Snelheidsafwijking

Goeiemiddag dames heren van het Skoda Forum.

Wat ben ik blij met mijn Skoda Fabia TDI.
Sinds een poosje rij ik veel km voor mn werk.
Bijna zo'n 1000 per week!
Dus de km's vliegen er door!

Maar ik heb een snelheidsafwijking. waar kan dat nog meer aan liggen behalve dan aan de banden want die zijn standaard en met genoeg profiel.
Hebben jullie daar een antwoord op? Dan hoor ik die graag natuurlijk!

Groeten, een tevreden skoda rijder

Jeroen

Rallye

Forumguru
Kun je het begrip "snelheidsafwijking" nader uitleggen? Geeft je snelheidsmeter meer of minder weer dan de werkelijkheid, hoeveel dan, hoe heb je de geconstateerd? Of gaat het om je kilometerteller? Of beide?
P.S. ik word er ook wel eens van beschuldigd een snelheidsafwijking te hebben.........

Antera

Donateur
Dit is aan te passen als het goed is ook bij de fabia in vagcom

Als de snelheid meer dan 3% afwijkt van de echte snelheid van de tomtom is dat misschien wel wat te wijzigen. elke auto heft een afwijking en dat is mede waarom de snelheidsovertredingen worden gecorrigeerd met 3%

Ligflits

Senior Member
Een snelheidsmeter mag niet te weinig aangeven, daarom gaan nogal wat fabrikanten er liever net een beetje boven zitten.
De correctie van snelheids overtredingen staat hier los van. Dat is de maximale meetfout, zodat ze zeker weten de je minimaal de gecorrigeerde snelheid hebt gereden.

joergarms

Senior Member
Mijn Fabia liep destijds 120 kmh op de teller, dat was 112kmh op de GPS.
Ik heb dit opgelost door er toch middels een omrekentabel grotere banden onder te gooien. Nu is het echt 1 op 1 om maar zo te zeggen. Behalve als ik straks de winterbanden er weer onder gooi, die heb ik namelijk niet groter gekocht.
Als het middels vagcom in te regelen is, dan is dat natuurlijk beter en eenvoudiger. Zo niet, grotere banden erop, en klaar is kees.

Cordoba

Forumguru
Aanpassen via Vagcom is volgens mij voor veel jongere auto's. Overigens is een procent of 3 teveel aangeven normaal bij de Fabia I.

Kampie

Lid
Mijn Fabia liep destijds 120 kmh op de teller, dat was 112kmh op de GPS.
Ik heb dit opgelost door er toch middels een omrekentabel grotere banden onder te gooien. Nu is het echt 1 op 1 om maar zo te zeggen. Behalve als ik straks de winterbanden er weer onder gooi, die heb ik namelijk niet groter gekocht.
Als het middels vagcom in te regelen is, dan is dat natuurlijk beter en eenvoudiger. Zo niet, grotere banden erop, en klaar is kees.

Welke bandenmaat heb je er nu onderzitten dan? En is dat een garantie dat het probleem opgelost is of is dat weer Fabia afhankelijk? Die van mij, Fabia 1, 1.4 MPi heeft dezelfde afwijking als die van jou namelijk.

Bovenaan Onderaan