SOS Error -Call workshop error

TheDudeNL

Nieuw lid
Hoi, weet iemand misschien wat "SOS Error -Call workshop” betekent als dat regelmatig in het dashboard van de Fabia uit 2019 verschijnt? Wat doet dat SOS systeem eigenlijk, mijn vriendin weet niet eens waar die SOS knop voor is, en ze kan zich iets herinneren dat de eerste 5 jaar SOS gratis waren bij de dealer, is dat een of ander abonnement dat verlopen is ofzo, net als de SIM kaart bij Tomtom? Kun je dat ook uitzetten zodat er geen meldingen verschijnen of is dat niet aan te raden?

Tees

Donateur
Dit is het, vanuit Europese regelgeving tegenwoordig verplichte, systeem dat in geval van een (zware) aanrijding de hulpdiensten automatisch informeert over locatie en mogelijk andere relevante gegevens. Dat systeem heeft bij VAG nogal wat kuren gehad in de beginjaren, er zijn daarbij de nodige SOS modules vervangen. Of dat bij jou ook nodig is, is moeilijk te zeggen met deze informatie. De foutcode uitlezen zal wellicht al meer zeggen.

TheDudeNL

Nieuw lid

Dank je, is dat dan wel een soort abonnement of een functie die eigenlijk altijd zou moeten blijven werken zonder extra kosten? Mijn Tomtom heeft namelijk ook na 5 jaar ineens geen support meer voor de SIMkaart die er in zit...

Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Je zou toch zeggen dat die gewoon aan de accu van de wagen is aangesloten (12VDC) en indien de elektronica een lagere spanning wenst van de SOS unit dat dit dan met wat elektronica naar de juiste spanning word gemaakt....!!?? :pieker:
In mijn Fab 4 manual zie ik ook niets over batterijen staan ...:koffie:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Maar ook wanneer alle stroom uitgevallen is bij een ongeluk, hoort dat ding z'n werk te doen............toch?
Een eventuele accu zal regelmatig bijgeladen worden uit de accu van de auto, maar ooit is 'ie 'op'.

Tees

Donateur
Ik heb even een beetje gegoogled, en dit soort problemen worden vaak door 2 dingen veroorzaakt: een zwakke accu, of een probleem ergens tussen de SOS module (die achter de knop zit) en de infotainment. De SOS module communiceert namelijk met de infotainment om een telefoonverbinding tot stand te brengen en de GPS locatie te sturen. Soms kan een firmware update van de infotainment al eea verhelpen.

@Peter-036 Dat is niet Simply Clever hoor ;). Gegeven bovenstaand verhaal is een batterijtje voor dit systeem ook vrij nutteloos, want de infotainment zou daar veel te veel stroom van gebruiken.

Bovenaan Onderaan