Software update Octavia

Rikkie1962

Nieuw lid
Beste leden,
Ik ben hier nieuw, maar zeker benieuwd naar de reacties. Mijn Octavia 4x4 ( 1900cc ) is binnen geweest voor een onderhoud, en er was een "update" van de software - computer?
Zijn er nog mensen? En hebben ze toen ook een leuk bedrag aangerekend voor de auto enkel aan de computer te leggen en op een knopje te klikken? 31 euro exclusief BTW.
Ik ben benieuwd ...
 

Maarten

Forumguru
Dat klink mij niet als fijne service in de oren.
Heb je gevraagd waarom je moest betalen voor die update?
Geen beste after sales...
 

ertromp

Forumguru
Ook de garage moet investeren in apparatuur zoals de VAS kast.
Dat zijn behoorlijke bedragen die de dealer weer moet aftikken bij de importeur.
Je zult als klant dus gebruik (uur loon) en materiaal (de VAS kast) moeten betalen.
Wel zou netjes zijn geweest als de garage (een Skoda garage waar je altijd komt?) vooraf had aangegeven dat naast de reguliere onderhouds werkzaamheden waarvan de prijzen inzichtelijk zijn ook deze software update werkzaamheden gedaan moesten worden. En natuurlijk bijbehorende prijs had gegeven inclusief een uitleg
 

Rikkie1962

Nieuw lid
Vind ik een zeer correct antwoord. Bedankt. Ik ga nu wel twee keer nadenken vooraleer ik zaag over de prijs van sommige zaken. Trouwens, met die Long Life olie kan je 30000km toeren zonder een garagebezoek. Heeft dus ook zijn voordelen.
 

Rallye

Forumguru
Maximaal 30.000km. Mijn vorige RS moest elke keer na 22.000km voor een beurt. De nieuwe heeft zijn beurt bij 25.500km gehad.
 

Pablos

Senior Member
Uurtarieven vormen altijd de basis voor discussie. Persoonlijk maak ik daar geen probleem van als ze reëel zijn. Zelf werk ik ook voor een uurtarief (helaas gaat dat naar de baas maar daar betaald hij mij, de ociii en de benzine onder andere van:D

Als je zelf een rekensommetje maakt van belasting, ziektekosten, WAO verzekering, vakanties (geen omzet), reserve voor makke tijden, etc....vraag ik me soms af hoe je voor een uurtarief van een sympathieke garage kan leven. Zal dan ook van de marges moeten komen.
En dan heb ik huur, klein (sleutels, schroevendraaiers) gereedschap, en afschrijving groot gereedschap (brug, rembank, etc), voorraad, afvalstoffenheffing, etc nog biet eens meegenomen.

Ik betaal niet graag veel geld aan iets, maar voor een eerlijke prijs zeur ik niet. Dat verwacht ik van mijn klanten (als icter) ook niet...

31 euro is stevig voor een software updatetje (als alles goed loopt), maar de apparatuur en software licenties zullen ook niet gratis zijn...:)
 

Joske

Forumguru
Als je gewoon naar de garage gaat voor een reset van foutcodes, rekenen ze toch ook gauw €50 aan (incl.BTW). Voor uiteindelijk maar aan een bakje te hangen en uit te lezen.. Maar daar moet dan ook een monteur zich mee bezighouden en de VAS kast moet gebruikt worden, dusja :)
 

BertjeB

Senior Member
Ook de garage moet investeren in apparatuur zoals de VAS kast.
Dat zijn behoorlijke bedragen die de dealer weer moet aftikken bij de importeur.
Je zult als klant dus gebruik (uur loon) en materiaal (de VAS kast) moeten betalen.
Wel zou netjes zijn geweest als de garage (een Skoda garage waar je altijd komt?) vooraf had aangegeven dat naast de reguliere onderhouds werkzaamheden waarvan de prijzen inzichtelijk zijn ook deze software update werkzaamheden gedaan moesten worden. En natuurlijk bijbehorende prijs had gegeven inclusief een uitleg

Niet mee eens, als je een computer koopt met daarop een operatingsysteem (bv. windows of mac) zijn updates een leven lang gratis, als je een computer programma koopt: idem.
Ik vind dat als je als consument €30.000 voor een auto betaald je die softwareupdates gewoon gratis hoort te krijgen! helemaal als je bedenkt waarom die updates zijn....... niet voor extra functionaliteit, nee het zijn probleemoplossingen(zg. bugfixes), je betaald dus de dealer om de fabrikant problemen aan je auto op te laten lossen. je mag toch verwachten dat dat gratis gebeurd??

"meneer, slecht nieuws; we hebben ontdekt dat in bepaalde gevallen de noodloop van uw auto onnodig inschakelt waardoor u alleen nog maar met 25 km per uur verder kunt rijden, goed nieuws voor €31 excl. lost uw dealer dat piekfijn voor u op."

