het zijn totaal andere bakken
De 7 traps is nw de 6 is ouder en werkt op /met olie
dus zeker niet het zelfde
http://nl.wikipedia.org/wiki/DSG
Techniek
De zestraps DSG-versnellingsbak.
De gebruikelijke
versnellingsbak heeft één
koppeling en men selecteert met behulp van de versnellingspook elke keer een andere versnelling. De DSG lijkt erg veel op een handgeschakelde
versnellingsbak maar dan met een elektronische sturing. Dit laatste maakt het koppelingspedaal overbodig.
De DSG automaat heeft eigenlijk twee koppelingen, één voor de
oneven versnellingen en één voor de
even. Ten gevolge hiervan schakelt deze automaat niet steeds naar een andere versnelling, maar schakelt hij op de andere koppeling over. Hierdoor kan snel geschakeld worden. Het enige nadeel van een DSG-bak is dat hij betrekkelijk weinig
koppel aan kan waardoor hij alleen in combinatie met lichte motoren gebruikt kan worden.
[bewerken] Werking
De DSG is eigenlijk een dubbel uitgevoerde conventionele wisselbak. De DSG-bak heeft twee primaire assen, twee secundaire assen en twee koppelingen.
Men vertrekt uit stilstand in de eerste versnelling en de eerste koppeling. Ondertussen draait de tweede versnelling al mee. Als er geschakeld wordt naar twee wordt de volgende versnellingstrap gesynchroniseerd d.m.v. en vindt een gelijktijdig koppeling van de ene lamellenkoppeling plaats (2e koppeling) en een ontkoppeling van de huidige koppeling. Op deze manier kan onder belasting geschakeld worden. Versnelling 1, 3, en 5 bevinden zich op de ene secundaire as, en de andere versnellingen + achteruit op de tweede secundaire as.
[bewerken] Tweede generatie DSG
Eind 2007 kwam Volkswagen met een vernieuwde DSG-versnellingsbak. De nieuwe versie is 7-traps en kleiner en lichter dan de oude door de droge koppelingen die zijn toegepast. De platen worden niet meer gekoeld met olie zoals bij zijn voorganger waardoor hij zuiniger is dan de 6-traps versie. Daarnaast schakelt de nieuwe DSG nog weer iets sneller. Groot nadeel van de 7-traps versie is echter dat hij nog minder koppel aan kan dan de 6-traps. Het maximale koppel bedraagt 250 Nm en daarom zal voor alle motoren die krachtiger zijn die 6-traps versie nog gewoon gebruikt worden. Dat een DSG-versnellingsbak wel degelijk veel koppel aan kan bewijst de speciaal ontworpen 7-traps versie van de
Bugatti Veyron EB16.4 van Ricardo. Echter is de ontwikkeling dergelijke bakken zo duur dat deze voorlopig niet in alledaagse modellen leverbaar zullen worden.