Snelheidsbegrenzer Octavia III

ThaViper

Nieuw lid
Iemand die weet middels welke optie je in de Octavia de mogelijkheid/beschikking krijgt over de snelheidsbegrenzer. Een door mij veel gebruikte optie in mijn Golf VII momenteel, echter zie ik deze nergens terug in handleidingen of technische documentatie?

Smeeuwis

Donateur
Hoi, dat staat in de handleiding van de navigatie. Zo werkt het bij mij in de Columbus: Via de toets rechts op het stuur ga je naar Rijgegevens, rechter draaiwieltje naar Waarschuwen bij km/h, op het rechterdraaiwieltje drukken dan kan je de snelheid instellen, weer met het rechter draaiwieltje. Ik ken de Golf niet maar het werkt ongetwijfeld vrijwel hetzelfde.

PS, welkom op dit forum, doe je nog even een voorstelrondje in "Even voorstellen"?

ThaViper

Nieuw lid
Hoi, dat staat in de handleiding van de navigatie. Zo werkt het bij mij in de Columbus: Via de toets rechts op het stuur ga je naar Rijgegevens, rechter draaiwieltje naar Waarschuwen bij km/h, op het rechterdraaiwieltje drukken dan kan je de snelheid instellen, weer met het rechter draaiwieltje. Ik ken de Golf niet maar het werkt ongetwijfeld vrijwel hetzelfde.

PS, welkom op dit forum, doe je nog even een voorstelrondje in "Even voorstellen"?

Dit is een waarschuwing, maar de Golf heeft (net zoals heel veel ander modellen 'Astra, 308, Megane) een actieve snelheidsbegrenzer. Dus je kan gas geven, echter gaat de auto niet harder dan de snelheid die je hebt ingesteld. Naar van wat ik er van begrijp is deze optie gewoon leverbaar op een Fabia en Supurb, echter heb ik hem nog niet terug gevonden in de Octavia documentatie.

ThaViper

Nieuw lid
In de handleiding staat wel degelijk hoe je de begrenzer kan instellen.
Echter je voelt in het gaspedaal dan een soort tegendruk bij de ingestelde snelheid.
Maar als je doortrapt gaat je auto gewoon harder!
https://issuu.com/volkswagennl/docs/instructieboekjegolfgolfgtigolfgtd
vanaf blz 239

Uuh, deze vraag ging juist over de Octavia III en niet Golf VII, misschien was mijn omschrijving wat warrig.

Is er een optie (snelheidsbegrenzer) voor de Octavia III die hetzelfde werkt als voor de Golf VII.

Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
Deze mogelijkheid heeft onze privé Peugeot inderdaad wel, superfijne optie. Op de O3 is het alleen een waarschuwingsbelletje en niks anders. Mijn auto accelereert gewoon door, ook zonder kickdown (want zo moet het bij Peugeot inderdaad wel), en het enige wat hij doet is piepen dat de snelheid is overschreden. Ik gebruik hem niet want ik vind dat continue gepiep waardeloos. Het Peugeot systeem is veel beter.

Ik ben niet bekend met de Golf 7 dus kan ook niet zeggen of het daar wel zo werkt (het Peugeot systeem zeg maar), maar op mijn O3 kan het in ieder geval niet. Of ik moet iets gigantisch hebben gemist bij het uitpluizen van alle mogelijkheden...

Smeeuwis

Donateur
Zit net even dat Golf boekje na te lezen. Daar staat inderdaad een systeem beschreven zoals Peugeot dat ook kent. Ik heb dat op mijn O3 niet zitten in ieder geval. Of dat in de nieuwe modellen wel aanwezig is durf ik niet te zeggen. Mijn auto is van my2013. Jammer want zoiets werkt vlekkeloos en veel prettiger dan alleen een klingeltje. Op de drukke stukken met trajectcontrole is die echte harde begrenzing een uitkomst.

Canon-Eye

Forumguru
Op de drukke stukken met trajectcontrole is die echte harde begrenzing een uitkomst
Je kunt natuurlijk ook gewoon de cruisecontrol gebruiken - fijnregelen op de gps-snelheid en rustig doortuffen.
Als het geen Acc is en je moet inhouden wegens drukte dan zet je 'm met 1 vinger vanaf het stuur uit, is de baan weer vrij dan kom je via de resume-knop weer op het veilige maximum.

Smeeuwis

Donateur
@Canon-Eye @spikehome Ik gebruik de cruise control zeker, en juist zoveel mogelijk. Scheelt peut en bonnen. Alleen ik heb geen ACC (geen radar dus) en op heel drukke stukken zoals de zuidelijke ring van Utrecht of de A20 bij Rotterdam Noord, waar trajectcontrole is kan je beter de CC niet gebruiken. Althans dat vind ik, je bent dan continue met dat knopje bezig. Juist dan is de limiter zoals Peugeot en kennelijk dus ook de Golf 7 die kennen ideaal, want je kan zelf gas blijven geven en dus steeds je snelheid aanpassen aan de drukte, zonder dat je de max overschrijdt met risico op een bon. En wil je dan toch harder, dan trap je door (soort kickdown) en wordt de limiter overruled. Vind ik ook in het Ruhrgebiet rondom Keulen en op de Periferique (Parijs) een uitkomst. Veel gebruikt in de Peugeot 307 die ik 8 jaar terug reed. Echte CC (zonder radar dus) vind ik alleen geschikt voor langere trajecten waar het wat rustiger is. ACC (met radar) heb ik geen ervaring mee maar ik denk dat dat een prima aanvulling is op de stukken waar het dan wel erg druk is zoals onder Utrecht.

In mijn vorige auto (volvo v40) zat ook een dergelijke snelheidsbegrenzer.
Ideaal voor in de stad (even op max 55km/h zetten) of idd in de wat drukkere momenten waarbij je niet te hard wil rijden en de cruise control niet kan.

Mis het eigenlijk best wel!

ThaViper

Nieuw lid
Onderstaande vanuit de Fabia ... :( Het leven kan zo simpel zijn!

205oyf5.jpg

2hy9zci.jpg

Smeeuwis

Donateur
Ik zou even bij de dealert informeren of dit een nieuwtje is op de O3 MY2017. Uit de laatste handleiding van de O3 (beschikbaar op Skoda.nl), versie mei 2016:

upload_2016-10-6_14-2-0.png

Antwoord lijkt dus een Nee. Wel de limiter zoals die aan het begin van dit draadje is beschreven, maar dus niet de versie van de Fabia, de Golf 7 of Peugeot.

Rallye

Forumguru
Die "limiter" zoals aan het begin omschreven is meer om bijvoorbeeld maximale toegelaten snelheid van je (winter-) banden aan te geven. Een speedlimiter zoals jij bedoelt zit er inderdaad niet in.

B.Stuurder

Forumguru
Misschien zit het er niet in omdat er acc kan worden gekozen? Dat is nog beter dan de snelheidsbegrenzer. Ik heb deze ook op de Megane, maar ik vergeet hem meestal in te stellen, je moet omschakelen van cc naar snelheidsbegrenzer.

Bovenaan Onderaan