Snelheidsbegrenzer activeren

MarkvdD

Forumguru
Volgens het instructieboekje (blz 176) is de snelheidsbegrenzer te activeren door de ACC hendel in ON te zetten en dan met de toets hulpsystemen op het stuurwiel de snelheidsbegrenzer selecteren.

Ik heb alleen in dat menu de snelheidsbegrenzer er niet bij staan, alleen Front Assist, verder niks. Is de snelheidsbegrenzer op één of andere manier toe te voegen aan dit menu?
 

MarkvdD

Forumguru
Ik zal eens kijken als ik thuis ben maar ik ben vrij zeker van niet.

Het instructieboekje bij m'n auto praat ook niet over dit MODE knopje, daarin worden de handelingen beschreven die ik in m'n startpost omschreef.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik heb dat knopje ook niet en ook geen begrenzer.

Mijn Peugeot 207, 308 en Renault Clio hadden wel de begrenzer.
Gebruikte het zelden, maar soms is het wel fijn in druk verkeer om niet ongemerkt te hard te rijden wanneer het wel weer even vloeiend rijdt.
Binnen de bebouwde kom kan het ook wel handig zijn wanneer cruise control niet goed bruikbaar is.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik gebruik het wel eens in de stad (Nijmegen) daar staan idioot veel flitskasten en dan is de begrenzer wel fijn, kun je zonder (A)CC deelnemen aan het verkeer zonder dat je bang hoeft te zijn om te snel te gaan.
 

MarkvdD

Forumguru
Ja soms lukt dat wel maar soms vind ik het daar te druk voor. Wat bedoel je met de CC erbij coderen? Bedoel je de snelheidsbegrenzer? Ik heb een O3 FL inderdaad.

Ik heb overigens niet het knopje MODE op m'n ACC hendel.

599858126ea55cd69135b4ec49c7b3b3.jpg
 

Antera

Donateur
Inderdaad met de knop hulpsystemen kon je in je tellerklok kiezen tussen ACC/CC/Limiter indien aanwezig maar normaal gezien wel maar word wel deels door de radar bepaald of het kan
 

MarkvdD

Forumguru
Uhm hoe bedoel je 'de radar'

Is het dus eigenlijk een kwestie van trial-and-error en kijken of het te coderen is?

Wat wordt trouwens bedoeld met coderen? Aanzetten in VCDS ofzo?
 

1983jeroen

Forumguru
Net de gaspedaal respons laten wijzigen.
Meteen gevraagd naar de optie voor gewone cruise control.
Hij heeft het geprobeerd, maar werkt niet op mijn 2019 Octavia
 

MarkvdD

Forumguru
Wat bedoel je met de optie gewone cruise control? Zit in die functie dan de snelheidsbegrenzer? Want cruise control en snelheidsbegrenzer zijn toch twee verschillende functies?
 

1983jeroen

Forumguru
Voor begrenzer heb je blijkbaar dat extra knopje echt nodig. Die hebben we niet.

Ik heb net laten proberen te activeren wat @Antera aanhaalde. Dat is de optie om te kunnen kiezen tussen adaptieve cruise control of gewone cruise control
 

gjhu

Senior Member
Heb de knop ook niet maar heb volgens mij wel ergens een menu waar ik kan kiezen voor acc of snelheidsbegrenzer. Ben nu op vakantie maar zal zsm eens voor je kijken hoe het ook alweer zat
 

MarkvdD

Forumguru
Voor begrenzer heb je blijkbaar dat extra knopje echt nodig. Die hebben we niet.

Ik heb net laten proberen te activeren wat @Antera aanhaalde. Dat is de optie om te kunnen kiezen tussen adaptieve cruise control of gewone cruise control
Mijn Instructieboekje zegt echt iets anders, zoals ik in m'n startpost omschrijf. Dus niet met een knopje MODE maar via de toets hulpsystemen op het stuur.

@Antera , kan het nog per uitvoering/uitrustingsniveau van de auto te maken hebben of die optie te coderen is?
 

1983jeroen

Forumguru
Via die knop komt het bij mij ook niet tevoorschijn.
Daar zou nu ook de optie voor gewone cruise control moeten verschijnen, maar dat doet hij ook niet.
Vrees dat het niet zal gaan dus...

Heb de optie voor limiter overigens niet gevraagd vanavond. Gebruik inmiddels op veel meer plekken dan vroeger de acc

Wat trouwens wel een fijne aanpassing is: laten instellen dat je de cruise control snelheid per 1km kunt verhogen en verlagen. Standaard kon dat alleen met omhoog en gaat omlaag meteen met 10km naar beneden.
Als je de hendel iets langer vasthoudt gaat het alsnog in stappen van 10
 
Bovenaan Onderaan