Software versie DSG

  • Onderwerp starter Deleted member 3195
  • Startdatum
D

Deleted member 3195

Hi,

Weet iemand welke versie de O2 DSG moet bezitten?
Ik kom tegen V17.39.00.

Dit ivm de updates waar iedereen overpraat.

Greets,

Eric
 

bobby45

Actief lid
het zijn totaal andere bakken

De 7 traps is nw de 6 is ouder en werkt op /met olie

dus zeker niet het zelfde http://nl.wikipedia.org/wiki/DSG
Techniek


De zestraps DSG-versnellingsbak.


De gebruikelijke versnellingsbak heeft één koppeling en men selecteert met behulp van de versnellingspook elke keer een andere versnelling. De DSG lijkt erg veel op een handgeschakelde versnellingsbak maar dan met een elektronische sturing. Dit laatste maakt het koppelingspedaal overbodig.
De DSG automaat heeft eigenlijk twee koppelingen, één voor de oneven versnellingen en één voor de even. Ten gevolge hiervan schakelt deze automaat niet steeds naar een andere versnelling, maar schakelt hij op de andere koppeling over. Hierdoor kan snel geschakeld worden. Het enige nadeel van een DSG-bak is dat hij betrekkelijk weinig koppel aan kan waardoor hij alleen in combinatie met lichte motoren gebruikt kan worden.
[bewerken] Werking

De DSG is eigenlijk een dubbel uitgevoerde conventionele wisselbak. De DSG-bak heeft twee primaire assen, twee secundaire assen en twee koppelingen.
Men vertrekt uit stilstand in de eerste versnelling en de eerste koppeling. Ondertussen draait de tweede versnelling al mee. Als er geschakeld wordt naar twee wordt de volgende versnellingstrap gesynchroniseerd d.m.v. en vindt een gelijktijdig koppeling van de ene lamellenkoppeling plaats (2e koppeling) en een ontkoppeling van de huidige koppeling. Op deze manier kan onder belasting geschakeld worden. Versnelling 1, 3, en 5 bevinden zich op de ene secundaire as, en de andere versnellingen + achteruit op de tweede secundaire as.
[bewerken] Tweede generatie DSG

Eind 2007 kwam Volkswagen met een vernieuwde DSG-versnellingsbak. De nieuwe versie is 7-traps en kleiner en lichter dan de oude door de droge koppelingen die zijn toegepast. De platen worden niet meer gekoeld met olie zoals bij zijn voorganger waardoor hij zuiniger is dan de 6-traps versie. Daarnaast schakelt de nieuwe DSG nog weer iets sneller. Groot nadeel van de 7-traps versie is echter dat hij nog minder koppel aan kan dan de 6-traps. Het maximale koppel bedraagt 250 Nm en daarom zal voor alle motoren die krachtiger zijn die 6-traps versie nog gewoon gebruikt worden. Dat een DSG-versnellingsbak wel degelijk veel koppel aan kan bewijst de speciaal ontworpen 7-traps versie van de Bugatti Veyron EB16.4 van Ricardo. Echter is de ontwikkeling dergelijke bakken zo duur dat deze voorlopig niet in alledaagse modellen leverbaar zullen worden.
 

Wasmachineman

Forumguru
Niet mooi dus want dan kan ik mijn nieuwe 1.6 tdi dsg-7 niet chippen ?? Of kan het koppel hetzelfde blijven en alleen vermogen omhoog schroeven ? En heeft dat zin ? Via Abt zou ik het overwegen met teostemming van de leasemy. Maar Abt was nog aan het testen hoorde ik een maand terug....maar er valt weinig te testen denk ik.:mad:
 

RogerS

Forumguru
@wasmachineman: Chippen kun je altijd alleen de kans dat je je versnellingsbak aan gort rijdt is wel groter.
 
Bovenaan Onderaan