RAARRRRRRRRRRR!
 

Pablos

Senior Member
Daar heb je wel een punt....de "bug fixes" zouden idd all-in moeten zijn. Het doet mij erg denken aan dit Dilbert stripje...
http://dilbert.com/strips/comic/2000-03-19/

(Plaatje niet bijgevoegd om eventuele rechten problemen te voorkomen. Maar wel aanrader die mij al 13 1/2 jaar in het geheugen gegrift staat als ICT man :D
 
Laatst bewerkt:

jalex_h

Forumguru
@BerjeB: wat je schrijft over updates bij computrrprogrammatuur, klopt niet.
Denk maar eens aan updates voor je virusscanners. Je koopt een abonnement voor een bepaalde duur. Verder heb ik genoeg programma's waar ik voor een nieuwe versie weer moet lappen. En besturingssystemen worden maar een bepaalde periode ondersteund, of er nu fouten inzitten of niet.

Maar voor wat betreft de bugfixes heb je wel een punt. In feite betaal je dan voor het herstel van fabrieksfouten.

En wat betreft de kosten van de kast: dit hoort gewoon in het uurloon te zitten, net zoals de hefbrug, het gereedschap etc.
 

ertromp

Forumguru
Niet mee eens, als je een computer koopt met daarop een operatingsysteem (bv. windows of mac) zijn updates een leven lang gratis, als je een computer programma koopt: idem.
Ik vind dat als je als consument €30.000 voor een auto betaald je die softwareupdates gewoon gratis hoort te krijgen! helemaal als je bedenkt waarom die updates zijn....... niet voor extra functionaliteit, nee het zijn probleemoplossingen(zg. bugfixes), je betaald dus de dealer om de fabrikant problemen aan je auto op te laten lossen. je mag toch verwachten dat dat gratis gebeurd??

"meneer, slecht nieuws; we hebben ontdekt dat in bepaalde gevallen de noodloop van uw auto onnodig inschakelt waardoor u alleen nog maar met 25 km per uur verder kunt rijden, goed nieuws voor €31 excl. lost uw dealer dat piekfijn voor u op."

RAARRRRRRRRRRR!
Goed lezen wat er staat.
Als jij een bedrijf runt en je moet investeren in apparatuur/gereedschap dan wil je dat terugverdienen en verreken je dat over je klanten als ze diensten van je afnemen waar de apparatuur en degene die het bedient voor ingezet worden.
De dealers krijgen echt zo'n kast niet voor niets van de importeur. Ik ben absoluut met je eens dat er wellicht eens goed gekeken moet worden naar de kosten voor het stukje software. Dus niet de hardware waar ik het in m'n post over heb. Zo'n VAS kast vergt een andere investering als eeen Bahco. Hopelijk komt er straks een tijd dat door een internet aansluiting automatisch software updates naar je auto geladen worden. Wel hoop ik voor je dat het geen Microsoft achtige toestanden worden waar bij de auto 1xer week noodgedwongen thuis moet staan om -tig updates te installeren
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

jalex_h

Forumguru
Goed lezen wat er staat.
Als jij een bedrijf runt en je moet investeren in apparatuur/gereedschap dan wil je dat terugverdienen en verreken je dat over je klanten als ze diensten van je afnemen waar de apparatuur en degene die het bedient voor ingezet worden.
De dealers krijgen echt zo'n kast niet voor niets van de importeur. Ik ben absoluut met je eens dat er wellicht eens goed gekeken moet worden naar de kosten voor het stukje software. Dus niet de hardware waar ik het in m'n post over heb. Zo'n VAS kast vergt een andere investering als eeen Bahco

Enig idee wat een hefbrug kost? Of het pand zelf? Heb ik nog nooit iets voor op de rekening zien staan:arghh::) maar ik betaal er wel voor omdat dit in het uurtarief zit dat in rekening gebracht wordt. Dat is heel wat meer dan dat de monteur verdient. En dat is ook terecht, want het moet nu eenmaal betaald worden.

En wat betreft de bugfixes: de kosten die gemoeid zijn met de arbeid om deze te herstellen, horen imho door de importeur vergoed te worden. In feite betreft het hier het herstel aan een ondeugdelijk produkt.

Hopelijk komt er straks een tijd dat door een internet aansluiting automatisch software updates naar je auto geladen worden. Wel hoop ik voor je dat het geen Microsoft achtige toestanden worden waar bij de auto 1xer week noodgedwongen thuis moet staan om -tig updates te installeren
Mee eens!:yeehaa::tegek:
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@BertjeB, volkomen oneens met jouw redenatie, als je weet hoe teleurstellend weinig een dealer op een nieuwe auto verdient en als je dan ook nog nadenkt wat zo'n pand met inventaris en al het rondhuppelende personeel kost.... en dan die paar tientjes voor een update..... kom op man!
Stap eens bij een andere willekeurige merkdealer binnen van een gelijkwaardig product, durf er bijna op te zweren dat je daar meer kwijt bent, onderdelen prijzen voor Skoda zijn ook belachelijk laag in mijn optiek, we willen allemaal voor een dubbeltje op de 1e rang zitten maar autorijden kost nu eenmaal geld, toch?
 

