgeving.

Veel ingebouwde navigatiesystemen laten de actuele gps-snelheid niet zien. Mijn extra Tomtom doet dat gelukkig wel, dus dáár let ik op bij het zodanig instellen van de cruisecontrol dat ik binnen de "bekeurbaarheidsgrens" blijf. Zo'n ISA zou dan echter continu alarm slaan en dat is een heel goede reden om 'm steeds uit te schakelen.
Het lijkt mij een goed idee om in een dergelijk systeem een kleine marge van 4 of 5 km/u in te bouwen (desnoods met een stille maar wel zichtbare indicatie op het dashboard, zoals dat ook bij TT al vele jaren gebruikelijk is), dat zal de irritatiefactor sterk verkleinen.
 
Laatst bewerkt:

karma

Nieuw lid
Je hoort het alarmpje pas (klinkt niet heel hard) als je de snelheid overschrijdt. Bijf je op die snelheid rijden dan geeft het geen alarm meer. Ga je harder, dan hoor je weer 3 "piepjes". Uitzetten is knop stuur, draaiknopje 1x naar beneden en drukken op deze draaiknop. Vervelend dat je het niet voor altijd kan uitzetten (tot op heden) maar de handelingen zijn niet zo veel. Een adres op je navigatie instellen vreet meer tijd en handelingen.
(Kodiaq 1.5 TSI MHEV 2024) business edition
 

karma

Nieuw lid
Als je steeds naar een ander adres moet (bijv klanten), dan wel. :giggle:
Maar toegeven, het zou vriendelijker zijn als er deze standaard uitgezet zou kunnen worden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je steeds naar een ander adres moet (bijv klanten), dan wel.
Maar dát is een zinvolle actie, voor adressen die niet in je favorieten of recente adresenlijst staan.
Dat snelheidsalarmpje gaat per definitie altijd te vroeg af en dat is op zich al verrekte irritant.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja, @karma dat is de normale gang van zaken bij iedereen - met dien verstande dat bv. het verschijnen van 101 km/u op de teller de waarschuwing zal triggeren ondanks dat de werkelijke (GPS-gemeten) snelheid op dat moment nog (soms ruim) onder de 100 ligt.

Dit ligt aan het feit dat volgens langjarig bestaande EEG*-regelgeving (*voorloper van de EU) voor typegoedkeuring een snelheidsmeter
1) nooit minder mag aangeven dan de werkelijke snelheid;
2) niet méér naar boven mag afwijken dan 10% plus 4km/u , gemeten bij een aantal aangegeven snelheden (voor zover het voertuig in kwestie die snelheden ook kan bereiken). Dus bv. bij 100 echte km/u moet de meter voor homologatie een waarde van minstens 100 en hoogstens 114 aangeven.

Fabrikanten willen geen gezeik doordat een andere wiel/bandcombinatie een iets afwijkende rolomtrek (en daarmee snelheidsaanwijzing) veroorzaakt en spelen dus op safe door snelheidsmeters in combinatie met de standaardbanden een beperkte afwijking naar boven mee te geven.
 
Bovenaan Onderaan