Spacers, waar gaat mijn denkwijze mis

frankvdwindt

Nieuw lid
Goedemorgen,
Ik wil spacers gaan monteren. Nu lees ik hier overal dat er 15mm voor kan en 20mm achter. Om een voorstelling te krijgen van hoe ver de wielen dan naar buiten gaan staan heb ik een lat van 2cm dik op mn band gelegd. Daaruit blijkt dat de buitenkant van de band zo goed als gelijk aan de spatbordrand zou lopen.
Maar hoe zit dit dan met flink inveren? Het spatbord kan dan niet meer over de band zakken.
Ik heb nu het idee dat mn band dan tegen het spatbord gaat lopen.
Moet ik dan toch kleinere spacers monteren?

Dank voor de reacties IMG_0087.JPG
 

boontjeRS

Forumguru
Is geen enkel probleem. Heb op m'n rs voor spacers van 15 mm en achter 20 mm met 18" velgen. Nog nooit contact gehad met spatborden en de auto is 3cm verlaagd.
 

DannyG

Forumguru
Het hangt mee af van de ET waarde van je velgen en ook van welke vering je hebt.

Hoe lager de ET waarde, hoe minder nood er aan spacers is. En als de buitenkant van je achtervelg echt samen valt met de rand van de carrosserie, dan zou ik het inderdaad niet doen.

Langs de andere kant, als je een progressieve vering hebt (bv Eibach of zo) dan zal het risico op aanslepen minder zijn omdat de vering het extra gewicht harder opvangt waardoor hij niet zo diep zakt als met een standaard vering.

Persoonlijk heb ik 17" velgen met een ET waarde van 35 icm met Eibach (3cm verlaagd). Van voor valt de buitenzijde van de band samen met de rand van de wielkast. Dit is niet erg omdat er vooraan nooit veel ingeveerd wordt. Achteraan staan ze iets meer binnen de rand. Eerst wilde ik daar ook spacers van 10mm op laten plaatsen zodat de randen samen zouden vallen maar dit werd door de specialist ter zake (lees @Antera ) afgeraden, net omdat onder zware belasting de banden zouden kunnen raken.

Ik heb het dus zo gelaten en voor mij is het goed zo. Het is in ieder geval niet een vraag die je met ja of nee kan antwoorden.

Succes ;).

Greetz
 

CDK

Forumguru
De ervaringen hier op het forum leren dat het wel past. Wat je overigens wel even moet checken is of de ruimte aan beide kanten gelijk is. Je zal namelijk niet de eerste zijn waar de achteras uit het lood staat. Als dat zo is dan zou het kunnen dat je 2 verschillende spacers moet gebruiken. Bij @Pendragon onder andere wS dat ook het geval.
 

Renkie

Forumguru
Wanneer een auto flink beladen is staan de wielen er (overdreven) vaak zo onder: /-----\
De bovenkant vd wielen staat dan iets meer naar binnen dan de onderkant waardoor je ook minder snel last hebt van aanlopen bij het spatbord.

Wel moet je je afvragen waarom je dit doet, alleen de looks? Want het hoeft niet per definitie beter te gaan rijden ofzo.
 

Skoda_Fan

Actief lid
@BartjeB & @boontjeRS:
Ik overweeg voor mijn O3RS ook spacers te plaatsen en lees dat vele 15mm voor en 20mm achter nemen (mijn auto is niet verlaagd, std onderstel, pictoris velgen).
Qua uitelijk zeer mooi, maar kunnen jullie mss aangeven hoe het weggedrag is?
Is dit nog even stabiel of minder, aangezien je voor en achter spoorbreedte nu zo'n beetje gelijk zijn geworden?
 

ertromp

Forumguru
Zeker zal het bochtengedrag verbeteren met spacers
Niet voor niets dat de facelift O3 bredere naven en daarmee een bredere afstand van de wielen heeft gekregen :D
Alle beetjes helpen
 

Skoda_Fan

Actief lid
Check dat idd de totale spoorbreedte met de nieuwe is toegenomen.
Maar volgens mij is het verschil tussen voor en achter hetzelfde gebleven... Mij lijkt het niet ten goede komen als voor en achter dezelfde spoorbreedte hebben? Maar ik ben geen specialist en heb geen rijervaring met een aangepast spoorbreedte (door bv spacers). Het zou dus allemaal wel kunnen meevallen (vind het alleen zonde van het geld als het idd tegenvalt qua rijgedrag:().
 

BartjeB

Senior Member
@ap.kuiper bij mij bevalt het prima! Ik heb het wil in combinatie met een verlaging en dat is helemaal super. Al vind ik het grootste pluspunt dat het er gewoon 10 keer beter uit ziet.
 

Rallye

Forumguru
Maar die remschrijf werkt als spacer toch? Die geeft de grotere spoorbreedte van de FL Octavia?
 

B.Stuurder

Forumguru
Vergeet niet de breedte van de velg mee te rekenen, mocht je after Market velgen willen. De originele zijn 7J of 7,5j, maar tot 8,5j of zelfs 9j past en dan zijn Spacers niet nodig
 
Bovenaan Onderaan