Pablos

Senior Member
Corne, volgens mij kan je je beter afvragen waarom dealers akkoord gaan met lage marges. Ergens zit in het business model iets scheef. Zeer recent nog ergens in de krant een artikel over de "franchise" voor auto's, waar de importeur allerlei eisen stelt aan bijv inrichting en locatie. Eisen die niet passen bij huidige economische klimaat mi, maar dat terzijde. Vanuit die optiek zou vanuit de aftersales zoiets geregeld moeten worden vanuit importeur/fabrikant. De dealer is wat dat betreft volledig afhankelijk (deels eigen keuze).

Wat ik me nu eigenlijk afvraag,(gewoon wat stellingen voor de discussie, geen mening of antwoord)
In hoeverre is het garantie werk?
In hoeverre is iets een update (nieuwe functie) of het herstellen van fouten (verborgen gebrek)?
In hoeverre zijn onafhankelijke autobedrijven in staat om dit uit te voeren (marktwerking/concurrentie/koppelverkoop)
 

ertromp

Forumguru
@Pablos:
Nog eentje erbij:
In hoeverre moet een dealer betalen voor z'n apparatuur die ook nog regelmatig geupdated / vervangen moet worden?
 

Pablos

Senior Member
@ertromp goede vraag...in zekere zin zou je verwachten (grinnik) dat het onderdeel van je dealerschap is. Als importeur baten gelijk weer omzet in kosten;) van een McDonald's franchise heb ik wel eens begrepen dat ze er meerdere moeten hebben om het ondernemers risico te kunnen betalen. (Daar heb je ook weinig keuze in leverancier enzo)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

BertjeB

Senior Member
Wow, ben even niet online geweest en wat hoop een reacties!

@jalex_h: software updates mbt bugfixes zijn altijd gratis versie updates bijna nooit.

@Corné de Kluijver: wat een dealer verdient, tja dat is toch niet mijn probleem? En dat we allemaal niet moeilijk moeten doen over die paar tientjes? Zo ken ik er dan nog wel een paar!
De fabrikant zou deze kosten moeten dekken in mijn optiek, dat is wat ik in mijn reactie zei. Had misschien iets duidelijker gemoeten. Maar nogmaals, het is toch te zot voor woorden dat de klant moet betalen voor het oplossen van initiële fouten van de fabrikant??? Zoals jalex_h ook al opmerkte.

@ertromp: neem van mij aan dat er voor updates aan de apparatuur gewoon door de fabrikant(van de apparatuur) worden gedaan zonder kosten tenzij het uitbreiding van functionaliteit betreft.

@Pablos: ik geloof dat wij op een lijn zitten qua gedachten:thumbsup:
 

ertromp

Forumguru
@BertjeB: tot op heden komt alleen de zon voor niets op. Verder moet er in dit leven veel betaald worden voor van alles en nog wat. Niet alleen door jou en mij maar ook door een dealer weer aan fabrikant/importeur etc.
En als je geconfronteerd wordt met tig bugfixes in de week (bijvb Microsoft) dan kijk je als eind
user al snel uit naar andere producten die wellicht iets duurder zijn maar een hoop ergernis schelen.
Dus helaas wat aannemen van je doe ik nog niet tenzij je met duidelijke stukken komt waaruit je gelijk blijkt. Ik zal dan zeker de eerste zijn die met je gedachtengang dan mee gaat.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Het zijn in feite verborgen gebreken, die bij aankoop al aanwezig waren. Bij software lijkt me dat ook nog vrij gemakkelijk aan te tonen, aangezien de producent zelf met bugfixes komt.

Of ik er voor die 3 tientjes een probleem van zou maken, ligt aan de overige service van het bedrijf.

Voor wat betreft overige gevallen, niet meer dan normaal dat er gerekend wordt, ook voor het aansluiten en gebruik van een duur computersysteem.
Bij mijn oude garage werd bijvoorbeeld voor laswerkzaamheden ook meer per uur gerekend, vanwege extra opleiding, extra apparatuur en verbruiksmaterialen (toevoeg, gasmengsel). I.m.o. niet meer dan normaal. Zou raar zijn als je daar ook aan meebetaalt als je het niet gebruikt.
 

muurman

Senior Member
Een update hoeft niet percé een bugfix te zijn in mijn optiek. Het kan ook het meer perfectioneren zijn.
Wel zou het op zich netjes zijn als er van te voren word gemeld dat er een update wellicht op komt die geld kost.
 
Bovenaan Onderaan