Snelste manier optrekken 1.9TDI O2

Hoewel ik natuurlijk geen raceauto heb vraag ik mij wel is af wat nu de snelste manier van optrekken is. Ik heb het gevoel dat de motor het meeste vermogen geeft bij 2000 toeren. Houdt dit nu in wanneer je schakelt altijd na een schakelhandeling rond deze toeren uit moet komen of niet. Af en toe wil ik toch is sneller optrekken om welke reden nu ook maar weet niet precies wat de beste manier is. :crazy:
 

Ronnie

Forumguru
Ik weet niet of je automaat/DSG hebt, maar deze zal altijd rond het max. koppel schakelen, dus zo "rendabel" mogelijk.
Heb je een schakelbak kun je ook het beste rond het max. koppel schakelen(staat in boekje waar max. koppel ligt),de motor trekt dan het hardst.
Hoog in de toeren heeft bij een diesel totaal geen zin, hij zuipt harder en levert dan minder vermogen!
 

VEEJAY

Forumguru
Ik denk dat je met een auto zonder chip rond de 4000 moet opschakelen om dan weer in een gunstig koppelgebied te komen.

Mijn ervaring met een gechipte diesel is dat het weinig uitmaakt, hij sleurt je rap door alle versnellingen heen ongeacht het toerental.

Mijn ongechipte 1.9 DSG schakelt in sportstand of kickdown vrij laat in de toeren, maar of het echt verschil maakt vraag ik mij af. Levert wel een hoop herrie op. Gezien het een diesel is rij ik liever op koppel dan hoog in de toeren. Puur gevoelsmatig.
 

skodaboy

Forumguru
ik rij met een gechipte 1.9tdi =130pk 310nm koppel.
ik heb een 4X4 dus dat is een handbak met 6 versnellingen,door het 4X4 systeem zijn de versnellingen korter dan bij een gewone handbak.
bij een sprint trekken schakel ik zo rond 2700 toeren,hoger in de toeren trekken heeft weinig zin,daar het hoge koppel rond de 2000 toeren ligt.
bij het hoger in toeren trekken,een hoop herrie,meer verbruik,ne hoop roet en voor de rest niets,daar er daar weinig koppel is...:winkie:
dus in de buurt van het max koppel blijven en op tijd doorschakelen. :D
 
Ik heb een DSG en die trekt in D sneller op dan in sportstand. In D zal er zelfs bij kickdown al rond 3800-4000 toeren geschakeld worden, terwijl in S de auto tot 4500 toeren blijft doorgaan terwijl de 1.9TDI bij zo'n hoge toeren gewoon doodvalt. Ik heb ook wat zitten experimenteren met zelf schakelen in de tiptronic stand maar uiteindelijk kwam ik altijd trager uit.

Ik denk dat het bij een manuele geen verschil maakt, goed doortrekken maar niet boven de 4000 toeren.
 

Bakkertje

Forumguru
bij een sprint trekken schakel ik zo rond 2700 toeren,hoger in de toeren trekken heeft weinig zin,daar het hoge koppel rond de 2000 toeren ligt.

Valt ie bij 2700 toeren schakelen niet te ver terug in de toeren? (ik vergelijk het maar met m'n 5-bak). als ik bij 2700 toeren schakel ben minder snel dan bij de 3500 toeren. Doortrekken tot de 4000 (of meer) heeft inderdaad weinig tot geen zin..
 

VEEJAY

Forumguru
2700 toeren lijkt me erg vroeg inderdaad.

@okkiedo, grappig dat je het uitgetest hebt, toch bevestiging van wat ik al dacht. Bij het bochtenwerk of als je snel tussen het verkeer door wil gaan is de S stand handig omdat hij sneller lijkt te reageren op het gaspedaal.
 

skodaboy

Forumguru
2700 toeren lijkt me erg vroeg inderdaad.

bij een 4X4 valt dat best mee,daar deze versnellingsbak een kortere overbrenging heeft dan een gewone 02.
optrekken tot 2700 à 2800 toeren geeft een terugval tot 2000 toeren bij het doorschakelen.
om een andere voorbeeld te geven als ik zo'n 120km/u rijdt draait de motor al zo'n 2500 toeren in de 6e versnelling,bij m'n 01 die had ook een 6 bak meen ik mij te herrinneren dat de motor dan maar iets van een 2000 toeren draaide. :winkie:
 

joergarms

Senior Member
Elke diesel kun je doorschakelen vanaf zo'n 3000 rpm, simpelweg omdat de koppelkromme begint bij zo'n 1800 rpm en dan een redelijk vlakke lijn heeft tot zo'n 3000 rpm.
Enige voordeel van later schakelen is dat je minder snelheidsverlies hebt door een later schakelmoment.
Maar doortrekken tot 4000 rpm of meer is volkomen nutteloos.


(Wat vreemd dat mijn Volvo bij vollast toch al bij 1900 rpm schakelt, en dat een keer of 10 a 12:icon_smile_question Zal toch wel aan het mooie hoge koppel liggen van zo'n 1950 Nm en dat al vanaf 1000 rpm)
 
Bovenaan Onderaan