Ik wist niet dat het als optie leverbaar was - op welk Skoda/model dan ook.
Zou er best geld voor over gehad hebben...
Wat ik wel weet, is dat ik al meer dan 25 jaar geleden in een automaterialenzaak een apparaatje heb gekocht dat uit de verte op het eerste gezicht nog het meeste weghad van een raamwisser met een raar vierkant handvat. Van dichtbij gezien bleek, dat je dat ding aan de binnenkant over een geopend venster kon hangen dat je daarna weer omhoog moest draaien om e.e.a. goed klem te zetten in de sponning. In dat rare handvat was, behalve een zonnepaneeltje van ca. 10x10cm, ook een ventilatortje verwerkt dat lucht van buiten aanzoog door openingen in het "wisser-achtige" deel dat in de raamspleet geklemd zat. Luchtafvoer diende via de normale afvoeropeningen te gebeuren, of via een ander iets openstaand raampje.
Ik vond het toen al een briljant maar slecht uitgevoerd
*) idee en heb me er sindsdien over verbaasd dat het niet allang was doorontwikkeld in de zin zoals
@Corné de Kluijver het beschrijft en op grote schaal aangeboden. Zeker met die enorme hausse aan inbouw-schuif/kanteldaken van destijds had dit toch best redelijk goedkoop aangeboden kunnen worden...
*) Het werkte wel, maar de capaciteit was verregaand onvoldoende om op een hete dag meer dan een graadje of 2 verschil te maken.