Snerpend.snijdend geluid van turbo?

RS-ke

Lid
Hallo,

ik heb ong.12000km met mijn 2.0 TDI en nu een kleine 2000km het volgende:

bij het opkomen van de turbo (op zo'n 1500 à 1600 rpm) maakt mijn turbo een hoogtonig snijdend/schoevend lawaai, alvorens hij overgaat tot de bekende lichte fluittoon.

Dat kil snijdend geluid komt vaker voor bij koude motor en duur maar even, max. 1 seconde.

Nu heb ik reeds verschillende 1.9 TDI's PD gereden, maar dit geluid heb ik nooit eerder gehoord.

Zijn er mensen hier die dezelfde ervaring hebben?
Enig idee wat dit kan zijn?

Ralph

Lid
Dan kan ik je melden dat de turbo aan het sterven is......
Kan er over meepraten, heb dit namelijk al 2x gehad binnen 80.000km !!

Meestal wordt deze door PON onder garantie vervangen!!

RS-ke

Lid
Dan kan ik je melden dat de turbo aan het sterven is......
Kan er over meepraten, heb dit namelijk al 2x gehad binnen 80.000km !!

Meestal wordt deze door PON onder garantie vervangen!!

En kan ik zo nog lang doorrijden, of gaat hij vlug dood zijn?

Desperado

Forumguru
Ik denk dat dat per geval verschilt, afhankelijk ook van hoe je ermee omgaat.Maar wat maakt het uit?Je auto is nog nieuw, dus garantiewerk!

joergarms

Senior Member
Zou er in ieder geval niet mee op vakantie gaan ofzo, liefst zo snel mogelijk bij de garage brengen.

skodaboy

Forumguru
fluittoon van de turbo?

hey forumleden,

Ik ben enkele dagen geleden met mijn 02 1.9 tdi 4X4 met 9000km op de teller naar luxemburg geweest,en ik heb zo'n 100 km op binnenwegen gereden,
kleine wegen,scherpe bochten,haarspeldbochten,klimmen en dalen van hellingen tot een 7 procent,zonder aanhangwagen of caravan.
Maar tijdens het afdalen van enkele hellingen (afremmen op motorrem) dus bij een toerental van 3000à 3500 rpm hoor je dus fluittoon opkomen
en je hoort hem slechts 1à2 seconden,zou dit van de turbo kunnen zijn? het is eigenlijk de 1ste keer dat ik dit hoor he of is dit een normaal geluid,en bij opnieuw klimmen naar boven hoor ik niet en trekt en rijdt de auto goed de bergen in,maar dan blaas ik wel zwarte wolken uit.. heeft iemand dit 'probleem' ook of al meegemaakt,
en wat zou dit kunnen zijn..is dit verontrustend?
graag jullie reactie... grtz skodaboy

Bovenaan Onderaan