Soms tikken en schokken bij koude start

kloekloek

Actief lid
Zoals de titel zegt heeft mijn 1.4tsi (O2 FL combi, 2009) sporadisch last van wat getik bij een koude start. Dit tikken verdwijnt meestal na een half à heel minuutje. Ook wil het wel eens voorkomen dat de auto wat schokkerig reageert na een koude start, na +- drie keer schokken is alles weer normaal. Niet altijd hoeft dit samen te gaan met het tikkend geluid. Verder rijdt de auto gewoon super en heb ik daar niks op aan te merken.
Vorige week op weg naar het werk verdween opeens wat vermogen. Dit resulteerde in zeer langzaam optrekken. Na de auto opnieuw gestart te hebben wat het probleem alweer verholpen.
Omdat ik nog garantie na aankoop op de auto had, heb ik contact opgenomen met de garage. Deze heeft de auto uitgelezen en kon een error in de wastegate vinden. Waarschijnlijk was de klep een keer blijven hangen waardoor de storing werd weergegeven, was het antwoord van de monteur.
Het tikkend geluid kon niet aan de ketting liggen omdat er dan waarschijnlijk ook een error zou moeten worden aangegeven dat de ketting te lang zou zijn..?
Aanstaande woensdag gaat de auto nogmaals naar de garage om beter naar de problemen te kijken te kijken. De garage is geen dealer, maar een garage om de hoek zeg maar.

Op motorisch gebied ben ik een redelijke noob, dus wie kan mij van wat tips voorzien aan de hand van bovenstaand verhaal? Wat kan ik nog aangeven waar ze eventueel op moeten letten, en wat zijn eventuele fabeltjes?
 

Ronnie

Forumguru
Het getik zullen de hydraulische klepstoters zijn welke zich nog moeten vullen middels de oliedruk,
Het inhouden bij een koude start kan aan de bougies liggen, injectoren welke defect zijn kan ik me niet voorstellen.(dit zou ook een blijvende foutcode opleveren)
 

ertromp

Forumguru
Helemaal eens met @Ronnie. Ik heb zelf ook een 1.4 TSI en vooral na enkele dagen stilstand merk je dat er oliedruk op de klepstoters moet komen. En een opgerekte ketting gaat op een gegeven moment zelfs gepaard met het branden van het motorstoringslampje maar dat hoeft ook niet altijd dus die opgerekte ketting kan ook nog een een optie zijn maar dan hoor je meer dan "enkele" seconden een geratel
 

Thokozanoah

Forumguru
Ik kan je niet vertellen wat het is,maar ik kan je wel zeggen dat je je niet moet laten afschepen met "dat het geen kwaad kan", " het misschien wel zo hoort", " wij kunnen het niet vinden" etc etc.....
Voordat je weet zijn ze zo lang aan het zoeken en is je garantie periode voorbij en zit jij met een slecht gevoel.
Als jouw garage om de hoek het niet kan vinden, laat ze dan de auto door een dealer checken.
Succes in ieder geval!
 

Desperado

Forumguru
Als het gemeld is binnen de garantie moet het ook daarna nog kostenloos worden opgelost.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
ALS het ook zo in het systeem wordt ingegeven @Desperado ...

bij een mondelinge melding zal je op de goodwill van je dealer moeten rekenen :lezen: , vandaar dat ik zo een meldingen op papier wil zien staan.
 

Michel

Forumguru
Volgens mij heb ik op dit forum ooit weleens een technische beschrijving gezien waarin staat dat bij deze motor de ontsteking na de koude start kort even wordt bijgesteld. Dit heeft als doel om de katalysator sneller op te warmen. Een bij-effect hiervan is wel dat de motor direct na de koude start wat schokkerig kan reageren. Daar heeft mijn Superb ook af en toe last van.
 

kloekloek

Actief lid
Verder niet heel spannend dus zoals ik jullie reacties lees.
De garantietermijn liep in feite vorige week af, ik vond het in ieder geval belangrijk genoeg om de probleempjes nog in de garantietermijn gemeld te hebben. Daarom is de inspectie en een vervangende auto nu ook geheel kosteloos.
Mocht het probleem uiteindelijk nog blijven bestaan, en dan met name de turbo, kan ik laten zien dat dit nog binnen de periode gemeld is geweest.
 
Bovenaan Onderaan