Soms warme en kleffe lucht uit Climatronic

Skodax

Nieuw lid
Ik heb een Octavia 1.9TDi 77kW PD van 2007. Climatronic werkt niet probleemloos. Als ik op de snelweg door kan rijden werkt 'ie eigenlijk goed- duurt echter wel minuut of tien voordat- en blaast serieus koude lucht, heel af en toe voel ik dan dat de lucht warmer wordt en duidelijk kleffer (=vochtig) Na paar minuten gaat 'ie weer koude en droge lucht blazen.

Als ik in de bebouwde kom rijdt werkt 'ie véél slechter- idem bij filerijden/ rijden lagere snelheid. Ook als ik even langs de kant ga staan met draaiende motor-clima aan wordt de lucht 9 van de 10x warm en vochtig- ga ik weer (enigszins door-) rijden gaat 'ie weer werken.

Any idea how come?
 

gerven

Lid
is die airco in zijn leven ooit eens een keer onderhouden door de dealer? jeweetwel, koelvloeistof vernieuwen, airco schoonmaken, evr. schimmel verwijderen etc. etc. kost een kleine 100 euri en moet één keer per 3-4 jaar gebeuren.
 

Highway

Forumguru
Zou inderdaad, zoals gerven ook laat weten de airco een keer laten controlleren/onderhouden. Kan zeker geen kwaad.

Verder - de staat van je interieurfilter zou ik controlleren, afwatering van de airco nakijken (of deze na behoren functioneerd) en eens kijken of alle openingen schoon genoeg zijn.
 

DJSmiley

Actief lid
Ik ben benieuwd wat het zou kunnen zijn, heb namelijk enigszins vergelijkbare symptonen. Problemen wil ik het niet noemen...

In mijn geval was de airco lek (condensor). Na het fixen hiervan koelt ie op zich weer prima, maar ik merk dat ie bij stationair maar matig koelt. De uitblaastemperatuur loopt dan ook op.

In eerste instantie dacht ik aan de koeling (bij rijden meer rijwind dus betere koeling van de condensor). Echter, de fans draaien prima. Ik heb nog eea verder getest en het lijkt meer gerelateerd aan toerental.
Bij stationair lijkt het koelvermogen een klap lager te zijn dan wanneer ik wat toeren maak.

Ik heb dit kunnen reproduceren door een simpele thermometer in een uitblaasrooster te hangen. Als ik 40 rijd in z'n 2 (2500 toeren ofzo) zie ik de temperatuur zakken, rij ik dat in z'n 5 dan loopt ie langzaam op. Eigenlijk zie ik bij 1500-2000 toeren merkbare verbetering van het koelvermogen.

Vandaag, met 30 graden buiten, was de uitblaastemperatuur met de fan op max (4) zo'n 8.5 graden. Stationair steeg dat naar 11-12 graden. Terugschakelen of gewoon iets toeren maken naar 2000 ofzo en de temperatuur zakte weer.

Mijn airco is iig niet meer lek. Persoonlijk verdenk ik de compressor. Doordat ie een tijdje gereden heeft zonder koelmiddel zou het me niets verbazen als die een opdonder gehad heeft. (immers, hij heeft dan ook geen smering).

Weet iemand wat de symptonen zijn van een compressor die aan het overlijden is?
@TS: Heeft jouw AC ooit een lek gehad en zonder koelmiddel gereden?
 

EdK

Forumguru
Ach als je de zoekfunctie gebruikt hier op forum en je zoekt op @TheoStek als poster dan kun je al veel lezen over vele problemen met airco's
Dan kom je er ook achter dat in algemeen de lokale skoda dealer niet de plek is waar je moet wezen voor je airco.
Maar dat je beter een gespecialiseerd bedrijf kunt zoeken...
En ook daarmee moet je dan nog uitkijken dat ze het goed doen...
Misschien dat theo meeleest en ondanks dat hij zelf niet meer kan / mag sleutelen aan airco's heeft hij hier op fora wel de meeste kennis en hierdoor de beste antwoorden mbt je probleem.

Kunt beter al met een bepaalde kennis naar een aircoboer gaan om te kunnen inschatten of je bij een goede je wagen uit handen geeft , dan dat er maar aangeklooid word en jij met nog hogere kosten opgezadeld zit..
 

Arjann

Forumguru
Inderdaad in eerste instantie onderhoud uitvoeren (leeghalen, vacuumeren, evt op lekkage controleren indien nodig, vullen). Zo nodig nog uitlezen op storingen en werking temperatuur kleppen controleren. Interieurfilter controleren. Ik denk dat je dan al een heel eind bent
 

TheoStek

Forumguru
Zoals ik verneem uit je omschrijving @Skodax, kan dit een aantal oorzaken hebben..de meest voor de hand liggende om maar van wal te steken...is de condensorventilator die niet werkt of gedeeltelijk.
De druk loopt te hoog op als de condensorventilator niet draait...als jij op de snelweg goed kunt door koetsen ! dan zorgt de rijwind dat de druk in de condensor wordt verlaagd en het koudemiddel kan gaan condenseren..als je in file staat of voor verkeerslicht enz..is de rijwind niet meer in staat om de druk te verlagen, die loopt dan weer op.

Dus om dat nu uit te sluiten ofwel de oorzaak is doe je het volgende...start de auto, airco aan, en kijk onder de motorkap of de condensorventilator draait! Als dat niet het geval is dan heb je het probleem al te pakken...dan wordt het zoeken wie of wat dit veroorzaakt waardoor de condensorventilator niet wordt aangestuurd.

@EdK :thumbsup:
 
het klinkt mij meer in de oren dat jou airco compressor de geest aan het geven is.
heb zelf ook deze schimtonen gehad.
als je het systeem aftapt kan je daarna bij de compressor achteraan een ventiel loshalen zit met een borgveer vast.
aan het ventiel zit je electrische aansluiting van je ac compressor als je deze er uit heb zit er aan het einde een zeef.
zit daar gruis aan dan weet je zeker dat jou compressor is overleden.
je kan het ook aan de drukken vaak wel zien.
zet je auto aan en kijk wat je lage druk doet en meet o je compressor van spanning word voorzien.
 

TheoStek

Forumguru
Er hoeft niets afgetapt te worden om erachter te komen of de compressor aan zijn einde van het latijn bezig is.
Dit soort nieuwe genaratie compressors kunnen getest worden buiten het boordcircuit om van de auto, op min - max volume, kortsluiting of defect electroniscregel ventiel.

Het electronischregelventiel werkt via een PWM signaal en stuurt de compressor langer of korter aan..en stuurt die gegevens naar de airco unit.
Als de condensorventilator niet werkt zoals ik al eerder had vermeld, weet dat ventiel niet hoe en wat..omdat de nakoeling niet naar behoren werkt, met als gevolg de oververhitting ook niet.

Er valt niks te meten aan dat ventiel, omdat het een PWM signaal is...
Als de oververhitting te laag ligt...jaa dan kunnen de aardappelen al gaar zijn voor de compressor.

Mijn post is van 22 juni j.l. om op een simpele manier controle uit te voeren! maar er is geen enkele feedback meer geweest van de topic starter.
zoveel stukjes topic kunnen hier nog verder aangebreid worden...daarmee is het gissen en gissen wordt airco missen.
 

Skodax

Nieuw lid
Hi Theo, ik heb 2 linkerhanden en ben blind. Ik heb je nog een vraag gestuurd waar überhaupt de condensorventilator zit :)

Kan ik geen afspraak bij je maken?

Grtz!

Axel
 

TheoStek

Forumguru
jouw vraag is bij mij niet binnen gekomen bij conversatie's..de condensorventilator zit gemonteerd achter de radiateur..veel vag mobielen hebben er twee maar is afhankelijk van uitvoering, model, type enz.

Je kunt die ventilator niet missen...
 

Skodax

Nieuw lid
...bietjuh laot maot- maar je reactie is funny, taalpurist Highway; ik- die altijd ''zeikt'' over misbruik van onze taal- en dan zo'n domme fout...

Theo nog bedankt voor je reactie destijds :) Overigens heb ik het probleem met de Climatronic nog steeds maar rijd ik nauwelijks nog in de 83-XN-RV........wie wil 'm hebben en wat is 'ie je waard? 259000km / 3 orginele lm-sets waarvan 1 met supergoeie Premium Contact 5, 1 met zomer- en 1 met winterbanden die alle 8 niet meer zo goed zijn / prima auto - klein mankementjuh aan Climatronic :)
 

DJSmiley

Actief lid
...bietjuh laot maot- maar je reactie is funny, taalpurist Highway; ik- die altijd ''zeikt'' over misbruik van onze taal- en dan zo'n domme fout...

Theo nog bedankt voor je reactie destijds :) Overigens heb ik het probleem met de Climatronic nog steeds maar rijd ik nauwelijks nog in de 83-XN-RV........wie wil 'm hebben en wat is 'ie je waard? 259000km / 3 orginele lm-sets waarvan 1 met supergoeie Premium Contact 5, 1 met zomer- en 1 met winterbanden die alle 8 niet meer zo goed zijn / prima auto - klein mankementjuh aan Climatronic :)

wat ie waard is? wat de gek ervoor geeft. Ding heeft (naar verkoopstandaarden) een hoge stand, en voor de 'freak' een probleemblok (de BXE, die samen met de BLS bekend staat om de drijfstanglagers)... dus dat verkoopt imho wel lastig, tenzij je naar export oid gaat kijken.

Als ie vervangende drijfstanglagers heeft maakt dat (naar mijn mening) zeker uit voor de verkoopmogelijkheden. Zodra ik zelf BLS/BXE zie skip ik standaard al die auto)

Maar dit heeft alleen niets meer met dit topic te maken, misschien elders?
 

Duijzer

Donateur
Wat ie waard is....? Ter vergelijk: ik heb in maart m’n 2005 O2 Tdi verkocht met 305dkm voor 2750,-. Export, de beste man gaat ermee pendelen tussen Litouwen en NL.
 
Bovenaan Onderaan